Recenzia: Slová v hlbinách - Cath Crowley

NÁZOV: Slová v hlbinách (Words in Deep Blue)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený Kocúr (Random House)
ROK VYDANIA: 2021 (2016)
POČET STRÁN: 264
PREKLAD: Petra Pančíková

Antikvariáty sú plné tajomstiev.
Toto je príbeh antikvariátu Howling, kde čitatelia píšu listy neznámym ľuďom, milencom, básnikom. Je to príbeh Henryho a Rachel. Pracujú spolu, bok po boku, obklopení knihami a sledujú, ako sa rozvíjajú ľúbostné príbehy, ako si ľudia vymieňajú listy medzi stránkami kníh a opäť nachádzajú jeden v druhom nádej. Pretože život môže byť neovládateľný, ba niekedy neznesiteľný, no my hľadáme a nachádzame budúcnosť v knihách, ktoré milujeme a v slovách, ktoré za sebou zanechávame. Láska žije medzi riadkami.
Kniha získala dve prestížne knižné ceny: Indie Book Awards for Young Adult fiction 2017 a cenu A Winner of the Prime Minister’ Literary Awards for Young Adult Fiction 2017.

Young adult literatúra prešla v priebehu rokov veľkým vývojom. Kedysi to boli len obyčajné príbehy o láske, v súčasnosti tento žáner toho ponúka omnoho viac. Témy ako LGBT, psychické problémy, násilie či šikana sú len zlomok z toho, čo tento žáner ponúka. Z oddychovej literatúry sa tak do istej miery stala náučná literatúra, ktorá v sebe nesie istú výpovednú hodnotu. K týmto knihám sa v roku 2016 pridal aj román Slová v hlbinách, ktorý vo svete zožal veľmi veľký úspech. Dojemný príbeh z knižného prostredia zaujal tisíce čitateľov a po piatich rokoch od vydania sa dočkal aj slovenského prekladu.
Musím sa priznať, že kým táto kniha nevyšla v slovenčine, tak som o nej nemal ani poňatia. Hneď nato som si však o nej začal na internete zisťovať viac informácií, čo ma nakoniec priviedlo k tomu, že som si ju chcel prečítať. A po jej prečítaní môžem povedať, že napriek tomu, že je kniha do veľmi veľkej miery predvídateľná, tak ponúka veľmi pekný príbeh, ktorý v čitateľovi vyvolá širokú škálu emócií.

Slová v hlbinách sú príbehom odohrávajúcim sa v antikvariáte Howling, kde hlavnú úlohu zohrávajú dve postavy. Rachel a Henry sú dvaja ľudia, ktorí spolu pracujú v tomto antikvariáte a obaja sledujú príbehy ľudí, ktorí si medzi sebou vymieňajú listy na stránkach kníh. Sledujú vývoj ich vzťahov, ba dokonca v ich životoch sa začnú diať zaujímavé veci. Ako dopadnú vzťahy ľudí z listov? A ako dopadnú osudy hlavných postáv?

Autorka si v prípade tejto knihy zvolila veľmi zaujímavý dej, ktorý v súčasnej literatúre nie je až taký populárny. Román v listoch je veľmi zaujímavým druhom románu, a preto som bol naozaj veľmi zvedavý, ako ho autorka pojme. A musím povedať, že to zvládla veľmi dobre. Samotnú knihu tak možno rozdeliť na dve dejové línie. Zatiaľ čo tá prvá sleduje hlavnú dvojicu postáv, a teda Rachel a Henryho, v tej druhej sa do popredia dostávajú samotné listy na stránkach kníh, prostredníctvom ktorých komunikujú ďalšie postavy. Obe dejové línie sú veľmi zaujímavé, skvelo sa dopĺňajú a čitateľovi tak ponúkajú príbeh, v ktorom sa autorka hrá so širokou škálou emócií, vďaka čomu samotný príbeh je nielen oddychový, no zároveň dojímavý a nesie v sebe istú výpovednú hodnotu.

V čom vidím menší, a zároveň aj jediný, nedostatok knihy, je to, že príbeh je veľmi ľahko predvídateľný. Čitateľ je v deji niekoľko strán napred, než sa daná situácia odohrá, čo môže do istej miery kaziť zážitok z čítania. Na druhej strane, je to však young adult kniha, ktorej cieľom nie je ani tak šokovať, ako skôr podať čitateľovi širokú škálu emócií. Napriek tomu však autorka mala v texte viacero príležitostí, ako príbeh viac zauzliť, aby tak dej obsahoval aj nečakané zvraty, čo by ešte viac dopomohlo k vygradovaniu určitých emócií.

Slová v hlbinách je kniha, v ktorej sa autorka venuje viacerým témam, ktoré príbehu dodávajú reálnosť, no zároveň dopomáhajú aj k lepšiemu čitateľskému zážitku. Témy ako smrť, priateľstvo, rozchod, sklamanie či láska dodávajú príbehu na hodnote, robia ho zaujímavejším a pútavejším. Autorka sa týmto témam venuje viac do hĺbky a zároveň sa jej tak naskytá niekoľko príležitostí, akým smerom uberať príbeh. Smer, aký si autorka vybrala, bol asi ten najlepší.

Čo je pre túto knihu naozaj typické, sú autorkine referencie na rôzne diela, autorov, spevákov, hercov a podobne. Nie sú to tak úplne referencie na veci, ktoré fičia v súčasnosti, ale dodáva to príbehu taký retro pocit. Najzaujímavejšou vecou je však samotný antikvariát, v ktorom sa nachádzajú knihy, cez ktoré jednotlivé postavy komunikujú. Je to naozaj nevšedná vec, minimálne aspoň v rámci tohto príbehu. Čitateľ popri čítaní knihy sám túži po takomto antikvariáte aj v skutočnom živote a ja osobne by som v príbehu uvítal ešte viac takýchto dejových liniek.

Ako to už pri young adult tvorbe býva, aj táto kniha je napísaná jednoduchým, no zároveň pútavým štýlom jazyka. Autorka sa nebojí experimentovať a v knihe tak využíva kvetnaté opisy, vďaka ktorým text miestami pôsobí až umelecky. Napriek tomu však dej veľmi rýchlo plynie a knihu tak dokážete prečítať na niekoľko posedení.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené veľmi dobe. Popri čítaní knihy pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne, či už ide o hlavné postavy, alebo postavy z listov. Každá z týchto postáv je čímsi výnimočná, a preto si medzi nimi čitateľ dokáže nájsť svojich obľúbencov. V mojom prípade to bol George a Henry.

Slová v hlbinách sú veľmi príjemnou young adult knihou, ktorú sa oplatí prečítať. Napriek predvídateľnému deju však kniha obsahuje veľmi pekný príbeh, ktorý dokáže chytiť za srdcia množstvo čitateľov. Po prečítaní tejto knihy konečne chápem, prečo je kniha v zahraničí tak obľúbená. Veľmi zaujímavý príbeh, témy, prostredie a postavy. Knihu hodnotím 4/5.
Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU