Recenzia: Kavárna v Kodani - Julie Caplin

NÁZOV: Kavárna v Kodani (The Little Café in Copenhagen)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (HarperCollins Publisher)
ROK VYDANIA: 2018 (2018)
POČET STRÁN: 352
PREKLAD: Jana Chartier

Vtipný příběh o lásce, štěstí a cestování, který vás chytne od první stránky! Popadněte teplou deku, hrnek horké čokolády a začtěte se…
Úspěšná manažerka Kate má přesně takový život, jaký si vysnila. Pracuje pro jednu z nejlepších PR agentur v rušném Londýně, je úspěšná, okouzlující a její přítel je tak… skvělý. Dokud jí tento skvělý přítel neukradne nápady, díky nimž je povýšen místo ní. Kate by ráda všem dokázala, že není tak mladá a nezkušená, jak si všichni myslí. Získat jako nového klienta velkého prodejce dánských bytových doplňků a nábytku je její šance. Protože práce je pro ni vším.
Proto musí absolvovat cestu do Kodaně. Co se zprvu zdá jako otravný PR výlet pro hrstku ještě otravnějších novinářů, jehož jediným účelem je získání zakázky pro Kate, se nakonec změní v cestu, která všem účastníkům změní životy. Během poznávání krás Kodaně a dánského přístupu k životu poznávají novináři i Kate sami sebe. A nakonec se ukáže, že všichni získali mnohem víc než jen námět na články nebo pracovní příležitost.

Julie Caplin je pseudonym britskej spisovateľky Jules Wake, pod ktorým autorka publikuje romantické cestopisy. Svoju prvú knihu, vydanú pod pseudonymom, nazvala Kavárna v Kodani a od tej doby sa jej konto rozšírilo o kopec ďalších titulov. Pekárna v Brooklynu, Cukrárna v Paříži, Pláž v Chorvatsku a ďalšie. Dokopy sedem kníh, ktoré sa medzi čitateľmi stali veľmi populárnymi, najmä vďaka tomu, že každý príbeh sa odohráva v inom kúte sveta.

Síce má séria sedem dielov, do jej čítania som sa nepustil chronologicky. Ako prvá sa mi dostala do rúk kniha Čajovna v Tokiu, ktorá si ma nesmierne získala atmosférou a vykreslením prostredia. Odhliadnuc od romantickej zápletky autorka ponúkla výborne spracovaný opis krajiny, či už v rámci gastronómie, kultúry, tradícií alebo náboženstva. A presne to bol dôvod, pre ktorý som sa rozhodol pustiť sa do celej série a zistiť tak, čo si autorka pre čitateľov pripravila v ďalších knihách. Ako ďalšia sa mi teda dostala do rúk kniha Kavárna v Kodani, ktorá je prvou knihou zo série, a aj v prípade tohto románu môžem povedať, že je to veľmi príjemné oddychové čítanie, v ktorom autorka znova výborne vykreslila krajinu, v tomto prípade Dánsko.

Kavárna v Kodani rozpráva príbeh Kate, ktorá pracuje pre jednu z najlepších PR agentúr v Londýne. Lenže čo sa stane, keď jedného dňa jej priateľ ukradne nápad na kampaň a získa tak namiesto nej povýšenie? Život Kate sa zmení o stoosemdesiat stupňov a ona v snahe dokázať, že si zaslúži povýšenie, vycestuje do Kodane, aby pre firmu získala nového zákazníka. S hŕstkou novinárov sa tak vydáva na cestu, ktorá sa spočiatku môže javiť ako obyčajná pracovná cesta, v konečnom dôsledku pri nej Kate zažije čosi viac.

Už pri knihe Čajovna v Tokiu mi Julie Caplin ukázala, že vie pomerne obyčajný romantický príbeh spracovať tak, že popri jeho čítaní máte pocit, ako keby ste čítali čosi úplne nové a nevídané. A podobne tomu bolo aj v prípade tejto knihy, kde autorka rozpráva príbeh spojený s neverou, zradou a sklamaním a ktorý sa následne stáva čoraz viac romantickejším, až miestami dokonca pripomína typicky presladené romány. No čitateľovi to popri čítaní knihy nevadí, pretože autorka príbeh obohacuje aj o opisy prostredia, ktoré sú pre túto sériu charakteristické, a ktoré dopomáhajú k tomu, aby bol príbeh prvkovo vyvážený.

Pri tvorbe Julie Caplin je typické to, že autorka sa nesnaží vytvárať komplikované príbehy a ani v prípade tohto diela tomu nie je inak. Kavárna v Kodani je kniha, ktorá obsahuje pomerne jednoduchý dej, a preto sa skvelo hodí ako oddychové čítanie. Aj napriek tomu, že samotný dej je možno do veľkej miery predvídateľný, nezohráva to v tomto prípade dôležitú úlohu. O čosi dôležitejšie je prostredie, v ktorom sa dej odohráva, a v prípade tejto knihy je to Dánsko, konkrétne Kodaň. Keďže autorka je známa tým, že cestuje po svete, tak aj jej opisy prostredia sú v tomto prípade veľmi realistické a čitateľ sa tak popri čítaní knihy dozvedá rôzne zaujímavé veci. A to je jeden z dôvodov, prečo sa autorkine knihy na trhu uchytili. Julie Caplin prišla s niečím, čo tu nebolo tak rozšírené.

Napriek tomu, že ide o knihu s pomerne jednoduchým príbehom, autorka sa popri tom stíha venovať aj rôznym témam. Témy ako priateľstvo, láska, zrada, sklamanie, súperenie či cestovanie sú len zlomok z tém, ktoré sa v diele nachádzajú. Autorka sa tieto témy snaží rozoberať viac do hĺbky, no zároveň to príliš nepreháňa. Keďže ide o oddychovejšiu literatúru, samotné témy rozoberá zasa len do takej miery, aby príbeh veľmi nezaťažili.

Podobne ako v prípade knihy Čajovna v Tokiu, aj Kavárna v Kodani je kniha napísaná jednoduchým štýlom jazyka, ktorý je však zároveň veľmi pútavý, a preto si čitateľ čítanie knihy užije. Samotné opisy sú sústredené najmä na prostredie, čo pomáha čitateľovi k jeho lepšej predstave, no zároveň má popri čítaní knihy pocit, ako keby sa spolu s postavami skutočne nachádzal v Kodani. Odhliadnuc od toho sa však kniha veľmi dobre a rýchlo číta, a preto je jej prečítanie otázkou niekoľkých posedení.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené celkom dobre, no ak to porovnám s knihou Čajovna v Tokiu, tak o čosi slabšie. V tomto prípade je to aj celkom pochopiteľné, keďže ide o prvú knihu v sérii, a teda istý čas trvá, než sa autorke podarí vychytať všetky nedostatky, ktoré s týmto súvisia. Napriek tomu si však čitateľ v diele dokáže nájsť postavy, ktoré mu istým spôsobom učarujú a obľúbi si ich.

Kavárna v Kodani je veľmi príjemné oddychové čítanie, ktoré je priam stvorené na leto. Popri čítaní knihy budete mať chuť vydať sa spolu s postavami do Dánska, čo autorka čitateľovi svojimi kvalitnými opismi prostredia do istej miery aj umožňuje. Ak máte radi takýto typ literatúry, tak séria Romantické úniky je v tomto prípade skvelou voľbou. Knihu Kavárna v Kodani hodnotím 4/5.