Recenzia: Jeden z nás (audiokniha) - Shari Lapena

AUTOR: Shari Lapena
NÁZOV: Jeden z nás (Someone We Know)
VYDAVATEĽSTVO: Témbr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 38 minút
INTERPRET: Martina Hudečková, Libor Hruška

Udržet tajemství mezi sousedy, kde každý každého zná, může být těžké. Vražedně těžké...
Ovzduší na poklidném newyorském předměstí, kde jsou k sobě všichni milí a vstřícní, rozvíří anonymní dopis zanechaný v jednom z domů. „Omlouvám se. Můj syn se k vám nedávno vloupal. A nejen k vám.“ Čí je to syn? A co mohl odhalit? Dohady a podezření na sebe nenechají dlouho čekat. Pak je však jedna z místních žen nalezena mrtvá – a tento objev strhne lavinu napětí.
Kdo ji zabil? Kdo ví víc, než říká? A mohl to být opravdu jeden z nás?

Kanadská spisovateľka Shari Lapena sa v priebehu niekoľkých rokov stala celosvetovo známou autorkou. Táto spisovateľka má na konte už sedem kníh, z toho päť trilerov - Manželé odvedle, Někdo cizí v domě, Nevítaný host, Jeden z nás a novinku Její konec. Autorka sa medzi čitateľmi stala veľmi obľúbenou a jej diela sú označované za bestsellery. Úspechu sa autorka teší aj v Česku, kde jej diela sú čitateľmi prijímané taktiež veľmi pozitívne.
K tvorbe Shari Lapeny som sa dostal až začiatkom tohto roka, napriek tomu, že ma jej tvorba zaujala už o čosi skôr. V priebehu niekoľkých mesiacov sa mi podarilo v audio podobe vypočuť všetky jej diela, ktoré sa dočkali českého prekladu. V každom jednom diele autorka priniesla čitateľom tak trocha iný triler, vďaka čomu sa autorka radí medzi to najlepšie zo súčasného trileru. Prvé tri diela mi to potvrdili, preto som sa do audioknihy Jeden z nás pustil s naozaj veľkými očakávaniami, ktoré sa mi nakoniec aj splnili.

V knihe Jeden z nás Shari Lapena rozpráva príbeh ženy, ktorej syn sa jedného večera vlámal do dvoch domov. Napriek tomu, že jej syn nič neukradol ani nič nerozbil, rozhodne sa napísať anonymné listy, v ktorých sa rozhodne priznať k synovmu prehrešku a tie následne rozpošle. O niekoľko dní nato je však nájdené telo mŕtvej ženy Amandy. Ako súvisí synove vlámanie s mŕtvolou ženy? Na povrch tak začnú vyplávať tajomstvá, kde si už nikto nemôže byť ničím istý. Zabil ju manžel? Milenec? Kamarátka? Môže to byť ktokoľvek z nich. Každý jeden má na to motív.

Shari Lapena si pre čitateľov zas a znova pripravila vynikajúci triler, ktorý si vás dokáže opantať už od prvých strán a vašu pozornosť si tak udržať až do konca. Autorka čitateľa nešetrí už od samotného začiatku a vhadzuje ho do prológu, ktorý je plný napätia, akcie a drsnosti, prostredníctvom ktorého si ho získava. Následne autorka uberá na tempe a dej knihy tak prechádza do pokojnejších vôd, no netrvá to dlho. Lapena postupne začína príbeh čoraz viac zauzľovať a pridávať na napätí, vďaka čomu príbeh disponuje množstvom nečakaných udalostí a zvratov, ktoré čitateľa ešte viac zavádzajú, a preto má tak problém odhaliť to, kto stojí za vraždou ženy. Na konci príbehu tak autorka ponúka prekvapivé rozuzlenie.

Podobne ako pri predošlých troch trileroch, aj v tomto prípade sa Shari Lapena rozhodla pre dve hlavné dejové línie. Tá prvá je z pohľadu občanov mestečka, tá druhá z pohľadu polície. V tomto prípade však policajná zápletka ide viac do úzadia a autorka sa sústreďuje práve na prvú dejovú líniu, ktorá je spracovaná výborne. Autorke sa podarilo skvelo vyhrať s myšlienkami jednotlivých postáv, a preto táto dejová linka pôsobí reálnym dojmom, ba dokonca čitateľovi v tomto prípade nechýba absencia krimi zápletky.

Jeden z nás je dôkazom toho, že Shari Lapena vo svojej tvorbe stále napreduje míľovými krokmi vpred. Každá ďalšia kniha je čoraz lepšia a lepšia, a preto tak čítanie či počúvanie jej kníh je veľmi príjemným zážitkom. Napriek tomu, že to nie sú možno tie najkvalitnejšie trilery, čitateľovi však poskytujú presne to, čo by mal dobrý triler spĺňať – kvalitnú zápletku, dobre vykreslené postavy a nečakaný záver. A presne to spĺňa aj tento triler.

V trileri Jeden z nás sa Lapena venuje aj rôznym témam, ktoré príbeh skvelo obohacujú a robia ho tak omnoho zaujímavejším. Témy ako nevera, kradnutie identity, klamstvo, hackerstvo či priateľstvo sú pridanou hodnotou tejto knihy. Autorka tieto témy rozoberá viac do hĺbky a vie sa vďaka ním v príbehu taktiež lepšie realizovať. Do rúk či uší sa vám tak dostane príbeh, ktorý zhltnete naozaj veľmi rýchlo. U mňa to bola otázka niekoľkých hodín.

Podobne ako predošlé autorkine knihy, aj Jeden z nás je triler napísaný jednoduchším štýlom jazyka, a preto možno knihu zaradiť aj k oddychovejším trilerom. Prečítanie tejto knihy je preto naozaj len otázkou niekoľkých posedení. Autorkine opisy nie sú veľmi zložité, napriek tomu si spĺňajú svoju funkciu a prostredníctvom nich si vie čitateľ omnoho lepšie predstaviť jednotlivé situácie.
Lapena má výborný talent na vykreslenie svojich postáv a aj tento triler to dokazuje. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálnym dojmom a čitateľ si tak vie medzi nimi nájsť svojich obľúbencov.

O nahovorenie audioknihy sa postarala dvojica interpretov Martina Hudečková a Libor Hruška. Obaja interpreti narozprávali každú autorkinu knihu, a preto keď som šiel do tejto audioknihy, tak som vedel, že to je stávka na istotu. Podobne ako pri predošlých dielach, aj v tomto prípade sa im obom podarilo skvelo nahovoriť príbeh, ktorý v sebe zároveň niesol do istej miery temnú atmosféru.

Jeden z nás je ďalšia kniha z pera Shari Lapeny, ktorá nesklamala. Autorka je vo svete považovaná za jednu z najlepších súčasných autoriek trilerov, a úprimne, niet sa čomu diviť. Autorka s každou ďalšou knihou napreduje míľovými krokmi vpred a ponúka tak čitateľom čoraz kvalitnejšie príbehy. A presne takým príbehom je aj Jeden z nás. Audioknihu hodnotím 5/5.