Recenzia: Šikmý kostel (audiokniha) - Karin Lednická

mája 11, 2021

AUTOR: Karin Lednická
NÁZOV: Šikmý kostel
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 16 hodín 36 minút
INTERPRET: Vilma Cibulková

ROMÁNOVÁ KRONIKA ZTRACENÉHO MĚSTA, LÉTA 1894-1921
Podtitul knihy lapidárně shrnuje příběh o někdejší pastevecké vesnici, která vystavěla svůj rozkvět na těžbě uhlí, aby o století později zašla na úbytě – také kvůli těžbě uhlí. Dnes už z výstavních budov a vznosné katedrály nezbylo nic. Jen šikmý kostel, který strmě a varovně ční do pusté krajiny.
Audiokniha začíná obrovským důlním neštěstím roku 1894, které drsně zasáhlo do života obyvatel celého kraje. Patří mezi ně i hrdinové této knihy, jejichž pohnuté osudy můžeme po následující čtvrtstoletí sledovat.
Barbora, Julka a Ludwik jsou představiteli tří naprosto odlišných dějových linií, které se však na mnoha místech proplétají a vytvářejí plastický obraz polozapomenutých časů, jejichž drsnost je pro dnešního čtenáře v mnoha ohledech téměř nepředstavitelná. Každý z hrdinů čelí životním výzvám po svém: někdo se jim trpně poddává, jiný se snaží uchopit šance, které mu kvasící doba nabízí. Do všech osudů však opakovaně a nemilosrdně zasahují velké dějiny, které úsilí obyčejného člověka mohou snadno proměnit na prach. Anebo ne.
Příběh je vystavěn na skutečných událostech, z nichž mnohé doposud nebyly v české románově tvorbě zpracovány. Vyprávění ubíhá v dramatickém tempu a natolik autenticky, že se děj před očima čtenáře mnohdy mění na film zaznamenávající i to, co donedávna zůstávalo skryto ve třinácté komnatě české historie.

Generačné romány boli kedysi veľmi obľúbeným žánrom kníh, na istý čas upadli do zabudnutia, v posledných rokoch sa ale stávajú čoraz viac obľúbenými. Na trhu tak pribúdajú nové a nové tituly, ktoré sa zameriavajú na osudy niekoľkých generácií. Pre istou dobou sa na pultoch kníhkupectiev objavil román českej autorky Karin Lednickej, ktorý nesie názov Šikmý kostel. Síce to možno nie je až tak úplne generačný román, sleduje však jedno miesto v priebehu niekoľkých desiatok rokov. Samotná kniha sa stala veľkým hitom na českom trhu a prednedávnom sa dočkala aj svojho pokračovania. Na ten posledný, tretí diel, ktorý sleduje dávno stratené mesto Karviná, si však ešte budeme musieť chvíľu počkať.

Tvorbu Karin Lednickej sledujem už od momentu, kedy vydala svoj debut Šikmý kostel. Samotná kniha ma upútala už od začiatku a s množstvom pozitívnych recenzií, ktoré ku knihe postupne pribúdali, ma len presvedčili k tomu, aby som dal tomuto románu šancu aj ja. Preto som sa rozhodol siahnuť práve po audio verzii príbehu, o ktorého narozprávanie sa postarala Vilma Cibulková. A keďže Vilmu Cibulkovú som dovtedy ako interpretku nepoznal, zdalo sa mi viac než vhodné siahnuť práve po audio verzii. A musím povedať, že ani román a ani Vilma Cibulková nesklamali.

Šikmý kostel je prvý diel z trilógie, v ktorej autorka sleduje dávno stratené mesto Karviná. Mesto, ktoré kedysi bolo pastierskym mestom, neskôr sa však zameralo na ťažbu uhlia. Prvý diel trilógie, odohrávajúci sa v rokoch 1894-1921, sleduje trojicu postáv – Barboru, Julku a Ludwika. Troch ľudí s odlišnými príbehmi, ktoré sa však v istých momentoch preplietajú. Príbehy ľudí, popretkávané skutočnými udalosťami, tak ponúkajú jeden veľký komplexný príbeh, poukazujúci na to, aký bol život kedysi.

