Recenzia: Poslední aristokratka (audiokniha) - Evžen Boček

marca 28, 2021

AUTOR: Evžen Boček
NÁZOV: Poslední aristokratka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 6 hodín 31 minút
INTERPRET: Veronika Kubařová

Provozovat hrad není žádná legrace. Ale je to zatraceně vtipné!
Nejlepší humoristická kniha roku 2012 (Cena Miloslava Švandrlíka) líčí příběh emigrantské rodiny Kostků, která v restituci získá zpět své zchátralé rodové sídlo a je nucena se potýkat s nástrahami v podobě nedostatečných financí, "mufloních" návštěvníků, mizantropického kastelána, hypochondrického zahradníka nebo kuchařkou, která si ráda občas cvakne a někdy je to znát. Veškeré peripetie posluchači předkládá ve svých ironických zápiscích Marie (III.) v úsměvném podání Veroniky Kubařové coby dcery škudlivého hraběte a jeho americké manželky.

Humoristické knihy sú žáner literatúry, ktorý v našich končinách nie je až tak vyhľadávaný. Napriek tomu tieto knihy majú čosi do seba, a preto ak nejaká z nich vyjde, väčšinou medzi čitateľmi zaznamená úspech. Podobne tomu bolo aj v prípade knihy Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Kniha, ktorú spočiatku nikto nepoznal, sa stala medzi čitateľmi veľmi obľúbenou. Napriek tomu, že mne osobne autorov štýl humoru neprišiel vôbec vtipný, veľmi dobre viem, vďaka čomu táto kniha prerazila.
Nájsť kvalitne napísanú humoristickú knihu nie je jednoduché. To, čo sa autorovi môže častokrát zdať ako vtipné, na papieri to môže znamenať katastrofu. Aj preto nie je jednoduché napísať kvalitnú humoristickú knihu a kvôli tomu si o to viac vážim knihu, ktorá vo mne vyvolá pobavenie. A podobne tomu bolo aj v prípade audioknihy Poslední aristokratka, ktorú napísal český autor Evžen Boček.

Poslední aristokratka je prvým dielom z rovnomennej série, ktorá začala vychádzať pred deviatimi rokmi. Samotná séria zožala medzi českými čitateľmi veľmi pozitívne ohlasy a stala sa tak bestsellerovou. Túto sériu som evidoval už dlhšiu dobu, no akosi som nemal potrebu sa do nej pustiť, najmä po mojej skúsenosti so Storočným starčekom. Po veľmi dlhej dobe plnej váhania, som sa nakoniec rozhodol pustiť sa do tejto série. A musím povedať, že som spravil naozaj dobre, pretože samotný dej knihy a najmä humor, ktorý sa v tejto knihe nachádza, mi neskutočne sadli.

Poslední aristokratka je príbeh emigrantskej rodiny Kostkových, ktorí po rokoch získavajú naspäť rodinné sídlo a vracajú sa tak späť do Čiech. Samotné sídlo však už je v schátranom stave, a preto si žiada rekonštrukciu, na ktorú však rodina nemá peniaze. Po nasťahovaní do sídla sa tak celá rodina potyká s rôznymi nástrahami, ktoré sú vyrozprávané skrz zápisky hlavnej postavy, ktorou je v tomto prípade Mária III.

Evžen Boček v knihe Poslední aristokratka prišiel s príbehom, ktorý je naozaj veľmi zaujímavý. Stretávame sa tuná s rodinou, ktorá pred rokmi emigrovala do Ameriky, no v momente, keď získavajú svoje rodinné sídlo späť, rozhodnú sa vrátiť domov. Už od samotného začiatku príbehu autor čitateľovi servíruje množstvo vtipných udalostí, momentov, myšlienok a výrokov, vďaka ktorým má o zábavu postarané. Samotný príbeh je preto veľmi zaujímavý a pútavý už od začiatku, a podobne je tomu aj po zvyšok príbehu. Štýl autorovho humoru v tomto prípade nie je suchý či otrepaný, ale je svieži a trefný. Autor prostredníctvom neho veľmi dobre vykresľuje rôzne situácie, ktoré na prvý pohľad by mali pôsobiť tragicky, no v jeho podaní vyznievajú komicky.

Čo mi v tomto príbehu trocha chýbalo, bola hlbšia pointa príbehu. Je jasné, že primárnym cieľom tohto príbehu nie je poúčať, či dokonca prinútiť čitateľa sa zamyslieť nad istými otázkami, no mne osobne to tuná chýbalo. Samotný príbeh knihy je naozaj nevšedný a vedel by som si predstaviť, že by sa autor tuná hlbšie povenoval istým otázkam, ktoré v príbehu načrtol. Príbeh by tak bol nielen vtipný, no zároveň by v sebe ukrýval aj hlbšiu pointu.

Poslední aristokratka je zároveň kniha, v ktorej sa autor venuje aj rôznym témam, ktoré príbehu dodávajú nový rozmer, umožňujú sa autorovi v ňom viac realizovať, no taktiež prostredníctvom nich vznikajú ďalšie vtipné situácie. Témy ako materializmus, smrť, rodina, zbabelosť či chudoba v tomto príbehu vyznievajú vtipne, a preto možno pri tejto knihe povedať, že samotné témy nie sú v nej spracované klasickým štýlom, ako je tomu u väčšiny kníh. Tieto témy nevzbudzujú v čitateľovi také pocity, na aké je zvyknutý, ale presne opačné. Výborným príkladom toho je aj téma smrti, ktorá bežne vzbudzuje v čitateľovi pocit smútku alebo beznádeje, no v prípade tohto príbehu ide práve o pozitívne pocity.

Odhliadnuc od všetkého je Poslední aristokratka kniha, ktorá je napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Popri čítaní/počúvaní vám bude príbeh plynúť naozaj veľmi rýchlo a vďaka jeho nenáročnosti ho možno bez problémov zaradiť k oddychovej literatúre. Opisov prostredia nie je v diele veľmi veľa, no napriek tomu plnia svoju funkciu. Čitateľ si tak vie veľmi živo predstaviť prostredie, v ktorom sa dej odohráva, no zároveň aj postavy, ktoré v ňom vystupujú.

Vďaka množstvu vtipných a miestami až neuveriteľných situácii sa Bočkovi podarilo veľmi živo vykresliť postavy. Tie pôsobia veľmi reálne a dôveryhodne, hoci ich treba brať do istej miery s rezervou. Napriek tomu si však myslím, že čitateľ si medzi nimi určite nájde svojho obľúbenca. V mojom prípade to bola hlavná postava príbehu, Mária III., ktorá prostredníctvom svojich zápiskov vyrozprávala celý príbeh.

Audioknižné spracovanie príbehu hodnotím veľmi kladne. Hlas Veroniky Kubařovej mi do príbehu neskutočne sadol a aj vďaka jej interpretácii som si ho o to viac užil. Jej práca s hlasom je tuná naozaj veľmi dobrá a aj preto môžem povedať, že sa táto interpretka veľmi rýchlo zaradila medzi moje najobľúbenejšie. Za zmienku stoja aj rôzne zvukové efekty a melódie medzi kapitolami, ktoré boli v audioknihe použité a ktoré príbehu dodali o to lepšiu atmosféru.

Poslední aristokratku hodnotím veľmi kladne. Evžen Boček mi touto audioknihou dokázal, že humorná kniha dokáže byť naozaj humorná, stačí nájsť len toho správneho autora. Veľmi zaujímavý príbeh podaný vtipným spôsobom, v ktorom mi však trocha chýbala akási hlbšia pointa. Dôveryhodne vykreslené postavy, zaujímavé opisy prostredia a skvelé audioknižné spracovanie. Audioknihu hodnotím 4/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU