Recenzia: Šlehačková oblaka (audiokniha) - Tereza Salte

mája 03, 2021

AUTOR: Tereza Salte
NÁZOV: Šlehačková oblaka
VYDAVATEĽSTVO: Voxi
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 6 hodín 42 minút
INTERPRET: Tereza Salte

Měla kupu snů a bezhlavě se za nimi vrhla až na sever. Tereza vypráví svůj životní příběh s retrospektivou do dětství, které bylo kouzelné a zároveň plné dřiny. Propocené vzpomínky na tréninky gymnastiky se mísí s vůní šeříkové zahrady starého domu na Ořechovce, ve kterém vyrůstala. V Norsku prožívá svou pohádku, ale i hořké chvíle odloučení od rodiny, ztrátu nejbližšího člověka a momenty, kdy musí začít svůj život zase a znovu téměř od nuly.

Tereza Salte je česká blogerka, influencerka a po novom aj autorka. Do povedomia širokej verejnosti sa dostala vďaka svojmu blogu Tereza In Oslo, ktorý motivoval množstvo ľudí ísť si za svojimi cieľmi. Pred niekoľkými rokmi jej blogové zápisky vyšli aj v knižnej podobe, a to ako debut Šlehačková oblaka, ktorý sa okamžite stal bestsellerom. Kniha raketovou rýchlosťou obsadila sociálne siete, zožala pozitívne ohlasy medzi čitateľmi, blogermi a ďalšími influencermi.
Knihu Šlehačková oblaka som registroval už od doby, keď vyšla, a chcel som si ju prečítať naozaj veľmi dlho, za čo mohlo práve množstvo pozitívnych ohlasov. Dostal som sa k nej až teraz, v audio podobe, a o to viac som sa na ňu tešil, keď som zistil, že ju načítala samotná autorka. A po vypočutí musím povedať, že to bolo veľmi prijemné dielo, pri ktorom si nielen oddýchnete, no taktiež vás do istej miery aj motivuje.

Šlehačková oblaka je biografické dielo, v ktorom Tereza Salte rozpráva svoj príbeh od detstva až do momentu, keď vycestuje za svojimi snami do Nórska. Autorka popisuje svoje krásne, ale aj tie menej pekné zážitky, ktoré súviseli s jej odlúčením od rodiny, stratou blízkej osoby a to celé je prepojené s momentmi, keď niekoľkokrát padla na samé dno a musela začať odznova. Aj taká je kniha Šlehačková oblaka.

Do biografie Terezy Salte som sa pustil s naozaj veľkými očakávaniami, keďže kniha zožala pozitívne ohlasy a stala sa bestsellerom, realita je asi taká, že je to veľmi príjemná kniha, ktorá sa však dokáže veľmi rýchlo stratiť v dave podobných kníh, pretože ničím extrémnym nevyniká. Na knižnom trhu je už množstvo titulov, ktoré rozprávajú podobné príbehy, sú rovnako spracované, no predsa len je tu jedna vec, vďaka ktorej sa kniha medzi čitateľmi uchytila. A to je tá, že autorkou je Češka. To, čo sa v knihe odohralo, to pekné aj menej pekné, sa stalo Češke. A práve preto sa českí, a možno aj slovenskí, čitatelia dokážu o to viac stotožniť s niečím, čo sa stalo osobe, ktorá je rovnakej či blízkej národnosti. Celá kniha je tak viac intímna, autentická a čitatelia tak vedia omnoho viac precítiť momenty, ktorými si prešla aj samotná autorka. A práve to dodáva príbehu na hodnote.

V knihe autorka rozpráva svoj životný príbeh od detstva až po súčasnosť. Napriek tomu, že samotná kniha je útla (a audio spracovanie knihy tiež nie je najdlhšie), však dielo ponúka množstvo zážitkov, ktorými si Tereza za svoj život prešla. Od svojho sna vycestovať do zahraničia až po jeho realizáciu, cez zmierenie sa s odlúčením od rodiny, stratou blízkej osoby, častými pádmi až na samotné dno a následným spamätaním sa. Takto nejako by sa dalo zhrnúť toto dielo, v ktorom autorka poukazuje na to, že ak má človek pevnú vôľu a nevzdáva sa, tak dokáže všetko.

Samotná kniha nie je len biografiou, ale je akýmsi mixom viacerých žánrov. Dielo v sebe obsahuje aj prvky motivačnej a humornej literatúry. Autorka sa v ňom zároveň venuje aj rôznym témam, ktoré dielo ozvláštňujú, ako sú témy: rodina, sklamanie, smrť, radosť či láska.

Šlehačková oblaka sú výberom článkov, ktoré boli uverejnené na blogu Terezy Salte. A práve tam cítiť istý nedostatok knihy. Autorkin štýl písania je presne taký s akým sa stretávate na blogoch, no v knihe to akosi nefunguje. Autorka nie je dostatočne vypísaná na to, aby sa mohla pustiť do takého projektu, akým je kniha, a v tomto prípade by bolo asi lepšie, keby samotné texty prešli úpravou a boli by preštylizované, čo by len dopomohlo k tomu, aby sa text ešte lepšie čítal či počúval.

Čo sa týka audio spracovania, musím povedať, že v tomto prípade mi Tereza Salte ako interpretka nesadla. Čakal som, že vďaka tomu budú samotné texty znieť o čosi lepšie, keď ich načíta samotná autorka, no v tomto prípade to akosi nefungovalo. Aj preto počúvanie bolo počúvanie Terezinej interpretácie na štýl – je to okej, ale predsa tomu čosi chýba. V tomto prípade by nebolo zlé, keby sa interpretácie uchytil niekto, kto má s nahovorením audiokníh skúsenosti. Plusom sú však melódie medzi kapitolami, ktoré sa k téme knihy naozaj hodili.

Šlehačková oblaka by som nazval ako príjemnú oddychovú literatúru, ktorá neurazí, ale možno ani nejako veľmi nenadchne. Napriek tomu však dielo dokáže mnohých motivovať k tomu, aby sa nevzdali svojich snov a bojovali za ne. Nedostatky vidím v spôsobe, akým bolo dielo napísané a taktiež až vo voľbe interpreta. Audioknihu Šlehačková oblaka hodnotím 3/5.