Recenzia: Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej - Stuart Turton

AUTOR: Stuart Turton
NÁZOV: Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej (The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Bloomsbury Publishing)
ROK VYDANIA: 2020 (2018)
POČET STRÁN: 424
PREKLAD: Diana Ghaniová

Román Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej vyniesol dovtedy neznámeho autora na prvé priečky rebríčkov predajnosti a zožal obrovskú chválu kritikov i čitateľov. Tento vskutku nevšedný debut bol doteraz preložený do vyše dvadsiatich jazykov a ovenčený množstvom prestížnych literárnych cien.
Mala to byť oslava, no večer sa skončil tragédiou. Nad hlavami hostí vybuchuje ohňostroj a Evelyn Hardcastlová, mladá a krásna dcéra majiteľov panstva, padá mŕtva k zemi. Evelyn však nezomrie iba raz. Až kým Aiden – jeden z hostí na večierku v Blackheathskom panstve – nevyrieši zločin, ten deň sa bude opakovať znova a znova. A zakaždým sa skončí osudným výstrelom.
Existuje iba jediný spôsob, ako vystúpiť z tohto začarovaného kruhu - odhaliť vraha. Vyriešiť túto záhadu však nebude také jednoduché. Aiden sa každé ráno prebudí v tele iného hosťa a udalosti prežíva nanovo, vždy z iného uhla pohľadu. A niekto na Blackheathskom panstve sa rozhodol, že mu už nikdy nedovolí odísť...

Klasické detektívky napriek svojej dávnej histórii stále nevymizli. Autori ako Agatha Christie či Arthur Conan Doyle sú medzi čitateľmi obľúbení aj napriek tomu, že ich knihy majú niekoľko desiatok rokov. Po mimoriadnom úspechu severského krimi a jeho masovom pretláčaní na pulty kníhkupectiev, čitatelia už pociťujú potrebu vrátiť sa znova ku klasickej detektívke, ktorá nie je brutálna a krvavá, ale je do veľkej miery zameraná na logiku. Aj preto sa mnohí autori vracajú k písaniu príbehov, ktoré sú do veľkej miery inšpirované tvorbou Agathy Christie. A jednou z týchto kníh je aj román Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej.
Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej je kniha, ktorá v dobe svojho vydania očarila celý svet. Tak trocha netypická detektívka, ktorá v sebe nesie prvky tvorby Agathy Christie, si získala pozornosť čitateľov svojím zaujímavým konceptom príbehu a jeho spracovaním. K úspechu knihy dopomohlo aj to, že platforma Netflix sa podľa nej rozhodla natočiť seriál. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som si knihu chcel prečítať. A po jej prečítaní môžem povedať, že sa mi kniha páčila, napriek tomu v sebe nesie aj isté nedostatky.

Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej je príbeh o Evelyn, ktorá počas rodinnej oslavy zomrie. A nie raz. Bude zomierať dovtedy, kým jeden z hostí neodhalí príčinu jej smrti, inak sa osudný deň bude opakovať dookola a vždy bude končiť smrťou Evelyn. Aiden, jeden z hostí večierka, sa tak každé ráno objavuje v tele inej osoby a spoznáva tak osudný deň z rôznych uhlov pohľadu. Kto zabil Evelyn? A podarí sa to Aidenovi vôbec zistiť?

Stuart Turton napísal príbeh, ktorým do zásadnej miery vybočil v rámci detektívneho žánru. Autor prišiel s veľmi zaujímavým konceptom príbehu, ktorý čitateľa okamžite zaujme. Čosi podobné na knižnom trhu nevidieť tak často, a aj to je jeden z dôvodov, prečo kniha zožala medzi čitateľmi veľký úspech. Aiden, jeden z hostí večierka, na ktorom zomrie Evelyn Hardcastlová, sa každý deň prevteľuje do tela iného z hostí, vďaka čomu nielen on, ale aj čitateľ bližšie spoznáva okolností toho, prečo Evelyn vlastne zomrela. Tento koncept príbehu je naozaj zaujímavý, problémom je tuná však to, že na rozhraní 400 strán to nefunguje až tak dobre, ako by si to čitateľ mohol predstaviť. Jednak po čase môže čitateľa odradiť to, že je príbeh stále len o tom istom, zároveň môže čitateľa zmiasť, kto je kto, najmä keď sa s Aidenom prevteľujú aj ďalšie postavy. Preto popri čítaní knihy je naozaj potrebné zbystriť pozornosť, pretože sa v príbehu dokážete rýchlo stratiť.

Tento príbeh by som rozdelil na dve časti. Tú prvú, ktorá bola naozaj veľmi dobrá, napínavá a pútavá, odhliadnuc od toho, že sa samotný príbeh rozbieha pomaly. A potom na tú druhú, v ktorej autor už zbytočne naťahoval dej, využíval viacero retrospektívnych kapitol, čo skôr len vzbudzovalo pocit, že autorovi ide o umelé naťahovanie deja. Dej knihy by omnoho lepšie fungoval, ak by autor druhú polovicu knihy o čosi skrátil, vďaka čomu by bol príbeh viac dynamický a svižný a vytvoril sa tak skvelý kontrast oproti prvej polovici.

Samotná kniha je častokrát prirovnávaná k tvorbe Agathy Christie. Čosi na tom bude, osobne si však nemyslím, že je to tak úplne pravda. Obe knihy sa zhodujú len v zopár veciach, a to najmä v prostredí, v ktorom sa dej odohráva a v tom, že sú založené na logike. Vo zvyšku sa obe knihy uberajú odlišnými smermi.

Za čo musím autora pochváliť, je prostredie, do ktorého dej zasadil. Odohráva sa v honosnom sídle a ako sa hlavná postava každým dňom prevteľuje do tela inej postavy, postupne tak autor čitateľovi poodhaľuje nové miesta. Toto nie je ten typ knihy, v ktorej by autor naraz vychrlil kompletný opis miesta, ale čitateľovi ho postupne dávkuje, vďaka čomu si udržiava jeho pozornosť.

Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej je zároveň aj kniha, v ktorej sa autor venuje rôznym témam. Zlé vzťahy medzi členmi rodiny, dohodnuté manželstvo, smrť, priateľstvo, súperenie či zrada sú témy, ktorými sa autorovi podarilo príbehu dodať reálnosť a dôveryhodnosť. Vďaka týmto témam dokáže čitateľ omnoho lepšie pochopiť pohnútky niektorých postáv a aj záhadné úmrtie samotnej Evelyn. Zároveň tieto témy dodávajú príbehu väčšiu reálnosť a dôveryhodnosť.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne, a preto popri čítaní knihy si medzi nimi vie nájsť svojich obľúbencov. Každá z týchto postáv v sebe nesie nielen kladné, ale zároveň aj záporné vlastnosti, vďaka čomu sú o to viac ľudskejšie. Či už je to hlavná postava Aiden, Anna, samotná Evelyn alebo jej rodičia.

Je to dobré? Áno. Spadol som z toho na zadok ako väčšina? Nie. Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej je veľmi príjemný detektívny príbeh, ktorý sa miestami ponáša na tvorbu Agathy Christie, napriek tomu sú však obe knihy diametrálne odlišné. Autor prišiel v knihe s veľmi zaujímavým konceptom príbehu a keby mala kniha o niekoľko strán menej, príbeh by fungoval omnoho lepšie. Napriek tomu však autor v knihe ponúka skvelo vykreslené prostredie, postavy a do detailov prepracované vzťahy medzi nimi. Knihu hodnotím 4/5.