Recenzia: Volání Kukačky (audiokniha) - Robert Galbraith

AUTOR: Robert Galbraith
NÁZOV: Volání Kukačky (The Cuckoo´s Calling)
VYDAVATEĽSTVO: Plus
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 17 hodín 40 minút
INTERPRET: Petr Oliva

Volání Kukačky je mistrný debut autora jménem Robert Galbraith, o němž je známo pouze to, že jeho jméno slouží jako pseudonym slavné autorce Harryho Pottera a Prázdného místa - Joan K. Rowlingové.
Hlavní roli ve skvěle napsané detektivce Volání Kukačky hraje válečný veterán Cormoran Strike. Odsloužil si misi v Afghánistánu a to na něm zanechalo stopy na těle i na duši. Přišel o nohu, o iluze a pomalu a jistě i o svou stálou partnerku. Taky to vypadá, že teď bude nějakou dobu bydlet v kanceláři. Strike se cítí sám, a tak se ponoří do práce a rozhodne se na plný plyn věnovat praxi soukromého detektiva.
A pak najednou jeho kanceláře sebejistě nakráčí John Bristow s neuvěřitelnou historkou. Vypráví o své sestře, slavné modelce s přezdívkou Kukačka, která před pár měsíci náhle zemřela. Policie případ uzavřela jako sebevraždu, ale její bratr tomu odmítá uvěřit. Vypráví o sestřině životě Strikovi a vtahuje ho do světa luxusu, pozlátka, milionářů a jejich milenek, příšerných návrhářů i rockových hvězd. Bude Volání Kukačky prvním případem svérázného soukromého detektiva?

J. K. Rowlingovú pozná hádam každý. Je autorkou najznámejšej knižnej série na svete, v ktorej vystupuje Harry Potter. Napriek tomu, že autorka prerazila na poli fantasy literatúry, pred niekoľkými rokmi sa rozhodla pre zmenu. Pod pseudonymom Robert Galbraith autorka vydala debutové krimi, nesúce názov Volání Kukačky. Ide o prvý diel z aktuálne päťdielnej série, v ktorej vystupuje vyšetrovateľ Cormoran Strike. Keďže kniha ako taká spočiatku nezožala medzi čitateľmi veľký úspech, s autorkiným cieleným únikom informácie, že za týmto pseudonymom stojí bestsellerová autorka Harryho Pottera, sa záujem o knihu rapídne zvýšil. Aj preto kniha získal všemožné hodnotenia. Tie, ktoré knihu vychválili do nebies a tie, ktoré nie sú zrovna pozitívne. Kde je teda pravda?

S tvorbou J. K. Rowling mám celkom zaujímavý vzťah. Harry Potter ma obchádzal naozaj dlho a napriek tomu, že som sa nakoniec k tejto sérií dokopal, skončil som na štvrtom diele. Preto som sa teda rozhodol spoznať autorku z druhej strany, nie ako autorku fantasy, ale krimi. Hoci samotná kniha začala sľubne a začal som mať od nej veľké očakávania, skončilo to nakoniec ako jeden veľký priemer.

Hlavnou postavou detektívnej série Roberta Galbraitha je bývalý vojnový veterán Cormoran Strike. Vojna v Afganistane ho poznačila do veľmi veľkej miery. Prišiel o nohu, ilúzie a neskôr aj o priateľku. Preto sa teda rozhodne založiť si súkromnú vyšetrovaciu agentúru, v ktorej sa naplno bude venovať kariére súkromného detektíva. Jedného dňa k nemu príde John Bristow s teóriou, podľa ktorej jeho sestra, veľmi známa modelka, nespáchala samovraždu, ako to vyšetrovanie polície dokázalo, ale vraj ju niekto zavraždil. Cormoran, posilnený veľkým finančným príspevkom od Johna, sa teda rozhodne vypátrať údajného vraha. Podarí sa mu to? A čo ak naozaj modelka spáchala samovraždu?

Volání Kukačky je kniha, ktorá začína veľmi sľubne. Robert Galbraith príbeh začína pozvoľna - je viac opisný, no má to svoje opodstatnenie. Autor chce čitateľa voviesť do nového prostredia a zoznámiť ho s novými postavami. Čitateľ tak už na začiatku príbehu zisťuje, že samotné postavy nemajú za sebou veľmi ľahký život a počas neho si prešli už všeličím. Či už je to Cormoran, ktorý prežil útrapy v Afganistane, alebo jeho nová asistentka Robin, ktorá je momentálne vo vzťahu, no ten miestami škrípe.
S prvou objednávkou na vyriešenie vraždy sa príbeh začína pomaly rozbiehať, no problémom je tuná to, že to trvá naozaj pomaly. Čitateľ sa tak popri čítaní knihy začína časom nudiť, a to je veľkým problémom tejto knihy. Namiesto toho, aby bola väčšia pozornosť sústredená na akciu a napätie, Rowlingová úplne zbytočne zaťažuje čitateľa rôznymi detailmi prípadu, vďaka ktorým je príbeh spomalený. Samotný príbeh tak vzbudzuje pocit, že sa Rowlingová snaží nadviazať na tradičnú britskú detektívku, ako je Agatha Christie či Arthur Conan Doyle, problémom je tuná to, že hoci aj tieto diela sú dosť opisné, majú však menší počet strán, a preto tak opisnosť viac vynikne a príbeh miestami nestagnuje, čo sa o Rowlingovej nedá povedať.

Keby mala kniha o 200 strán menej, bola by to výborná detektívka. Rowlingová má predispozície na to, aby bola úspešná aj v krimi žánri, no ako ukazujú aj ďalšie knihy zo série, autorka príbehy neskracuje, ba priam ich ešte viac predlžuje. V tomto prípade autorka nemá potrebu meniť čosi na svojich knihách, keďže v jej prípade platí, že meno predáva. Čo ma však zamrzelo, bol spôsob, akým autorka odhalila vraha. Napriek tomu, že autorka drvivú väčšinu knihy zaťažuje čitateľa mnohými detailmi prípadu, no tie najdôležitejšie veci vyplávali až na konci príbehu. Celé to vzbudzuje pocit, že autorka ani popri písaní knihy nemala poňatia o tom, kto nakoniec bude vrahom, a až pred koncom knihy sa rozhodla a rýchlo čitateľa navádzala touto cestou. V tomto prípade mala autorka o to viac zapracovať na samotnom konci príbehu, prípadne ho už rozpísať ako zvyšok knihy, aby samotné odhalenie dávalo väčší zmysel.

Kniha má však aj pridanú hodnotu, a to prostredníctvom tém, ktoré sa tam autorka snaží riešiť. Témy ako závisť, súrodenecké vzťahy alebo sláva, dávajú príbehu iný rozmer a robia ho zaujímavejším. Týmto témam sa autorka venuje viac do hĺbky, vďaka čomu sú vykreslené skvelo a pôsobia tak na čitateľa dôveryhodnejšie.

Rowlingovej štýl písania je veľmi príjemný. Možno čitateľa neprekvapí, no taktiež ani nesklame. S väčším množstvom opisov je tak čítanie tejto knihy o čosi pomalšie, no zároveň to závisí aj od toho, či takýto typ spracovania príbehu obľubujete, alebo nie. Jedno je ale isté. Samotné opisy sú naozaj veľmi dobré, čo je však škoda, mohlo by ich byť menej a vynikli by tak viac.

Samotné postavy sú v príbehu vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne, či už svojím zmýšľaním, správaním či vyjadrovaním. Preto je viac než isté, že si medzi nimi každý nájde nejakého obľúbenca. V mojom prípade to je Cormoran, spolu s Robin. Hoci je to naozaj zvláštna vyšetrovateľská dvojica, asi aj to je dôvod, prečo ma zaujali. Sú čímsi charakteristickí, podobne ako iné slávne detektívne postavy.

Audioknižné spracovanie bolo výborné. Interpret Petr Oliva odviedol skvelú prácu a jeho hlas mi k danému príbehu, a žánru knihy celkovo, veľmi sadol. Osobne by som si vedel predstaviť, že by interpret nahovoril celú sériu, žiaľ, nahovoril len prvé dva diely série. Taktiež oceňujem rôzne zvukové efekty, ktoré boli v audioknihe použité, a ktoré dodali príbehu iný rozmer.

Rowlingovej debut na poli krimi žánru je, podľa môjho názoru, úplný priemer. Keby bol príbeh o čosi kratší a autorka by ubrala od opisov, ktoré miestami zaťažovali čitateľa, dej by bol omnoho lepší. Je naozaj vidieť, že Rowlingová sa snaží pretlačiť do súčasnej literatúry prvky klasickej detektívky a to veľmi oceňujem. No pre túto knihu platí pravidlo, že menej je viac. Veľmi príjemným plusom je však audio spracovanie, ktoré do istej miery príbeh zachránilo. Audioknihu Volání Kukačky hodnotím 3/5.