Recenzia: Čínske bludisko - Robert van Gulik

NÁZOV: Čínske bludisko (The Chinese Maze Murders)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (The University of Chicago Press)
ROK VYDANIA: 2019 (1962)
POČET STRÁN: 296
PREKLAD: Veronika Redererová

Nepodplatný sudca Ti – legendárny predstaviteľ právneho systému starej Číny – opäť prijíma hodenú rukavicu...
Od prvých chvíľ na novom pôsobisku v okresnom meste Lan-fang má sudca Ti plné ruky práce. Zamestnáva ho predovšetkým nevyhnutnosť zabezpečiť administratívne územie pred nájazdmi barbarov spojených s tyranom a samozvaným vládcom. Jeho situáciu nezľahčujú ani tri zložité kriminálne prípady, ktoré majú korene v hlbokej minulosti. Vražda sudcovho predchodcu Pana, nadväzujúca na prípad bývalého guvernéra Jua, záhadné úmrtie bývalého generála cisárskej armády a únos staršej dcéry kováča Fanga si vyžadujú nielen sudcov čas, ale aj všetok jeho dôvtip a um. Aj keď odhalí tajomstvo guvernérovho bludiska, nájde pravý testament, odhalí perverzného vraha a oslobodí nevinných, musí riešiť vlastnú dilemu súvisiacu s krutým, aj keď spravodlivým trestom pre vinníkov.

Robert van Gulik bol holandský diplomat a historik, ktorý sa počas svojho života zaoberal starovekou Čínou. Svoju lásku a zanietenie pre toto obdobie neskôr preniesol aj do svojej tvorby. Napriek tomu, že autor má na konte množstvo publikácií, či už odborných alebo beletristických, najvýraznejšie sú práve jeho knihy, v ktorých vystupuje sudca Ti vyšetrujúci rôzne zločiny.
Ku knihe Lakový paraván, jednej z mnohých kníh o sudcovi Ti, som sa dostal pred troma rokmi a už s touto knihou som si nesmierne obľúbil autorovu tvorbu. Ďalej nasledovali knihy Červený pavilón a Cisárova perla, ktoré mi znova dokázali, že Gulikove knihy nie sú typické detektívky a obsahujú toho v sebe omnoho viac. Keď som siahol po Čínskom bludisku, samotné čítanie knihy som si znova maximálne užil a touto knihou mi autor taktiež ukázal, že detektívka sa dá napísať aj úplne inak, než je tomu dnes zvykom, a vie stále zaujať.

V knihe Čínske bludisko prichádza sudca Ti do nového okresného mesta, kde už od začiatku musí riešiť množstvo problémov. Od útoku zbojníkov, až po ochranu územia, ktoré čelí nájazdom barbarov. Odhliadnuc od toho sudca Ti rieši ešte tri prípady, ktoré spolu do istej miery súvisia. Ako sa sudca Ti vysporiada s toľkými úlohami naraz?

Čínske bludisko je kniha dokazujúca to, že nehľadiac na to, koľko rokov ubehlo od jej vydania, ak je príbeh napísaný kvalitne, dokáže stále zaujať. A presne to platí aj pre túto knihu, od ktorej vydania v origináli ubehlo už skoro 60 rokov, napriek tomu však ide o príbeh, ktorý čitateľa zaujme už prvými stranami. Autor už od samotného začiatku pracuje v deji s napätím, ktoré výrazne stupňuje, vďaka čomu v čitateľovi vzbudzuje pozornosť, ktorú si následne udržiava. V deji tak neskôr dochádza k striedaniu napínavejších častí s tými pokojnejšími, a preto má dej rýchly spád a kniha sa tak veľmi dobre číta.

