Recenzia: Foukneš do pěny (audiokniha) - Radka Třeštíková

AUTOR: Radka Třeštíková
NÁZOV: Foukneš do pěny
VYDAVATEĽSTVO: Voxi
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 7 hodín 58 minút
INTERPRET: Jana Plodková

Nebude to lehké, ale bude to jízda
Sbalte si do tašky všechna svoje trápení, úzkosti, zmatek, křivdy, nevyřčená slova a nevyřešené záležitosti a vydejte se spolu s hlavní hrdinkou na svoji vlastní cestu. Audiokniha nejprodávanější české autorky současnosti vás ve svému příběhu vezme až na konec světa.

Bábovky, Osm, Veselí, či To prší moře. Autorkou týchto bestsellerov je česká spisovateľka Radka Třeštíková, ktorej knihy sa medzi čitateľmi tešia veľmi veľkej obľube. Romány z bežného života, v ktorých sa autorka venuje rôznym spoločenským témam a zároveň tak čitateľovi poodkrýva čosi viac, spravili z Třeštíkovej jednu z najúspešnejších českých spisovateliek súčasnosti.

S tvorbou tejto autorky som sa prvýkrát stretol pred dvoma rokmi, keď som si vypočul audioknihu Osm. Tak trocha iná detektívka si ma úplne získala, až som sa rozhodol siahnuť po ďalších jej dielach. Notoricky známe Bábovky, Veselí, či To prší moře. Všetky tieto knihy sa mi veľmi páčili a vďaka ním sa prehĺbila moja láska k súčasnej českej literatúre. V máji minulého roka sa na pultoch kníhkupectiev objavil ďalší autorkin román, nesúci názov Foukneš do pěny (aj keď ja osobne preferujem celý názov knihy, a to Jako když foukneš do pěny), ktorý o niekoľko mesiacov nato vyšiel aj v audio podobe. Do počúvania audioknihy som sa pustil s naozaj veľkými očakávaniami, pretože už v predošlej tvorbe mi Radka Třeštíková ukázala, že vie ponúknuť príbeh, ktorý čitateľ bude ešte dlho spracovávať. No nečakal som, čo sa ku mne nakoniec dostane. Poriadna nálož emócií a myšlienok, ktorá na mňa spočiatku pôsobila dosť chaoticky.

Hlavnou postavou románu Foukneš do pěny je Vladěna. Žena, ktorá je poznačená ťažkou minulosťou, sa rozhodne jedného dňa zbaliť si svoje veci a odísť... niekam. Preč. Ďaleko od svojho života, s cieľom nájsť svoje stratené ja. Podarí sa jej to? A čo ak je už na to neskoro?

Foukneš do pěny bolo dosť nezvyčajné čítanie, nielen pre mňa, ale pre väčšinu fanúšikov autorkinej tvorby. Radka Třeštíková v tomto románe upustila uzdu svojim myšlienkam, pocitom a náladám a vytvorila tak príbeh, ktorý nesadne každému. Je iný než Bábovky, je iný než Veselí, je iný než Osm. S knihou Foukneš do pěny priniesla Třeštíková čerstvý vietor do súčasnej českej literatúry. Tento román sa pohybuje kdesi na hranici medzi spoločenským románom a psychologickým románom. Autorka v tomto diele rozoberá témy, ktoré sú bezprostredne späté s oboma žánrami, a preto je čítanie/počúvanie príbehu veľmi zaujímavé.

Foukneš do pěny bolo pre mňa spočiatku veľmi chaotické dielo. Už od samotného začiatku príbehu autorka zavaľuje čitateľa rôznymi emóciami, útržkami spomienok a postojmi k rôznym situáciám, ktoré po následnom zamyslení sa nedávajú dokopy žiaden zmysel. No ako príbeh postupne plynie a čitateľ/poslucháč sa následne dostáva hlbšie do príbehu, začne si jednotlivé diely skladačky dávať dokopy, až z toho vznikne jeden ucelený príbeh s hlbšou pointou.

Samotný príbeh knihy nie je extra zložitý. Je vystavaný na cestovaní, kedy hlavná postava sa rozhodne zabojovať o svoj život, zbalí si svoje veci a vycestuje preč. Vladěna tak cestuje od benzínky k benzínke a to celé je poprepájané rôznymi telefonátmi s postavami predstavujúcimi hrdinkinu tragédiu. Pri rozprávaní autorka využíva dve dejové línie, prítomnosť a minulosť, ktoré sa počas knihy pravidelne striedajú, a postupne tak umožňujú čitateľovi pochopiť minulosť hlavnej postavy a to, prečo sa rozhodla vycestovať preč. Do popredia sa tak dostávajú úzkosti, traumy, chyby a krivdy, ktorým sa Vladěna chce vyhnúť.

Román Foukneš do pěny je napísaný jednoducho a pútavo. Presne tak, ako sú čitatelia u autorky už zvyknutí. No táto kniha sa oproti predošlým predsa len v čomsi líši. Zatiaľ čo miestami je napísaná o čosi jednoduchšie, inde je jej jazyk viac poetický a tieto časti následne pôsobia umeleckejšie. A presne tieto časti mňa osobne bavili najviac. Zároveň sa Třeštíková snaží vyvolať v čitateľovi aj napätie, aby si udržala jeho pozornosť, no miestami to je až príliš silene. Namiesto toho, aby autorka nechala príbeh plynúť ako je, tak surovo vhadzuje udalosti a momenty, ktoré tam vôbec nemuseli byť.

Postavy sú v tomto príbehu vykreslené výborne, presne tak, ako je tomu aj v predošlých autorkiných knihách. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne a najviac je to cítiť pri hlavnej postave, ktorú budete buď milovať, alebo nenávidieť. Jej spôsob nazerania na svet a zmýšľanie je naozaj veľmi zaujímavé, a práve to rozhodne o tom, či sa s Vladěnou stotožňujete, alebo nie.

Jana Plodková ako interpretka pre tento príbeh mne osobne neskutočne sadla. Veľmi sa mi páčila jej interpretácia a spôsob, akým sa jej podarilo v poslucháčovi vzbudiť emócie. Presne takto nejak si ja osobne predstavujem kvalitne nahovorený príbeh a dokonca si dovolím tvrdiť, že po Jitke Ježkovej je Jana Plodková moja druhá najobľúbenejšia interpretka. Veľmi príjemným plusom audio spracovania príbehu sú aj melódie medzi kapitolami, ktoré sa k tomuto príbehu veľmi hodia.

Foukneš do pěny je príbeh, ktorý nesadne každému, dokonca nemusí sadnúť ani fanúšikom tvorby tejto autorky. Mne osobne tento príbeh sadol, no napriek tomu mám k nemu menšie výhrady. Chaotický začiatok či miestami nasilu vkladané napätie, ktoré neplnilo funkciu, akú malo. Odhliadnuc od toho si však viem predstaviť, že sa Radka Třeštíková bude vo svojej tvorbe viac uberať práve takýmto smerom. Audioknihu Foukneš do pěny hodnotím 4/5.