Recenzia: Zaklínač - Poslední přání (audiokniha) - Andrzej Sapkowski

marca 26, 2021

AUTOR: Andrzej Sapkowski
NÁZOV: Poslední přání (Last Wish
VYDAVATEĽSTVO: Audiotéka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 11 hodín 32 minút
INTERPRET: Jiří Dvořák, Jiří Plachý, Miroslav Táborský, Veronika Bajerová, Aleš Říha, Dita Fuchsová a ďalší

Zaklínač I. Poslední přání - komplet - audiokniha obsahuje komplet všech šesti povídek první povídkové knihy Zaklínač, kterou napsal Adrzej Sapkowski. Účinkují Jiří Dvořák, Jiří Plachý, Miroslav Táborský, Veronika Bajerová, Aleš Říha, Dita Fuchsová a další.
Polský autor Andrzej Sapkowski vytvořil živoucí fantasy svět, ve kterém sledujeme osudy Geralta z Rivie, zaklínače, bělovlasého zabijáka monster a magických tvorů. V hlavních rolích v audioknize uslyšíte Jiřího Plachého jako vypravěče a Jiřího Dvořáka jako Geralta a mnohé další.Zaklínač Geralt je hlavní postavou povídek a pětidílné románové ságy Andrzeje Sapkowského, které společně vydají na sedm knih. První povídkovou knihu Zaklínač I. Poslední přání přináší Audiotéka v šesti dramatizovaných audioknihách s desítkami herců, unikátními zvukovými efekty a původní hudbou Petra Hanzlíka v režii Jakuba Taberyho.

Andrzej Sapkowski je poľský spisovateľ, ktorý je jedným z hlavných predstaviteľov súčasnej poľskej fantasy literatúry. Autor stojí sa úspešnou sériou Zaklínač, ktorá sa vo svete stala fenoménom, najprv ako kniha, následne aj ako počítačová hra. Pred dvoma rokmi sa táto séria dočkala aj seriálového spracovania, o ktoré sa postarala platforma Netflix. Hoci samotný seriál vzbudil v skalných fanúšikoch tejto série skôr odpor než radosť, nemožno poprieť fakt, že kvality knižnej série sú tak dobré, až zasiahli rôzne smery kultúry.
S tvorbou Andrzeja Sapkowskeho som v kontakte už dlhšiu dobu. Príbehy o zaklínačovi Geraldovi z Rivie mi nie sú neznáme, no akosi som nikdy nehľadal dôvod sa do tejto série pustiť. Fantasy žáner ako taký nemám veľmi načítaný, no samotné chvály, ktoré idú na túto sériu odvšadiaľ, ma len a len nalákali k tomu, aby som tejto sérii dal šancu. A ako sa neskôr ukázalo, séria ma chytila. Séria Zaklínač sa tak stala jednou z mála výnimiek, vďaka ktorým som sa rozhodol po dlhšej dobe vrátiť k fantasy žánru.

Poslední přání je poviedková zbierka zo série o zaklínačovi a časovo je to zároveň prvá kniha zo série. Prostredníctvom šiestich poviedok (Zaklínač, Zrnko pravdy, Menší zlo, Otázka ceny, Konec světa a Poslední přání) autor rozpráva príbehy o zaklínačovi Geraldovi z Rivie. Ako to vlastne celé začalo? Presne na to sa sústreďuje táto kniha.

Samotný koncept knihy je založený na poviedkach. Dalo by sa teda povedať, že kniha Poslední přání je teda poviedková zbierka zložená zo šiestich poviedok, prostredníctvom ktorých autor približuje čitateľovi zaklínačský svet, postavy a zároveň sa retrospektívne vracia do minulosti. Autor sa cez tieto poviedky vracia do čias spred románovej pentalógie a ukazuje tak čitateľovi, ako to celé vlastne začalo. Každá z týchto poviedok je iná a každá z nich má čitateľovi čo ponúknuť. Samotné poviedky sa vyskytujú na rôznych miestach tohto sveta a vo viacerých z nich sa prelínajú aj určité postavy. Inými slovami, dalo by sa povedať, že každá z týchto poviedok je akýmsi mikropríbehom, ktoré dokopy tvoria makropríbeh.

Problémom poviedkových zbierok je to, že nie každá poviedka vám môže sadnúť. Tým, že v tejto knihe na seba poviedky do väčšej miery nadväzujú, je viac pravdepodobné, že sa vám zapáči väčšina poviedok v tejto knihe. Nie sú to poviedky v takom rozsahu, ako je väčšina z nás zvyknutá. Sú o čosi dlhšie, napriek tomu popri čítaní/počúvaní čitateľ nemá pocit, aby sa tam nič nedialo. Samotné poviedky sú dosť popisné, a preto sa čitateľ dozvedá veľa informácií o svete, v ktorom sa dej tejto série odohráva, no taktiež má tuná autor priestor na lepšie vykreslenie postáv. Možno tento diel nie je zrovna najlepším príkladom fantasy, ktoré by bolo nabité akciou a napätím, ale o to sa táto kniha ani nesnaží. Cieľom tejto knihy je najmä objasniť čitateľovi svet ako taký, na ktorom autor v ďalších dieloch série ďalej stavia a rozvíja príbeh.

V poviedkovej zbierke Poslední přání autor rozoberá niekoľko tém, ktoré úzko súvisia s raným stredovekom. Chudoba, hry, život šľachty a množstvo ďalších tém, prostredníctvom ktorých autor dodáva svetu reálnosť, a preto čitateľ popri čítaní/počúvaní má pocit, ako keby sa spolu s postavami reálne nachádzal v danom svete.

Čo sa mne však na celej tejto audioknihe páčilo, bol spôsob, akým autor napísal jednotlivé poviedky. Napriek tomu, že autor vsadil na jednoduchší štýl rozprávania príbehu, zároveň doň zasadil rôzne opisy prostredia a postáv, ktoré týmto poviedkam dodali iný rozmer. Miestami sa autor dokonca snaží o akési umeleckejšie vyjadrovanie sa, čo zas a znova len pomáha jednotlivým poviedkam k tomu, aby zaujali čitateľa.

Samotné postavy sú vykreslené veľmi dobre. Tým, že autor s nimi v poviedke aktívne pracuje a opisuje ich, čitateľ si tak vie veľmi dobre predstaviť to, ako vyzerajú či dokonca si ich predstaviť v konkrétnych situáciách.

Táto audiokniha je špeciálna v jednej veci. Každá z týchto postáv má svojho vlastného rozprávača. Úprimne, spočiatku som si nebol istý, ako to bude v príbehu fungovať, no funguje to výborne. Poslucháč si na tento štýl prevedenia príbehu dokáže zvyknúť veľmi rýchlo, a preto aj samotné postavy pôsobia viac autenticky. Odhliadnuc od toho sú taktiež veľmi zaujímavé aj melódie, ktoré boli v audioknihe použité.

Prvá kniha zo série o zaklínačovi ma veľmi príjemne prekvapila. Dokonca ma priam dostala. Andrzej Sapkowski prišiel s príbehom, ktorý tu dovtedy nebol, a vďaka svojmu spracovaniu sa táto séria právom stala jednou z najlepších, v rámci svojho žánru, na svete. Konkrétne pri tejto sérii si viem predstaviť to, že sa k nej ešte raz vrátim. Aj preto som teda naozaj zvedavý, akým smerom sa autor ubral v ďalších knihách zo série. Audioknihu Poslední přání hodnotím 5/5.