Recenzia: Čajovna v Tokiu - Julie Caplin

AUTOR: Julie Caplin
NÁZOV: Čajovna v Tokiu (The Little Teashop in Tokyo)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (HarperCollins Ltd.)
ROK VYDANIA: 2021 (2020)
POČET STRÁN: 328
PREKLAD: Michaela Klevisová

Popadněte cestovní pas a vydejte se do země mrakodrapů, tradičních chrámů, čajových rituálů a rozkvetlých sakur. Užijte si romantiku s šálkem lahodného čaje a nechte se unášet příběhem, který si vás získá od první stránky.
Fiona je vášnivá fotografka, má cestovatelský blog a už dlouho se touží podívat do Japonska. Když vyhraje čtrnáctidenní cestu do Tokia, má pocit, že se jí splnil sen.
Jenže na místě s hrůzou zjistí, že jejím průvodcem je muž, který jí před deseti lety zlomil srdce – přitažlivý a úspěšný fotograf Gabe.
Čas strávený s Gabem je pro Fionu zpočátku za trest. Fotograf jí dává najevo, jak ho obtěžuje, že se jí musí věnovat. Tři generace místních žen ji ale přijmou mezi sebe a Fiona v jejich domě a rodinné čajovně nachází lásku a vřelost, která jí schází. Užívá si s nimi piknik pod sakurami, poznává japonský čajový obřad. A právě díky nim se jí postupně vrací sebevědomí, které jí dávný incident pořádně pochroumal.
Mezitím k sobě s Gabem při toulkách Tokiem pomalu nacházejí cestu a začíná to mezi nimi znovu jiskřit…

Séria Romantické úniky britskej spisovateľky Julie Caplin zaznamenala obrovský úspech po celom svete. Autorka, ktorej život je do veľkej miery zameraný na cestovanie a dobré jedlo, debutovala knihou Kavárna v Kodani, ktorá sa stala bestsellerom. V priebehu niekoľkých rokov sa jej séria rozšírila o ďalšie tituly, a to Pekárna v Brooklynu, Cukrárna v Paříži, Pláž v Chorvatsku a Hotýlek na Islandu. V priebehu nasledujúcich dní sa na pultoch českých kníhkupectiev zjaví jej ďalšia, v poradí šiesta kniha zo série – Čajovna v Tokiu.
Tvorbu tejto scestovanej britskej autorky vnímam posledný rok veľmi intenzívne. Jej knihy sú po všetkých sociálnych sieťach, objavujú sa v rôznych knižných podcastoch a videách a aj to bol dôvod, prečo som sa chcel pustiť do čítania tejto série. Množstvo pozitívnych ohlasov bol ďalším z dôvodov, ktoré ma do veľkej miery ovplyvnili k tomu, aby som po knihách nakoniec siahol. Ako prvá sa mi dostala do rúk práve Čajovna v Tokiu a musím uznať, že recenzie neklamali. Ide o veľmi kvalitnú oddychovú knihu, prostredníctvom ktorej vám autorka prenesie k vám domov kus sveta.

Príbeh knihy Čajovna v Tokiu sleduje mladú fotografku Fionu, ktorá vlastní blog o cestovaní. Jej veľkou túžbou je dostať sa do Japonska, čo sa jej jedného dňa splní, keď vyhrá dvojtýždenný pobyt v Tokiu. Spočiatku sa môže javiť, že jej tento výlet nemôže nič pokaziť, no v momente, keď sa Fiona dostane do Japonska, zisťuje, že jej sprievodcom je jej bývalý priateľ, ktorý jej pred rokmi zlomil srdce. Dokáže si Fiona užiť tento výlet, napriek tomu, že jej Gabe jasne dáva najavo, ako veľmi ho jej prítomnosť otravuje? A čo ak medzi nimi po rokoch znova preskočí iskra?

Na román Julie Caplin som sa veľmi tešil a už po prvých prečítaných stranách som vedel, že moja radosť z prečítania knihy bola namieste. Čajovna v Tokiu je kniha, ktorá si vás získa už od prvých strán. Autorka veľmi pútavým štýlom jazyka vovedie čitateľa do prostredia Japonska, kde si ho svojimi pútavými opismi okamžite získa. Na rozmedzí 330-tich strán autorka čitateľovi detailne popisuje prostredie, kultúru, gastronómiu a tradície, ktoré sú typické pre túto krajinu, a preto tak prostredie a samotný príbeh pôsobí na čitateľa veľmi reálne. Úprimne, ešte som sa nestretol s knihou, v ktorej by opisy prostredia dokázali v čitateľovi vyvolať tak silný pocit, že sa nachádza v danej krajine, ako je tomu v prípade tohto románu.

Po dejovej stránke kniha disponuje veľmi jednoduchým príbehom, ktorý síce je veľmi predvídateľný, ale príbeh ako taký nezohráva v tejto knihe až takú dôležitú rolu. Primárnou myšlienkou tejto série je práve vykreslenie jednotlivých kútov sveta, ktoré autorka počas svojho života navštívila, a podobne je tomu aj v prípade tejto knihy. Síce samotný príbeh nepôsobí extra originálne, jeho myšlienka je však naozaj pekná, a preto by som túto knihu odporučil romantickým dušiam, ktoré veria na druhé šance.

Čajovna v Tokiu je zároveň aj kniha, v ktorej sa autorka venuje rôznym témam. Hoci samotný príbeh knihy je jednoduchý, o to viac sa autorka zamerala na jednotlivé témy, ktoré podala výborne. V príbehu dominujú témy ako rozchod, priateľstvo, láska, druhá šanca, fotografovanie, blogovanie, cestovanie a množstvo ďalších. S týmito témami sa autorka vyhrala do detailov, a preto ich možno zaradiť k ďalším plusom knihy.

Ako som už spomínal vyššie, Čajovna v Tokiu je oddychová kniha. Je napísaná veľmi jednoducho, no zároveň pútavo, a preto strany budete obracať jedna radosť. Napriek rôznym opisom prostredia je dej knihy veľmi svižný a plynie rýchlo. Tieto opisy nie sú zložité a autorka ich vsúva medzi jednotlivé dialógy, čo ma za dôsledok to, že nezaťažujú príbeh ako taký.

Postavy sú ďalším príjemným plusom knihy. Vyskytuje sa ich tu niekoľko a sú vykreslené veľmi dobre. Svojím správaním a zmýšľaním pôsobia na čitateľa reálne, a preto je viac než isté, že si medzi nimi nájdete svojich obľúbencov. V mojom prípade sú to Fiona a jej kamarátka Avril, ktorá sa síce v príbehu nevyskytuje v takej miere, ale napriek tomu mi učarovala.

Čajovna v Tokiu je veľmi príjemný oddychový román, ktorý si vás získa svojimi prepracovanými opismi prostredia, ktoré sú dominantou tejto knihy. Síce ide o knihu s jednoduchším dejom, jeho samotná myšlienka je veľmi pekná. Táto kniha ma prekvapila len v pozitívnom zmysle slova, a preto ju hodnotím 5/5.
Za poskytnutie e-knihy pred vydaním samotnej knihy ďakujem
Kniha vychádza 17.3. a predobjednať si ju môžete napríklad aj TU