Recenzia: Můj příběh (audiokniha) - Michelle Obama

januára 20, 2021

AUTOR: Michelle Obama
NÁZOV: Můj příběh (Becoming)
VYDAVATEĽSTVO: Supraphon
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 18 hodín 26 minút
INTERPRET: Zuzana Stivínová

Malá Michelle Robinsonová vyrůstala v jižní části Chicaga, bydlela ve společném pokoji s bratrem Craigem a hrávala si s ním v nedalekém parku. Její rodiče, Fraser a Marian Robinsonovi, ji odmalička vedli k nebojácnosti a otevřenosti. Postupně ji život zavál mnohem dál: přes kampus Princetonské univerzity, kde poprvé pocítila, jaké to je být jediná černoška v přednáškové aule, až do proskleného kancelářského věžáku na post vysoce postavené firemní právničky. Tady se také jednoho letního dopoledne objevil student práv jménem Barack Obama.
V audioknize Můj příběh Michelle Obamová líčí počáteční léta svého manželství, kdy se snažila sladit práci a rodinu se strmě stoupající politickou kariérou svého muže. S grácií, humorem a nevídanou upřímností nám nabízí sugestivní pohled do zákulisí oněch chvil, kdy její rodina přelomovým způsobem vstoupila na světovou scénu, i na osm historických let, jež prožila v Bílém domě - na to, jak se postupně seznamovala se svou zemí a její země se seznamovala s ní. Michelle Obamová nás ve svých vzpomínkách nechá nahlédnout do duše jedinečné, průkopnické osobnosti, jež se snaží žít nearanžovaný život a své síly i hlas propůjčuje do služeb vyšších ideálů.

Michelle Obama je jednou z najznámejších žien na tejto planéte. Manželka bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu a prvá dáma Spojených štátov prežila naozaj nevšedný život, o ktorý sa s čitateľmi podelila vo svojej knihe Becoming, ktorá vyšla v roku 2018. Zo samotnej knihy sa stal obrovský hit už v dobe jej vydania. Za prvý deň sa z knihy (v podobe tlačenej knihy, e-knihy a audioknihy) predalo viac než sedemsto tisíc kusov a za polrok kniha presiahla hranicu desať miliónov predaných výtlačkov. A úprimne, niet sa čomu čudovať, pretože táto kniha je naozaj oprávnený hit.
Debutová kniha Michelle Obama sa do mojej pozornosti dostala už v momente, keď uzrela svetlo sveta a odvtedy odtiaľ nevymizla. Prostredníctvom sociálnych sietí som sa do kontaktu s knihou dostával naozaj veľmi často a to vďaka zahraničným instagramovým knižným profilom. O čosi väčší poprask kniha získala v momente, keď vyšla aj u nás. A práve vtedy som začal uvažovať o tom, že by som si ju prečítal. Netrvalo dlho a vydavateľstvo Supraphon si pre milovníkov audiokníh pripravilo audioknižnú podobu, do ktorej keď som sa pustil, nevedel som sa jej nabažiť. Napriek tomu, že je ešte len január, táto kniha sa rozhodne zaradila medzi to najlepšie tohtoročné čítanie.

Michelle Obama sa narodila v Chicagu, v pomerne chudobných podmienkach. Spolu sa bratom bývali v jednej izbe, a jej rodičia ju vždy viedli k tomu, aby bola otvorená a nebojácna. Napriek tomu, že pochádzala z chudobných pomerov, vyštudovala prestížnu vysokú školu a stala sa tak z nej právnička. A práve vtedy sa spoznala s Barackom Obamom. Můj příběh je hlbokou sondou do života ženy, ktorá sa zapísala nielen do amerických dejín, no zároveň je to žena, ktorú si bude pamätať celý svet.

Hoci biografie nie sú žánrom, ktorému extra holdujem, napriek tomu si vždy s radosťou prečítam životopisy osôb, ktoré ma akýmkoľvek spôsobom zaujmú. A aj to bol jeden z podnetov, vďaka ktorému som sa rozhodol siahnuť po tomto príbehu. A nezostal som sklamaný. Michelle Obama už na prvý pohľad pôsobí ako nesmierne múdra a vzdelaná osoba, ktorá má vo svojom živote určené priority a podobným dojmom pôsobí na čitateľa aj v tejto knihe. Michelle v knihe odkrýva veľký kus svojho života, v ktorom sa striedali nielen pekné, no zároveň aj smutné momenty, ktoré vplyvom prostredia a výchovy zo strany rodičov z nej spravili ženu, ktorá môže byť pre mnohých príkladom.

Samotnú knihu možno rozdeliť do pomyselných troch častí. V tej prvej autorka popisuje svoj život predtým, než spoznala Baracka, v tej druhej sa zasa Michelle zameriava na ich život až do momentu, kým nie je Barack zvolený za prezidenta, a v poslednej časti knihy čitateľ má možnosť bližšie spoznať ich obdobie strávené v Bielom dome a po ňom. Ide o príbeh, ktorý je kompozične veľmi dobre vystavaný, a preto tak čitateľ spoznáva zo všetkých strán nielen Michelle, no zároveň aj ľudí, ktorí s ňou boli v danom čase v úzkom kontakte.

Príbeh sa skladá z troch častí a každý v sebe nesie istú výpovednú hodnotu. Asi najviac čitateľa zasiahne práve prvá časť knihy, kde sledujeme, ako Michelle vyrastala, aké mala detstvo, ako sa dostala na právo a ako vlastne spoznala Baracka. Michelle nepochádzala z bohatej rodiny a dokonca ani ich rodina nespadala do vrstvy, ktorá by bez menších problémov zvládala všetko. Žili v černošskej štvrti, ich príjem bol značne obmedzený, a preto si museli veľakrát dávať pozor, na čo vlastne míňajú peniaze. A aby toho nebolo málo, jej otec trpel ochorením, ktoré nad ním postupne získavalo moc. A vďaka tomu má čitateľ možnosť vidieť to, že Michelle nežila v jednoduchých podmienkach, napriek tomu ich domácnosť prekypovala láskou, porozumením a šťastím.
S pribúdajúcimi stranami sa čitateľ dozvedá, ako sa vlastne spoznala s Barackom, ako sa Barack postupne dostával vyššie na politických priečkach, až nakoniec vyhral americké voľby. To všetko je vyrozprávané skrz jej pohľad, a preto sa tak čitateľ dozvedá množstvo zákulisných informácií, o ktorých možno ani nemal poňatia, zároveň však sleduje to, ako na tieto veci nazerala Michelle samotná. Aj preto je kniha nabitá emóciami, ktoré robia čítanie o to viac zaujímavejšie.

Nie je to len kniha o Michelle Obama ako takej, ale do popredia sa tu dostávajú aj rôzne témy, s ktorými sa počas života stretla. Jednak sa tuná autorka dotýka témy rasových predsudkov, veľmi silná je tuná aj téma rodiny, lásky, smrti, zdravého stravovania a to celé sa mieša aj s politickými témami. Vďaka tomu je táto kniha veľmi zaujímavým čítaním a nesie tak v sebe aj veľkú výpovednú hodnotu.

Samotná kniha je napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Popri čítaní knihy má čitateľ pocit, ako keby spolu s Michelle sedel kdesi na káve a ona mu rozprávala príbehy zo svojho života. Celá kniha vzbudzuje intímny dojem, číta sa veľmi dobre a napriek tomu, že na nej okrem Michelle pracoval aj tím ľudí, kniha však nestráca svoje čaro a stále je v nej cítiť Michelle samotnú.

Na nahovorení audioknihy sa tentokrát podieľala Zuzana Stivínová, ktorá odviedla skvelú prácu. Hoci spočiatku som sa akosi ťažšie zžíval s jej hlasom, ktorý mi k Michelle ako takej nesedel, veľmi rýchlo som si naň ale zvykol. Jej interpretácia príbehu bola skvelá a rôzne zvučky medzi kapitolami príbehu dodali ten správny šmrnc.

Můj příběh je autobiografia, ktorú by si mal prečítať každý, kto má rád Michelle, no zároveň sa zaujíma aj o politiku ako takú. Pretože toto všetko v sebe kniha má. Veľmi úprimne a dôveryhodne vyrozprávaný príbeh jednej z najznámejších žien tejto planéty, ktorá počas svojho života zažila množstvo zaujímavých vecí. Audioknihu Můj příběh hodnotím 5/5.