Recenzia: Zvieracia farma (audiokniha) - George Orwell

DĹŽKA AUDIOKNIHY: 3 hodiny 14 minút
INTERPRET: Ivo Gogál

Aktualizované vydanie románu Zvieracia farma je politickou satirou na revolúciu, ktorá sa vymkla z rúk.
Zvieratá sa zbavia nadvlády nenávidených ľudí a zavedú si svoj vlastný režim, v ktorom si všetci majú byť rovní. Z nádherných ideálov revolúcie sa však postupne stáva nočná mora.
Prasce sa zmocnili koryta, a teda aj vlády, postupne si začali prispôsobovať zákony a legendárny slogan sa čoskoro mení na "Všetky zvieratá sú si rovné, ale niektoré sú si rovnejšie".
Aby sa prasce udržali pri moci, zavedú teror, šíria strach a hrôzu, poštvú proti sebe zvieratá, zavedú kasty.

George Orwell bol britský spisovateľ, novinár a neskôr aj policajný inšpektor. Počas svojej spisovateľskej kariéry vydal množstvo románov a esejí, z nich však len dve knihy sa zapísali do literárnej histórie natoľko, že sa o nich študenti učia aj v dnešnej dobe. 1984 a Zvieracia farma. Dva romány, ktoré ostro kritizujú stalinistické spôsoby komunistických krajín.
Po autorovej tvorbe som prvýkrát siahol pred niekoľkými rokmi, keď sa ku mne dostalo rozhlasové spracovanie jeho knihy 1984. Kniha ma v tej dobe veľmi zaujala a doteraz sa k nej s obľubou vraciam. V priebehu tohto roka si vydavateľstvo Publixing, v spolupráci s vydavateľstvom Slovart, pripravilo pre čitateľov audioknižné spracovanie autorovho románu Zvieracia farma. A aj to bol dôvod, ktorý ma podnietil vrátiť sa k autorovej tvorbe a siahnuť po ďalšej jeho knihe. A tak sa mi do rúk dostala táto audiokniha, ktorá ma svojím spracovaním veľmi príjemne prekvapila.

Román Zvieracia farma je politická satira sledujúca revolúciu, ktorá sa postupne vymkla z rúk. Na anglickej zvieracej farme dôjde k vzbure nespokojných zvierat, ktoré vyženú majiteľa zo statku. Vlády sa ujmú dve najbystrejšie prasatá – Napoleon a Snehuliak. Vytvoria 7 prikázaní, ktoré majú platiť pre celú farmu a ktoré majú zabezpečiť rovnosť medzi všetkými zvieratami. Aký osud však postretne farmu? Dokážu spolunažívať všetky zvieratá v rovnosti bez toho, aby na farme nevznikla ďalšia vzbura?

Už pri čítaní knihy 1984 si čitateľ môže všimnúť to, aký silný bol autorov odpor voči komunistickému režimu. Kniha, v ktorej autor, na pomery danej doby, nazerá do blízkej budúcnosti, bola tak reálna, až z nej čitateľa popri čítaní mrazí. A podobné pocity vyvoláva v čitateľovi aj Zvieracia farma. Kniha, ktorá sa tvári ako taká rozprávka, je v skutočnosti moderná politická bájka, ktorá veľmi reálne vykresľovala všetky krajiny, ktorých sa dotkol komunizmus. Princíp riadenia farmy sa viac než zhoduje s tým, ktorý fungoval v jednotlivých krajinách. Kolektivizácia, rôzne heslá, záväzky, nedostatok vecí dennej potreby, schôdzovanie... Inými slovami, autor zaobalil krutú realitu do príťažlivého pozlátka a čitateľ tak popri čítaní knihy nachádza rôzne narážky na nedostatky bývalého režimu. Režimu, ktorý ako ideológia vyzerá veľmi nádejne, v praxi však nikdy nedokáže fungovať.

Zvieracia farma je kniha s menším počtom strán a jednoduchším dejom, ktorý je však o to viac silnejší. Autor v diele výrazne pracuje s alegóriou, ktorú čitateľ pociťuje počas čítania celej knihy, podobne ako pri 1984. V samotnej knihe sa však nevyskytuje žiadne napätie či akcia, ktoré by v ňom vyvolávali pocity zhodné s 1984. Práve naopak. Samotný dej síce odsýpa naozaj rýchlo, autor ho však poňal viac umelecky a rozprávkovo. Preto pri čítaní knihy má tak čitateľ častokrát pocit, ako keby sa mu do rúk dostala veľmi pofidérne napísaná rozprávka.

Oproti 1984 poňal autor toto dielo viac vtipne, napriek tomu, že sa venuje ťažkej téme. Čitateľ sa tak popri čítaní knihy častokrát pristihne pri tom, že sa miestami uškŕňa, no nie je to ten typický smiech z pobavenia. Ide skôr o smiech, ktorý odzrkadľuje to, ako veľmi mal autor pravdu. Smiech s príchuťou trpkosti.

Samotná kniha je napísaná jednoducho, no zároveň pútavo. Keďže má kniha menší počet strán, autor v nej nevyužíva rozsiahle opisy prostredia. Dej plynie rýchlo, napriek tomu, že autor nepracuje s prvkami ako napätie, ktoré vo väčšine kníh urýchľujú priebeh deja.
O to zaujímavejšie sú tu však postavy. Keďže v tomto diele vystupujú len zvieratá, je o to viac zaujímavejšie sledovať, ako im autor dodáva ľudské vlastnosti a ako sa tieto postavy postupne vyvíjajú a čoraz viac sa začnú podobať na ľudí.

O nahovorenie audioknihy sa tentokrát postaral Ivo Gogál, ktorý odviedol skvelú prácu. V jeho podaní je audiokniha o to viac príjemnejšia na počúvanie a s rôznymi zvukovými efektmi, ako je napríklad napodobňovanie spevu zvierat, tak príbeh dostal nový rozmer, a preto sú moje pocity z audioknižného spracovania len a len pozitívne.

Zvieracia farma je dielo, ktoré by si mal prečítať naozaj každý. Nie nadarmo sa toto dielo vyučuje na školách a napriek tomu, že ste ho nečítali, tak vám do hlavy vtĺkajú jeho obsah. Napriek tomu, že samotné dielo vzbudzuje prvotný dojem, že ide o akúsi nepodarenú rozprávku, nesie však v sebe veľkú výpovednú hodnotu. Audioknižné spracovanie knihy hodnotím veľmi pozitívne a audioknihe preto dávam 5/5.

Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz