Recenzia: Nevítaný host (audiokniha) - Shari Lapena

apríla 12, 2021

AUTOR: Shari Lapena
NÁZOV: Nevítaný host (An Unwanted Guest)
VYDAVATEĽSTVO: Kalibr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 8 hodín 37 minút
INTERPRET: Martina Hudečková, Libor Hruška

Do odlehlého venkovského hotelu přijíždí na zimní víkend několik hostů: Gwen a její kamarádka Riley, páry Ian a Lauren, Matthew a Dana, Beverly a Henry, proslulý obhájce David a staropanenská spisovatelka Candice. Poté co dorazí, udeří sněhová bouře, která odstřihne hotel od elektřiny i veškerého kontaktu s vnějším světem. A hned první noc dojde k tragické nehodě: Dana spadne ze schodů a zabije se.
Byl to ale nezaviněný pád? Atmosféra houstne, baterie mobilů se pomalu vybíjejí a nedůvěra mezi hosty přechází v paranoiu – další smrt na sebe totiž nenechá dlouho čekat, a tentokrát už je to nepochybně vražda… ?
Inspirace klasickými detektivkami, plíživé sílící napětí a hororové vyústění – Shari Lapena ani tentokrát neušetří čtenáře šokujícího odhalení, stejně nečekaného, jaký přinesly závěrečné zvraty v jejích předchozích psychothrillerech Manželé odvedle a Někdo cizí v domě.

Kanadská spisovateľka Shari Lapena má na konte už niekoľko veľmi úspešných trilerov. Napriek tomu, že autorka sa spočiatku venovala románom ako takým, neskôr sa rozhodla pre zmenu. Jej debutový triler, Manželé odvedle, vyšiel pred niekoľkými rokmi a stal sa hitom. Kniha bola medzi čitateľmi veľmi obľúbená a vo veľmi krátkom čase sa stala bestsellerom. Po úspechu tejto knihy sa autorka rozhodla pokračovať v trilerových vodách a vydala ďalší triler s názvom Někdo cizí v domě, ktorý sa taktiež dočkal úspechu. V knihe Nevítaný host zasa autorka rozbieha príbeh s kriminálnou zápletkou, ktorý svojím spracovaním má byť poctou tvorbe Agathy Christie a klasickej detektívke ako takej.
Úprimne, nevedel som, čo od tohto trileru môžem očakávať. Obe predošlé autorkine knihy som mal možnosť si vypočuť v audio podobe a bol som s nimi spokojný. Avšak Nevítaný host mi tak trocha robil obavy. Predsa len, kniha, ktorá je inšpirovaná tvorbou Agathy Christie, častokrát dopadne ako totálne fiasko. Aj preto som sa do počúvania audioknihy pustil viac s obavami, no musím povedať, že som zostal veľmi milo prekvapený, a dokonca môžem povedať, že táto audiokniha je zatiaľ to najlepšie, čo som si mohol od autorky vypočuť.

Príbeh knihy Nevítaný host sleduje skupinku ľudí, ktorá sa rozhodne ubytovať vo vidieckom hoteli. Hneď v deň, ako sa tam ubytujú, snehová búrka odstrihne hotel od elektriny, a tak aj všetkých obyvateľov hotela od kontaktu s okolitou civilizáciou. Hneď v prvý deň dokonca dôjde aj k smrti – Dana, jedna z čerstvo ubytovaných hostí, je nájdená mŕtva na schodoch. Šlo o nešťastnú nehodu, alebo za jej úmrtím niekto stojí? Spôsob, akým zomrela, do veľmi veľkej miery vylučuje to, aby šlo o nehodu. No v momente, keď zomrie ďalší z hostí, je viac než isté, že v hoteli je niekto, kto stojí za týmito úmrtiami.

Shari Lapena zas a znova vytvorila príbeh, ktorý si vás získa už od prvých strán. Už v nich autorka veľmi aktívne pracuje s napätím, ktoré miestami stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu sa jej podarilo v príbehu vytvoriť tú správnu atmosféru, ktorá čitateľa núti pokračovať v príbehu. Samotná atmosféra deja je tuná veľmi ponurá, čo nielen skvelo odzrkadľuje ročné obdobie, v ktorom sa dej odohráva, no zároveň tak umožňuje čitateľovi o to viac precítiť samotný príbeh.

Shari Lapena už v predošlých knihách ukázala to, že vie napísať výborný triler. No zároveň s každou ďalšou knihou ukazuje, že vie stále napredovať a zlepšovať sa. Dôkazom tohto je aj Nevinný host, v ktorom autorka ponúka príbeh, ktorý do istej miery pripomína tvorbu Agathy Christie, ktorou je kniha zároveň aj inšpirovaná, no taktiež autorka vkladá do príbehu aj čosi iné. Čosi, čo je typické pre jej tvorbu a vďaka čomu čitateľ vie, že presne túto knihu napísala Shari Lapena. Napriek tomu, že spočiatku môže christieovsky poňatý príbeh vyvolávať pochybnosti, či bude kniha vôbec aspoň trocha dobrá, no akonáhle sa pustíte do príbehu, zistíte, že tá kniha je naozaj veľmi dobrá. Ja osobne si viem predstaviť budúcu tvorbu Lapeny presne v tomto štýle, pretože jej to ide výborne.

Podobne ako v predchádzajúcej tvorbe, aj v tomto prípade autorka zahŕňa do príbehu krimi zápletku, vďaka čomu má kniha aj druhú dejovú líniu z pohľadu policajtov, ktorá je však o čosi kratšia, než tomu bolo v knihách Manželé odvedle či Někdo cizí v domě. Táto dejová línia sa objavuje až pred koncom knihy, a to je v dôsledku toho, že samotné postavy sú vďaka snehovej búrke odstrihnutí od zvyšku sveta. Autorka tejto dejovej línií nevenuje až takú pozornosť, pretože v tomto príbehu nie je tak dôležitá. Dôležitejšie je tuná pátranie po vrahovi, ktoré vykonávajú jednotlivé postavy.

Nevítaný host je triler, v ktorom autorka rozoberá viacero tém. Do veľkej miery je príbeh zameraný na vzťahy medzi jednotlivými postavami, no popri tom autorka rozoberá aj rôzne témy, ktoré príbehu dodávajú reálnosť a pomáhajú tak čitateľovi sa s ním o to viac stotožniť. Témy ako nevera, materializmus, vražda či závisť sú pridanou hodnotou tohto príbehu.

Napriek tomu, že ide o triler, tak kniha je napísaná jednoducho a pútavo. Samotný príbeh sa veľmi príjemne číta/počúva a vďaka prvkom ako je napätie, tak má príbeh rýchly spád. Samotný koncept príbehu je založený na dejovosti, čo je pre tento žáner veľmi dôležité, pretože prostredníctvom toho si autorka udržiava čitateľovu pozornosť.
Postavy sú v tomto príbehu vykreslené veľmi dobre. Pôsobia reálne, či už svojím správaním alebo zmýšľaním. Mňa osobne v tomto príbehu najviac zaujal Matthew, obhajca David a spisovateľka Candice.

Už pri predošlých dvoch audioknihách sa poslucháči mohli stretnúť s dvojicou interpretov, Martina Hudečková a Libor Hruška. Obaja interpreti sa vyskytujú aj v tejto audioknihe a tak, ako som si ich obľúbil už pri prvej audioknihe, tak sa mi ich interpretácia páčila aj teraz. Obaja interpreti odviedli skvelú prácu pri nahovorení príbehu a aj oni do veľkej miery prispeli k tomu, že sa príbeh tak dobre počúva. Ďalej tomu dopomáhajú aj rôzne melódie medzi kapitolami a zvukové efekty, vďaka ktorým je príbeh o to viac uveriteľný.

Audiokniha Nevítaný host je momentálne najlepšou audioknihou, či už príbehom alebo spracovaním, ktorú som od Shari Lapeny mal možnosť si vypočuť. Shari Lapena je dôkazom toho, že žáner triler ešte stále nie je otrepaný a stále má čo ponúknuť. Audioknihu Nevítaný host hodnotím 5/5 a už teraz sa teším na ďalšiu audioknihu od tejto autorky.