Podobne ako predošlé autorove knihy, aj Čínske bludisko je kniha, v ktorej si autor do veľkej miery zakladá na logike. V prípade tohto príbehu sa autor rozhodol pre tri zločiny, a to vraždu Ti-ho predchodcu Pana, prípad bývalého guvernéra Jua a k tomu ešte únos Bielej orchidey. Samotné prípady sa v knihe prelínajú, ale sudca Ti ich vždy vyrieši postupne. Jeho dopátranie k vrahovi je logicky odôvodnené, a preto keď sa čitateľ retrospektívne vracia v deji, začne si postupne spomínať na kľúčové momenty, ktoré ho nakoniec prezradili.

Rozsahovo je táto kniha oproti predošlým trom väčšia. Zatiaľ čo predošlé knihy majú do 200 strán, táto ich má skoro 300. Pre Gulikovu tvorbu je to tak trocha netypické, pretože už z predošlých diel čitateľ vie, že autor nepotrebuje veľa strán na to, aby v nich sudca Ti vyriešil tri prípady. Aj to môže čitateľa spočiatku trocha vystrašiť, no v momente, keď sa začíta do príbehu, pochopí, že sa nie je čoho obávať. Autor vďaka väčšiemu počtu strán venuje omnoho viac pozornosti jednotlivým prípadom, a preto ich tak vie detailnejšie popísať, čo milovníci detektívok veľmi ocenia. Samotný text je doplnený aj o ilustrácie, ktoré vystihujú určité momenty deja, a čitateľ si ich vie tak o to lepšie predstaviť.

Najvýraznejšou črtou Gulikových kníh je doba, do ktorej sú príbehy zasadené. Prostredie starovekej Číny je presne to, čo v dnešnej tvorbe chýba, a to knihám pridáva na hodnote. Preto autorove knihy nie sú len detektívky, no zároveň v nich Gulik čitateľom bližšie predstavuje život v danej dobe. Čitateľ spoznáva ich kultúru, tradície ale aj bežný život, vďaka čomu sú tieto knihy do istej miery aj edukatívne. A ani toto dielo nie je výnimkou.

Napriek tomu, že ide o detektívku odohrávajúcu sa v staroveku, kniha je napísaná jednoduchým, no nesmierne pútavým štýlom jazyka, ktorý si čitateľa okamžite získa. Samotný text sa číta veľmi dobre a rýchlo, a hoci má dielo 300 strán, jeho prečítanie je otázkou niekoľkých posedení. Autor v deji výrazne pracuje s množstvom prvkov, ktoré ho oživujú, čo dopomáha k lepšiemu čitateľskému zážitku. Opisov prostredia nie je v diele veľmi veľa, napriek tomu si plnia svoju funkciu a aj to málo je veľmi dôležité.

Čo sa týka postáv, tých je v tomto diele o čosi viac, než je zvykom. Podobne ako v predošlých dielach, aj tentokrát sa na začiatku knihy nachádza zoznam postáv, ktoré sú zatriedené k jednotlivým prípadom, pričom je pri ich menách napísané, akú funkciu zastávajú či v akom sú vzťahu k iným postavám. Preto ak sa časom začnete v postavách strácať, stačí si otvoriť prvú stranu knihy a tam si o nich zistíte stručné info.
Samotné postavy sú aj v tomto diele veľmi dobre vykreslené a na čitateľa počas deja pôsobia reálne. Či už hovoríme o hlavnej dvojici postáv, a teda sudcovi Ti a Ma Žungovi, alebo o postavách, ktoré vystupujú len v tomto príbehu (Čierna orchidea, Ju Kie alebo Ju Šan).

Čínske bludisko je dôkazom toho, že detektívka nemusí byť len o samotnom zločine. Gulikove knihy ukazujú, že takéto knihy toho dokážu ponúknuť omnoho viac. V prípade autorovej tvorby to je skvelé vyobrazenie života v období starovekej Činy, kultúry a tradícií. V Čínskom bludisku autor ponúkol výborne spracované tri zločiny, ktoré obohatil o kvalitne vykreslené postavy a prostredie. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na tento odkaz