Recenzia: Vzchopte se, do p**ele! (audiokniha) - Matthew Kimberley

mája 03, 2021

AUTOR: Matthew Kimberley
NÁZOV: Vzchopte se, do p**dele! (Get a F*cking Grip)
VYDAVATEĽSTVO: Bookmedia, Audiotéka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 6 hodín 24 minút
INTERPRET: Luboš Ondráček

Nevíte-li si rady se životem a k tomu vaše kariéra stojí na mrtvém bodě, či pokud váš vztah potřebuje nový impuls, a navíc vám pomalu, ale jistě kyne zadek, v této knize najdete zaručený návod, jak z toho ven. Prostě se vzchopte! Tato motivační příručka je určena těm, kteří motivační knihy nenávidí. Vy přece víte, že přísun energie si nezajistíte pouhým recitováním manter a pozitivním myšlením, ale spíše dobrým spánkem a trochou pohybu. Je vám jasné, že bez přátel budete osamělí a v depresi. Uvědomujete se, že potřebujete nakopnout – a přesně to vám tato kniha nabízí. Pomůže vám vrátit život do správných kolejí bez spousty esoterického balastu a vyčpělých frází. Stačí, když se budete řídit naším blbuvzdorným (a vtipným) návodem, a zakrátko se z ufňukané bábovky stanete rockovou hvězdou.

Motivačná literatúra sa v priebehu posledných rokov stala veľmi obľúbeným žánrom medzi čitateľmi. Na knižný trh sa tak dostávajú nové tituly, ktoré ľuďom radia v rôznych oblastiach života. Od životosprávy, cez náboženstvo, až po podnikanie. Na knižnom trhu je v súčasnosti naozaj veľmi veľa motivačných kníh, o to menej je však takých, ktoré ľuďom naozaj pomôžu. Vďaka pretlaku týchto kníh je tak naozaj veľmi ťažké nájsť fakt dobrú motivačnú knihu. Pred istou dobou sa na trhu objavila novinka od Matthewa Kimberleyho s názvom Vzchopte se, do p**ele, ktorá svojím názvom jemne evokuje podobnú knihu, a to Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le.
Napriek tomu, že vyššie zmieňovaný titul som nečítal, rozhodol som sa teda siahnuť po knihe od Kimberleyho. Keďže tento žáner veľmi nevyhľadávam a čítal som z neho len zopár kníh, rozhodol som sa tejto audioknihe dať šancu. A musím povedať, že to nebolo zrovna najlepšie rozhodnutie.

Vzchopte se, do p**ele je audiokniha, ktorá čitateľovi sľubuje nakopnutie v rôznych oblastiach života. Od stravovania, cez vzťahy, až po kariéru. V tejto knihe autor dáva čitateľom a poslucháčom rôzne tipy a triky, ako zlepšiť svoj život a dosiahnuť tak to, po čom túžia.

Vzchopte se, do p**ele je audiokniha, od ktorej som možno nemal veľmi veľké očakávania, avšak ani to málo sa nenaplnilo. Samotná audiokniha je rozdelená do niekoľkých oblastí života, v ktorých sa autor snaží s čitateľom podeliť o rôzne životné rady, ktoré by mu mali pomôcť sa vzchopiť a žiť tak lepší život. Či už ide o prácu, vzťahy, stravovanie, motiváciu alebo relaxáciu. Hlavným problémom je tuná však to, že autor v nej ponúka čitateľom veci, ktoré sú všeobecne známe, ľahko vyhľadateľné na internete a neprichádza tak s ničím novým.
Máte sa stravovať zdravo? Máte jesť menej sladkostí? Mali by ste s kolegami vychádzať čo najlepšie? Všetky tieto veci už veľmi dobre poznáme, a preto sú tuná úplne zbytočné. Tým, že autor v diele zachádza do rôznych oblastí života, čitateľovi tak ponúka len tie najzákladnejšie informácie, ktoré už aj tak dobre pozná, a preto má tak pocit, ako keby čítal len akýsi internetový článok. Pretože presne takto to je aj podané. Samotnému textu chýba akási hĺbka, ktorou by autor čitateľa nielen oslovil, ale taktiež ho týmto textom aj zasiahol a prinútil ho zmeniť svoj život k lepšiemu.

Čo sa mne osobne na audioknihe páčilo, a bola to jediná vec, bolo práve spracovanie. Za nahovorením audioknihy stojí Luboš Ondráček, ktorý odviedol skvelú prácu, a práve on bol dôvodom, prečo som nakoniec audioknihu dopočúval. Jeho interpretácia text aspoň trocha obzvláštnila, no na to, aby audiokniha zaujala, to asi nestačí.

Aj popri počúvaní tejto audioknihy som si položil otázku, či motivačná literatúra má ešte stále čitateľom čo ponúknuť. Odpoveď je asi taká, že záleží od toho, kto knihu číta a či ju číta v správnej chvíli. V prípade audioknihy Vzchopte se, do p**ele môžem povedať len toľko, že nie každá motivačná kniha môže byť naozaj aj motivačnou. Ak sa autor chce aj naďalej venovať písaniu, tak na jeho mieste by som skúsil určite iný žáner literatúry, pretože týmto dielom mi ukázal len to, že on ako osoba nemá k čomu motivovať. Jediným plusom tejto audioknihy je samotné spracovanie, ale to, žiaľ, nestačí. Audioknihu Vzchopte se, do p**ele hodnotím 1/5.