Karin Lednická prišla na knižný trh s románom, ktorý tam chýbal. Koncept, na ktorom autorka vystavala samotnú trilógiu, je veľmi originálny a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa kniha medzi čitateľmi uchytila a stala sa hitom. Šikmý kostel je kniha ponúkajúca jeden veľký a komplexne spracovaný príbeh, ktorý do detailov sleduje históriu mesta Karviná. Samotný román je zároveň akousi kronikou, prostredníctvom ktorej autorka rozpráva reálne príbehy ľudí, ktorí v ňom žili, a ktoré autorka pretavila do osudov jednotlivých postáv. Toto dielo tak možno považovať nielen za akýsi historický román, no taktiež aj ako časovú kapsulu, v ktorej sú už navždy uložené príbehy, na ktoré sa viac nezabudne.

Príbeh knihy Šikmý kostel prebieha dosť pozvoľne. Autorka sa v deji nikam neponáhľa a omnoho viac si dáva záležať na rôznych detailoch, aby príbeh podala čo najdôveryhodnejšie. Aj preto túto knihu možno viac zaradiť k oddychovejšej literatúre, pretože sa nevyznačuje žiadnou akčnosťou či napätím. V knihe sa autorka primárne zameriava na obyčajný vidiecký život a na všetko, čo s ním súvisí. V diele sa tak vyskytujú aj ťažšie momenty, ktoré čitateľa zasiahnu, či ho prinútia zamyslieť sa nad istými vecami. Samotné dielo tak v sebe nesie aj pridanú hodnotu.

Tým, že autorka v diele sleduje osudy rôznych ľudí, tak v príbehu vystupuje aj množstvo tém. Témy ako ľúbostná láska medzi členmi rodiny, smrť, chudoba či utrpenie tak dodávajú príbehu hlbšiu myšlienku a to najmä vďaka tomu, že sa im autorka venuje viac do hĺbky. Samotné témy sú veľmi dobre spracované a príbehu tak dodávajú nový rozmer.

Samotný román je napísaný jednoduchým a pútavým jazykom. Síce dielo obsahuje viac opisov, nie sú to však zložité opisy a príbeh tak zbytočne nezaťažujú. Pomáhajú však čitateľovi si omnoho lepšie predstaviť jednotlivé situácie, či dokonca autorka cez ne o to lepšie vykresľuje charaktery postáv.
Postavy v tomto diele sú vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne, či už svojím správaním alebo zmýšľaním, čo je v prípade takejto knihy veľmi dôležité. Mňa osobne v tomto diele najviac zaujali Barbora a Ludwik a ich životné osudy, ktoré mňa osobne najviac chytili za srdce.

Čo sa týka audio spracovania, to bolo výborné. Interpretácia Vilmy Cibulkovej bola podľa môjho názoru naozaj kvalitná a v tomto smere ma interpretka veľmi milo prekvapila. Prostredníctvom jej interpretácie sa poslucháč dokáže veľmi intenzívne vcítiť do príbehu či sa dokonca aj zžiť so samotnými postavami. Okrem toho sa v audioknihe nachádzajú aj veľmi príjemné melódie medzi jednotlivými kapitolami.

Šikmý kostel od Karin Lednickej je výborný román, ktorý detailne mapuje mesto Karviná v priebehu rokov 1894-1921. Autorke sa v ňom podarilo skvelo vyrozprávať osudy ľudí, ktorí mali možnosť žiť na danom mieste v danej dobe, vďaka čomu dielo pôsobí nielen ako kronika, no zároveň ako akási časová kapsula, v ktorej sú zachytené príbehy, na ktoré sa už nikdy nezabudne. Audioknihu hodnotím 5/5.