Recenzia: Deväť neznámych - Liane Moriarty

AUTOR: Liane Moriarty
NÁZOV: Deväť neznámych (Nine Perfect Strangers)
VYDAVATEĽSTVO: Ikar (Macmillan)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
POČET STRÁN: 432
PREKLAD: Tamara Chovancová

Deväť ľudí sa stretne v kúpeľoch. Niektorí prišli, aby schudli, iní sa chcú znova naštartovať, ďalší sú tam z dôvodov, ktoré nechcú priznať ani sami sebe. Vedia, že aj popri všetkom luxuse, rozmaznávaní a meditácii budú musieť tvrdo pracovať. Ale nikto z nich si nedokázal predstaviť, aké náročné budú najbližšie dni.
Rozvedená Frances Weltyová, v lepších časoch autorka bestsellerov, príde do Tranquillum Housu s boľavým chrbtom, so zlomeným srdcom a s bolestivou rankou od papiera. Kúpeľní hostia ju okamžite upútajú. Väčšina z nich na prvý pohľad nevyzerá, že potrebuje zdravotnú starostlivosť. Ale najväčšmi ju fascinuje Maša, zvláštna, charizmatická riaditeľka kúpeľov, v ktorých sa však začnú diať akési záhadné udalosti. Má táto žena odpovede na otázky, po ktorých Frances pátra? Treba odvrhnúť pochybnosti a oddať sa všetkému, čo sa tu ponúka, alebo radšej utiecť, kým sa dá?
Zakrátko si túto otázku kladú všetci klienti v Tranquillum House.

Liane Moriarty je úspešná austrálska spisovateľka, ktorá má na konte niekoľko celosvetovo úspešných románov. Autorka debutovala románom Tri priania, svetový úspech však zaznamenala až s knihou Manželovo tajomstvo. Úspechy zožali aj ďalšie jej knihy, ako napríklad Veľké malé klamstvá, podľa ktorých stanica HBO natočila rovnomenný seriál, Zamilovaná hypnotizérka či Kto je bez viny. Pre dvoma rokmi sa slovenského prekladu dočkala jej najnovšia kniha, nesúca názov Deväť neznámych.
Tvorbu Liane Moriarty mám veľmi rád. Čaru jej kníh som podľahol už pred dvoma rokmi, keď sa mi do rúk dostala kniha Veľké malé klamstvá. Na prvý pohľad jednoduchý príbeh, ktorý však v sebe nesie o to zaujímavejšiu a šokujúcejšiu zápletku. Od tej doby sa moja zbierka jej kníh rozšírila o množstvo ďalších titulov, najnovšie o knihu Deväť neznámych. Do tejto knihy som sa pustil s celkom veľkými očakávaniami, pretože viem, že autorka je v rámci svojho žánru jednou z najlepších autoriek. Moje pocity z knihy boli najmä pozitívne, napriek tomu mám knihe čo vytknúť.

Príbeh knihy Deväť neznámych sa odohráva v kúpeľoch, kde sa stretne deväť neznámych ľudí. Každý jeden z nich si prešiel svojou životnou cestou a pred svetom tak ukrýva rôzne tajomstvá. Sú si vedomí toho, že popri luxusnom ubytovaní musia na sebe pracovať, aby dosiahli to, pre čo sem prišli. Na čele kúpeľov stojí Máša – zvláštna, no zároveň charizmatická osoba. Počas pobytu sa v kúpeľoch začnú odohrávať divné veci, na ktoré pozná odpoveď len samotná Máša. Majú sa im návštevníci poddať, alebo utiecť, kým sa ešte dá?

Deväť neznámych je kniha, ktorá začína veľmi zaujímavo. Autorka sa v prvej kapitole vracia 10 rokov dozadu, kde sledujeme Mášu, ktorá dostáva záchvat a za týchto okolností sa spoznáva s mladým zdravotníkom Jaom. S nasledujúcimi kapitolami sa dej prehupne do súčasnosti a čitateľ tak sleduje úspešnú spisovateľku Frances, ktorá po sérii životných drám sa rozhodne odísť na liečebnú kúru do kúpeľov. S jej príchodom tak čitateľ spoznáva aj ďalších osem ľudí, ktorí do kúpeľov pricestovali s rôznymi problémami, či už fyzickými alebo psychickými, s cieľom ich vyliečiť. S pribúdajúcimi stranami sa tak príbeh začína čoraz viac zamotávať, stáva sa napínavejším, až vyústi do finále, ktoré je však do veľkej miery predvídateľné.

Čo sa mi na knihách Liane Moriarty najviac páči, je to, že jej príbehy sa rozvíjajú pomaly. Autorka netlačí na pílu a na rozmedzí 400 strán dáva čitateľovi príbeh, ktorý sa vyvíja pomaly, ale isto. V tejto knihe autorka kladie veľký dôraz na vykreslenie charakterov jednotlivých postáv, čo je naozaj cítiť počas celého čítania knihy. Tým, že príbeh je vyrozprávaný skrz každú postavu, autorka tak nielen poodhaľuje čitateľovi charaktery a minulosť jednotlivých postáv, zároveň má čitateľ možnosť vidieť príbeh z viacerých uhlov pohľadu, a preto si tak vie na celú situáciu ohľadom záhadných kúpeľov vytvoriť vlastný názor. Ako sa však hovorí, všetkého veľa škodí a podobne je tomu aj v prípade tohto románu. Prvú polovicu knihy si príbeh priam žiada to, aby sa jednotlivé postavy vyvíjali, ale od druhej polovice knihy je to už viac na škodu. Namiesto toho, aby autorka pridala viac na akcii a napätí, tak stále venuje pozornosť jednotlivým postavám, napriek tomu, že to už nie je potrebné.

Veľmi veľkým plusom knihy je atmosféra, ktorú autorka v knihe vytvorila. Podobne ako obálka knihy, aj samotný príbeh pôsobí do veľkej miery ponuro a temne. S podobnou atmosférou autorka pracovala aj pri knihe Veľké malé klamstvá, kde to fungovalo výborne, a podobne je tomu aj v tomto prípade. Liane Moriarty sa vie naozaj veľmi kvalitne vyhrať s atmosférou a to je jeden z dôvodov, prečo mám jej knihy tak rád. Aj preto si čítanie tejto knihy vie čitateľ o to viac užiť a možno povedať, že práve samotná atmosféra do veľkej miery zachraňuje tento príbeh.

Napriek tomu, že má kniha cez 400 strán, je napísaná veľmi jednoduchým a pútavým štýlom jazyka, ktorý si čitateľa okamžite získa. Čitateľ bude obracať strany jedna radosť, a preto ju dokáže prečítať na niekoľko posedení, podobne ako tomu bolo aj v mojom prípade. Deväť neznámych je kniha, v ktorej autorka dosť vsádza na opisy prostredia a postáv, no nejde o zložité opisy. Sú to zväčša jednoduché opisy, ktoré do veľkej miery pomáhajú čitateľovi sa zorientovať v príbehu a omnoho lepšie si predstaviť jednotlivé postavy, prostredie a situácie.

Postavy v tejto knihe boli vykreslené výborne. Liane Moriarty je v tomto už stávka na istotu a mne osobne sa ešte nestalo, aby som siahol po nejakej jej knihe, v ktorej by boli zle vykreslené postavy. V knihe Deväť neznámych sa k čitateľovi dostávajú všemožné postavy s rôznymi vlastnosťami, a preto si medzi nimi čitateľ dokáže nájsť svojich favoritov. Mojimi favoritmi sú Frances, Máša a Carmel.

Deväť neznámych je ďalší kúsok z tvorby Liane Moriarty, ktorý ma prekvapil, napriek tomu, že kniha v sebe nesie isté nedostatky. Kniha aj napriek tomu ponúka zaujímavý koncept príbehu, skvelo vykreslené postavy, prostredie a atmosféru, ktorá z príbehu priam sála. Knihu Deväť neznámych hodnotím 4/5.

PreSkoly