Recenzia: Někdo cizí v domě (audiokniha) - Shari Lapena

AUTOR: Shari Lapena
NÁZOV: Někdo cizí v domě (A Stranger in the House)
VYDAVATEĽSTVO: Knižní klub
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 8 hodín 55 minút
INTERPRET: Martina Hudečková, Libor Hruška

V téhle útulné čtvrti spokojených domovů zůstávají nebezpečné lži uzavřeny za dveřmi…
Karen a Tom Kruppovi jsou šťastní – vzali se teprve nedávno a vlastní nádherný dům poblíž New Yorku. Jednoho dne se Tom vrátí domů a zjistí, že Karen zmizela – její auto je pryč a zdá se, že odjela ve spěchu. Nevzala si dokonce ani kabelku, telefon, doklady. Krátce nato se Tom dozví, že Karen měla nehodu a leží v nemocnici s otřesem mozku a ztrátou paměti. Po čase se Karen, odhodlaná vyléčit se a zapomenout, vrací s Tomem domů.
Ale zdá se, že se tam něco změnilo. Něco není v pořádku. Někdo tam byl. Někdo cizí.
Jenže v tomhle domě je každý cizí. Každý má něco, co by podle něj mělo zůstat skryto. Něco, kvůli čemu by raději vraždil, jen aby si to mohl nechat pro sebe...

Shari Lapena je úspešná americká spisovateľka, ktorá v roku 2016 vydala mimoriadne úspešný triler Manželé odvedle. Kniha získala niekoľko ocenení a stala sa najlepším trilerom toho roka. Na úspechy trilerového debutu autorka nadviazala ďalšou knihou, tentokrát znova trilerom a z podobného prostredia. Kniha nesie názov Někdo cizí v domě a ide o knihu, ktorá sa medzi čitateľmi stala taktiež veľmi obľúbenou.
S tvorbou Shari Lapeny som sa dostal do kontaktu už pred niekoľkými rokmi, ale po jej knihách som prvýkrát siahol až tento rok, keď sa ku mne dostala audiokniha Manželé odvedle. Samotný koncept príbehu ma veľmi zaujal, problémom však bolo to, že príbeh bol veľmi ľahko predvídateľný. Aj preto som do tejto audioknihy šiel s trocha menšími očakávaniami, no v kútiku duše som dúfal, že autorka sa v tejto knihe prekoná. A nakoniec sa to podarilo. Někdo cizí v domě je výborný triler, po ktorom sa oplatí siahnuť.

Príbeh knihy Někdo cizí v domě sleduje čerstvú manželskú dvojicu, Karen a Toma, ktorí žijú v blízkosti New Yorku. Obaja žijú šťastným životom, no všetko sa zmení v jeden deň, keď Karen záhadne zmizne. Krátko nato sa Tom dozvedá, že Karen mala autonehodu, pri ktorej utrpela otras mozgu. Nič si nepamätá, no je ochotná bojovať o návrat svojej pamäte. Po istom čase sa Karen vracia s Tomom domov, kde zisťujú, že v ňom niekto bol. Niekto cudzí. S postupným riešením Kareninej autonehody začnú na povrch vyplávať tajomstvá, ktoré by najradšej mali zostať dávno ukryté pod povrchom.

Tvorba Shari Lapeny je naozaj špecifická. Ak vedľa seba položíte niekoľko kníh, vždy budete vedieť, ktorú z nich napísala práve ona. Shari Lapena má naozaj špecifický štýl tvorby príbehu, ktorý sadne väčšine milovníkov trilerov. Nie nadarmo sa všetky knihy z jej tvorby stali bestsellery a boli preložené do desiatok jazykov sveta. Už pri svojom trilerovom debute Shari Lapena ukázala, že jej tvorba bude iná, a presne toho sa autorka drží aj v tejto knihe. Samotné knihy sú akýmsi mixom krimi a trileru, čo už na prvý pohľad je znakom toho, že príbeh bude dobrý. A on naozaj aj je.

Samotný príbeh začína celkom napínavo. Autorka vhadzuje čitateľa do vopred zabehnutého príbehu, a tak sa čitateľ musí vyrovnať nielen s novým prostredím a postavami, zároveň sa musí sústrediť na rozbehnutý príbeh, ktorý je už od začiatku napínavý. Hoci to na prvý pohľad môže pôsobiť chaoticky, má to svoje opodstatnenie. Autorka prostredníctvom hraničných situácií, do ktorých hodila postavy, tak vykresľuje ich charaktery, vďaka čomu ich čitateľ spoznáva bližšie a lepšie. Autorke sa takto podarilo vytvoriť v príbehu ponurú atmosféru, ktorú je tam naozaj veľmi cítiť, vďaka čomu čitateľ dokáže o to viac precítiť samotný príbeh.

Audiokniha Někdo cizí v domě ponúka čitateľom a poslucháčom príbeh, ktorý je napínavý už od prvých strán a drží si to tak až po samotný koniec. Samotný príbeh je vyrozprávaný skrz dva pohľady, prostredníctvom ktorých sa autorka dokáže o to viac realizovať a ponúknuť tak čitateľovi detailnejšie prepracovaný príbeh. V tomto príbehu autorka pracuje s podobným scenárom, ako je tomu v prípade trileru Manželé odvedle. Príbeh znova obsahuje krimi zápletku a z istej časti sa teda odohráva aj v policajnom prostredí, no tentokrát to autorka zvládla omnoho lepšie. Rozuzlenie knihy nie je až tak predvídateľné, a preto si kniha udržiava svoju pointu v tajnosti až do konca.

Samotný príbeh je do veľkej miery vystavaný na psychológii postáv, a preto možno o príbehu povedať, že je taktiež aj psychologický. Keďže oba pohľady príbehu sú v prvej osobe, autorke sa tak podarilo lepšie pracovať s emóciami jednotlivých postáv, a preto pôsobia na čitateľa dôveryhodnejšie, či už zmýšľaním, správaním alebo vyjadrovaním. Mňa osobne v tejto knihe najviac zaujala postava Toma. Je to osoba, ktorá sa na prvý pohľad tvári ako nevinná, avšak ukrýva toho v sebe naozaj dosť.

Podobne ako v predošlej knihe, aj v tejto sa Shari Lapena venuje viacerým témam. Témy ako manželstvo, nevera, vražda a pomsta sú len zlomok z toho, čo táto kniha ponúka. Tieto témy tak oživujú príbeh a prostredníctvom nich má autorka väčšiu možnosť realizovať sa v príbehu.

Ako tomu bolo už pri knihe Manželé odvedle, aj Někdo cizí v domě je kniha, ktorá je napísaná jednoduchým štýlom. Samotný príbeh sa preto ľahko číta/počúva, čo je už pri dnešných trileroch akýsi štandard. Opisov prostredia v knihe nie je veľmi veľa, pretože autorka sa viac venuje vykresleniu charakterov postáv a dejovosti. Dej knihy má preto rýchly spád a túto knihu možno bez problémov zaradiť k oddychovejšej literatúre.

Čo sa týka audioknižného spracovania, to bolo výborné. Veľmi príjemným plusom audioknihy je to, že v nej vystupujú dvaja interpreti, ktorí odviedli skvelú prácu. Kombinácia mužského a ženského hlasu dodala príbehu úplne inú atmosféru a v kombinácii s rôznymi zvučkami medzi kapitolami a zvukovými efektmi tak dodali príbehu úplne inú atmosféru.

Někdo cizí v domě je triler, v ktorom Shari Lapena prekonala samu seba. Autorka tak ponúkla čitateľovi napínavý triler s nečakaným koncom a do toho stihla rozobrať niekoľko tém. Audioknižné spracovanie príbehu je ďalším z plusov audioknihy, a preto hodnotím audioknihu 5/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU