Recenzia: V lese visí anděl (audiokniha) - Samuel Bjørk

januára 05, 2021

AUTOR: Samuel Bjørk
NÁZOV: V lese visí anděl (Det henger en engel alene i skogen)
VYDAVATEĽSTVO: Plus
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 14 hodín 46 minút
INTERPRET: Petra Špalková

Policejní detektiv Holger Munch se chystá do důchodu, v němž si chce užít vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret. Jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuji sama“ na krku. Munch se tak musí postavit do čela speciální jednotky a hlavně přesvědčit Miu Krügerovou, slavnou vyšetřovatelku, aby se vrátila do služby. Podaří se jim Norsko zbavit strachu, že se v lese objeví další malý anděl?

Severská literatúra, a najmä krimi, sa v posledných rokov výrazne rozšírila do celého sveta. Príkladom sú úspešné mená ako Jo Nesbø, Yrsa Sigurdardóttir, Stieg Larsson či Samuel Bjørk. A práve Samuel Bjørk je autor, ktorého tvorba posledné roky oslovuje čoraz širšie čitateľské publikum. Tento autor má aktuálne na konte tri krimi romány, ktoré však žnú množstvo pozitívnych reakcií od čitateľov. V lese visí anděl, Sova a Clona. Tri knihy zo série, v ktorej vystupuje dvojica vyšetrovateľov Holger Munch a Mia Krüger.
S tvorbou Samuela Bjørka sa stretávam už pomerne dlhú dobu, nikdy som však po žiadnej jeho knihe nesiahol, napriek tomu, že ma všetky veľmi lákali. Severské krimi, zaujímavé obálky, veľmi pozitívne reakcie... no neprečítajte si takúto knihu! Napriek tomu mi však trvalo niekoľko rokov, kým sa ku mne dostal autorov debut, ktorý naplnil všetky moje očakávania, a po vypočutí ktorého som sa znova utvrdil v tom, že severské krimi má čitateľom ešte stále čo ponúknuť.

V knihe V lese visí anděl vystupuje dvojica hlavných postáv, Holger Munch a Mia Krüger. Holger Munch je policajný detektív, ktorý čoskoro plánuje opustiť rady polície a odísť tak do zaslúženého dôchodku. Všetko sa však mení v momente, keď sa záhadných okolností začnú umierať veľmi mladé dievčatá, ktoré majú na krku ceduľu s nápisom „Cestujem sama“. Je viac než jasné, že ide o počin sériového vraha, ktorý chce Munch vyriešiť. Popri tom sa tak snaží povolať späť do služby slávnu vyšetrovateľku Miu Krüger a už od začiatku vedia, že vyriešiť tento prípad nebude jednoduché.

Ešte predtým, než som sa pustil do počúvania audioknihy som vedel, že od Samuela Bjørka môžem očakávať naozaj veľa, a nesklamal som sa. To, čo autor v tejto knihe predviedol, je naozaj dych vyrážajúce. V lese visí anděl je kniha, ktorá si vás získa už od prvých strán a vašu pozornosť si bude držať až po jej koniec. Autor v príbehu veľmi výrazne pracuje s napätím, ktoré v príbehu s pribúdajúcimi stranami stúpa, a preto sa čitateľ nevie od príbehu odtrhnúť. Samotný príbeh je plný množstva nečakaných udalostí, množstva zvratov a to celé autor zakončuje koncom, na ktorý tak rýchlo nezabudnete.

V prípade tejto knihy ide o presne ten typ literatúry, ktorej dej je vyrozprávaný z pohľadu viacerých postáv. Ako rozprávačov tu máme jednak hlavných vyšetrovateľov, no taktiež sa v príbehu mihnú aj rozprávači ako kňaz či chlapec. Tieto zmeny pohľadu tak pomáhajú čitateľovi omnoho lepšie pochopiť niektoré momenty deja a lepšie si tak pospájať isté súvislosti.

V lese visí anděl je kniha, ktorá nie je len krimi príbehom. Do istej miery je to taktiež aj psychologická kniha, vďaka ktorej má tak čitateľ možnosť nahliadnuť do života jednej z hlavnej dvojice postáv – Mie. Ako príbeh plynie, čitateľ sa o jej živote a kariére dozvedá pomerne veľa. Vďaka čomu sa stala slávnou, a prečo vlastne opustila rády polície. No zároveň nám autor približuje aj postavu Holgera. Policajného detektíva, ktorý je už dedom, a ktorý je po rokoch služby u polície rozhodnutý odísť do dôchodku, no nakoniec tak nespraví. Inými slovami, okrem klasickej krimi zápletky obsahuje príbeh aj vedľajšie dejové línie, prostredníctvom ktorých sa o postavách dozvedáme omnoho viac. Psychológia je v tejto knihe naozaj silná, a preto si v tejto knihe prídu na svoje najmä fanúšikovia psychologických trilerov či krimi.

Zároveň je to však aj príbeh, v ktorom sa autor venuje viacerým témam. Veľmi dôležitou témou tejto knihy je téma náboženstva, ktorá tvorí podstatnú časť príbehu a je zároveň aj akousi hlavnou zápletkou celého deja. Zároveň tu však autor rozoberá aj témy ako posadnutosť, nesmrteľnosť či dosiahnutie večnosti. Tieto témy autor v príbehu veľmi dobre spracoval, a preto tak na čitateľa pôsobia dôveryhodne.

V lese visí anděl je kniha, ktorá je dosť popisná, napriek tomu je napísaná jednoducho. Autorovi sa prostredníctvom opisov prostredia podarilo výborne vykresliť prostredie severskej krajiny, a preto popri čítaní (či počúvaní) knihy máte pocit, ako keby ste sa spolu s postavami ocitli na danom mieste. Veľmi výrazné sú tu aj opisy postáv.
Keď sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne, čo do veľkej miery spôsobuje aj to, že má čitateľ možnosť vidieť ich jednak kladné, no zároveň aj záporné vlastnosti. Mňa osobne v príbehu najviac zaujala postava Holgera a kňaz.

Čo sa týka audio spracovania príbehu, to bolo veľmi dobré, avšak predsa len mu musím čosi vytknúť. Petra Špalková odviedla pri interpretácii textu skvelú prácu a v jej podaní znie príbeh výborne. Čo mi však tak trocha vadilo, boli zvučky medzi jednotlivými kapitolami. Nevadila mi ich prítomnosť, no konkrétne zvučky sa k danému príbehu a žánru, aký kniha zastupuje, vôbec nehodili. V tomto prípade by som uvítal čosi temnejšie a možno aj hororovejšie, tuná sa však vyskytovali zvučky, ktoré spadali kdesi do rocku. Napriek tomu to však moje celkové dojmy z príbehu nemení.

V lese visí anděl je prvá autorova kniha, ktorá sa ku mne dostala, a musím povedať, že som nadmieru spokojný. Autor v knihe ponúkol výborný príbeh, ktorý je plný napätia, nečakaných zvratov a to celé dopĺňajú výborne vykreslené postavy a prostredie. Audioknihu V lese visí anděl hodnotím 5/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU