Recenzia: Nasterea (audiokniha) - Petra Stehlíková

mája 09, 2021

AUTOR: Petra Stehlíková
NÁZOV: Nasterea
VYDAVATEĽSTVO: Host, Audiotéka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 14 hodín 1 minúta
INTERPRET: Jitka Ježková

Omstakland byl napaden. Člověk, kterému Ilan zachránila život, rozpoutal peklo. Ilan se na poslední chvíli podařilo rozluštit dávnou větu i její smysl. Objevila cestu. A také místo, které hledaly celé generace. Místo, kde není život, ale jen jedovatá šedá mračna — průchod na druhou stranu retey.
Je to ale také místo, kde žijí nasterey, největší hrozba v Duvalském pohoří. Jenomže kým tito obávaní tvorové doopravdy jsou? Proč začali častěji a tvrději útočit? A co se skutečně nachází na druhé straně?
V Ilanině světě neexistuje nikdo, kdo by na tyto otázky dokázal odpovědět. Ti, kteří kdysi něco věděli, jsou už dávno mrtví. A ti, kdo se na druhou stranu vydali, se nikdy nevrátili. Ilan ví, že jí nikdo nepomůže. Ocitla se sama a bez ochrany bojovníků. Je sice sklenař, kterým nasterey neubližují… bude to však stačit k přežití?

Petra Stehlíková, jedna z najúspešnejších súčasných českých spisovateliek, sa na knižnom trhu pohybuje už niekoľko rokov. Spočiatku ako samovydavateľka, v súčasnosti už ako autorka, ktorá je súčasťou vydavateľstva Host. Autorka debutovala trilógiou Zrozena z popela, obrovský úspech však zaznamenala až s knihou Naslouchač – prvým dielom z fantasy pentalógie, ktorá si získala srdcia tisícov čitateľov, nielen v Česku, ale aj na Slovensku.
Príbeh Ilan, ktorá žije v krutom svete, kde musí ukrývať svoju pravú identitu, je čítaním, s ktorým ste sa pravdepodobne ešte nestretli. Petra Stehlíková vytvorila svet a postavy, aké v histórii českej a slovenskej fantasy literatúry nemajú obdoby. Autorka prišla na knižný trh s príbehom, ktorý vyplnil dieru v danom žánri a dokázala tak, že aj autorka z menšej krajiny dokáže hravo konkurovať celosvetovo známym menám v danom žánri. Autorka to ukázala už pri knihe Naslouchač, následne to potvrdila pri knihe Faja a presne to isté spravila aj v Nasterei. A v audio podobe s interpretáciou Jitky Ježkovej tak príbeh dostáva úplne iný rozmer.

Nasterea, tretí diel zo série Naslouchač, príbehovo nadväzuje na predošlú knihu Faja. Omstakland bol napadnutý a človek, ktorému Ilan verila a zachránila život, rozpútal hotové peklo. Ilan sa však podarilo nájsť miesto, po ktorom sa pátralo niekoľko generácií, nachádzajú sa v ňom však nasterey – obávané tvory Duvalského pohoria. Sú však nasterey naozaj nebezpečné? Prečo teda Ilan neubližujú? S cieľom prežiť však Ilan postupne odhaľuje rôzne tajomstvá, z ktorých niektoré by boli najradšej zostali ukryté.

Petra Stehlíková už pri prvých dvoch dieloch zo série ukázala čitateľom, že sa jej podarilo vytvoriť svet a príbeh, ktorý veľmi ľahko dokáže konkurovať zahraničným bestsellerom v danom žánri. Samotný svet, v ktorom sa dej knihy odohráva, autorka premyslela do najmenších detailov, vďaka čomu si ho vie čitateľ veľmi živo predstaviť. Je veľmi originálny, zaujímavo roztriedený na rôzne spoločenské vrstvy a taktiež v ňom vystupujú nevšedné postavy. Inými slovami, autorka ponúkla čitateľovi svet, s akým sa určite ešte nestretol.

Zatiaľ čo prvý diel zo série je viac opisný a prostredníctvom neho autorka približuje čitateľovi svet a vzťahy medzi jednotlivými skupinami obyvateľov, v prípade Faji je kniha už viac nabitá akciou a napätím. Presne v tom istom duchu sa nesie aj Nasterea, ktorá je napínavým čítaním už od úplného začiatku. Autorka sa nebojí pracovať s týmito prvkami a čitateľovi/poslucháčovi sa tak dostáva príbeh, ktorý je doslova nabitý týmito prvkami. Dej má tak rýchly spád a autorka zároveň dostáva v príbehu väčšiu možnosť sa realizovať. Príbeh je tak plný rôznych zvratov, nečakaných udalostí a to celé autorka zaklincovala koncom, po ktorom sa budete chcieť okamžite pustiť do ďalšieho dielu.

Je naozaj veľmi zaujímavé sledovať, ako sa autorka s každou ďalšou knihou zlepšuje. Už samotný Naslouchač bolo vynikajúce dielo, no Faja a Nasterea sú dôkazom toho, že autorka ešte stále dokáže čitateľa čímsi prekvapiť. V Nasterei sa do popredia dostáva dvadsaťpäťka. Autorka sa tuná bližšie venuje vzťahom medzi jednotlivými členmi, no zároveň sledujeme aj Ilan, ktorá stále pred nimi ukrýva svoje tajomstvo, ktoré nesmie nikomu prezradiť. Do toho všetkého je príbeh obohatený o nasterey – tvory, o ktorých sa dozvedáme, prečo sú tak obávaní, prečo začali útočiť, či aké sú v skutočnosti.

V Nasterei sa autorka venuje aj rôznym témam, ktoré príbeh skvelo obohacujú. Témy ako priateľstvo, súdržnosť, strach, odvaha či podpora dodávajú príbehu úplne iný rozmer, a preto tak v príbehu častokrát vznikajú situácie, nad ktorými sa čitateľ/poslucháč dokáže zamyslieť a možno tak aj prehodnotiť svoje postoje k určitým veciam. Samo o sebe toto dielo tak nemusí byť len akýmsi oddychovým čítaním, no zároveň si z neho vie človek odniesť veľa. Záleží už len na ňom, ako sa k tomu postaví.

Podobne ako predošlé dva diely, aj Nasterea je dielo, ktoré je napísané jednoduchým, no zároveň neskutočne pútavým štýlom jazyka. Autorkin štýl písania je miestami až poetický a ak máte toto dielo ako audioknihu, o to viac to dokážete precítiť a oceniť. Samotných opisov je v príbehu dosť, no nejde o žiadne zložité opisy, ba skôr sú to jednoduchšie opisy, ktoré príbeh nezaťažujú, no zároveň pomáhajú čitateľovi si domyslieť prostredie a rôzne situácie.

Čo sa týka postáv, tie sú vykreslené výborne. Postavy sú Stehlíkovej silná stránka, a preto v tomto prípade autorka znova nesklamala. Postavy pôsobia reálne a dôveryhodne. Autorka ich počas celého diela vhadzuje do rôznych hraničných situácií, čo jej skvelo slúži k ich ďalšiemu vykresleniu a následnému vývoju ich charakterov. Podobne ako pri predošlých dvoch dieloch, aj v prípade Nasterey je mojou obľúbenkyňou Ilan, ktorá mi už ako postava prirástla k srdcu.

O nahovorenie audioknihy sa postarala Jitka Ježková, ktorá je mojou najobľúbenejšou interpretkou od čias, kedy som podľahol čaru audiokníh. Jej interpretácia textu bola aj v tomto prípade vynikajúca a jej zamatový hlas viac než presne vystihuje moju predstavu Ilan. Zároveň chválim aj melódie medzi jednotlivými kapitolami, ktoré sa k tomuto príbehu skvelo hodili. Podobne ako pri predošlých dieloch, ani v tomto prípade audio spracovanie nesklamalo, ba dokonca pomohlo k omnoho lepšiemu čitateľskému zážitku.

Naslouchač, Faja a Nasterea. Tri knihy, ktoré spravili dieru do sveta českej a slovenskej fantasy tvorby. A právom. Ide o vynikajúce diela, ktoré sú skvelým príkladom toho, že aj tuná dokáže vzniknúť séria, ktorá svojou kvalitou je priam svetová. V Nasterei Petra Stehlíková ubrala príbeh veľmi zaujímavým smerom a som naozaj zvedavý, ako naň nadviaže štvrtou knihou. Vynikajúci svet, výborný príbeh, skvelo vykreslené postavy a ešte lepšie audio spracovanie. Audioknihu Nasterea hodnotím 5/5.