Recenzia: Kanibal z Nine Elms - Robert Bryndza

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Kanibal z Nine Elms (Nine Elms)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis/Grada (Thomas & Mercer)
ROK VYDANIA: 2019 (2019)
POČET STRÁN: 464
PREKLAD: Kateřina Elisová

Před patnácti lety byla Kate Marshallová vycházející hvězdou londýnské policie. Dokázala vyřešit sledovaný případ nebezpečného a krutého sériového vraha s přiléhavou přezdívkou Kanibal z Nine Elms, i když přitom sama málem zemřela.
Nyní Kate přednáší na univerzitě a snaží se vést poklidný život, když se minulost začne vracet. E-mail s žádostí o pomoc ji vtáhne nejen do právě probíhajícího vyšetřování vražd mladých dívek. Jejich modus operandi nebezpečně připomíná případ, který před patnácti lety vyřešila.
Nevrací se jen vzpomínky. Vrah napodobitel chce dokončit započatou práci… A tak se i Kate musí vrátit k vyšetřování, aby dokončila tu svoji – chytit dalšího sériového vraha.

Robert Bryndza je britský autor žijúci na Slovensku, ktorý má na konte množstvo úspešných titulov. Počnúc od jeho humorných románov s Coco Pinchard, až po jeho detektívnu sériu s Erikou Fosterovou. Autor má na konte viac než desiatku kníh, ktoré sa medzi čitateľmi dočkali veľkej popularity. Minulý rok autor nadviazal na úspechy príbehov s Erikou Fosterovou a vytvoril novú detektívnu sériu, v ktorej vystupuje nová vyšetrovateľka Kate Marshall.
Už pri recenziách na predošlé autorove knihy som viackrát spomínal, že tvorbu Roberta Bryndzu zbožňujem. Autor si ma získal už knihou Temné hlbiny, ktorú som od autora čítal ako prvú, a s nasledujúcimi dielmi si ma jeho tvorba získavala čoraz viac. Preto som sa veľmi tešil na moment, keď sa pustím do novej série s novou vyšetrovateľkou. Úprimne, spočiatku som mal voči tejto novej sérii menšie očakávania, pretože som nemal ani poňatia, akým smerom sa séria uberie a do akej miery sa bude podobať na sériu s Erikou Fosterovou. Po prečítaní knihy však môžem povedať, že všetky tieto obavy boli zbytočné. Robert Bryndza vytvoril sériu, ktorá s predošlou sériu nemá spoločné skoro nič.

Kanibal z Nine Elms je úplne nová detektívna séria, ktorej hlavnou postavou je Kate Marshall. Kate Marshall sa pred pätnástimi rokmi stala skoro obeťou sériového vraha, ktorý je známy pod menom Kanibal z Nine Elms. Vďaka tomu sa jej podarilo odhaliť jeho identitu a úspešne vyriešiť tento prípad, lenže za istých okolností sa kariéry vyšetrovateľky musela vzdať. V súčasnosti pracuje na univerzite, kde prednáša o sériových vrahoch. Snaží sa viesť pokojný život, no všetko sa zmení v momente, keď jej temná minulosť znova ožije. Lokalita a spôsob, kde sa odohrávajú nové vraždy, až nebezpečne pripomína spôsob, akým vraždil Kanibal z Nine Elms. Kate tak znova musí oživiť spomienky z minulosti a vyriešiť prípad vraha, ktorý je následníkom Kanibala.

Kanibal z Nine Elms je počtom strán najhrubšia kniha spomedzi všetkých detektívok, ktoré autor do dnešného dňa napísal. A niet sa čomu diviť. Tým, že ide o úplne nový príbeh, tak autor potreboval vytvoriť úplne nové prostredie, postavy a dejovú líniu, ktorá prezrádza viac o minulosti postáv. A presne tak aj začína táto kniha. Spolu s Kate sa čitateľ dostáva do roku 1995, kde sleduje to, ako sa celá polícia, spolu s Kate, snaží dolapiť sériového vraha, ktorý už istú dobu vraždí v okolí. Je naozaj vidieť, že Robert Bryndza si na tejto dejovej línii dal záležať, pretože sa mu podarilo vytvoriť veľmi dôveryhodnú dejovú líniu, ktorá chytí čitateľa už od prvých strán. Samotná atmosféra príbehu naozaj pôsobí 90tkovo, čo len a len zvýrazňuje napätú a temnú atmosféru, ktorá v príbehu prevláda. Po úspešnom vyriešení prípadu sa dej následne prehupne do súčasnosti, kde sledujeme Kate ako učí na univerzite, no v dôsledku podobných vrážd, aké sa odohrali pred pätnástimi rokmi a na žiadosť jednej rodiny, sa tak znova vydáva pátrať po novom Kanibalovi. A práve tuná začína poriadna detektívna jazda.

Samotný dej je svižný a dynamický, no najmä napínavý. Je to vidieť už od prvých strán a podobne je tomu aj po zvyšok príbehu. Autor v knihe výrazne pracuje s napätím, ktoré miestami graduje a miestami uberá, vďaka čomu sa mu v príbehu podarilo vytvoriť niekoľko šokujúcich a dych vyrážajúcich momentov, ako je tomu aj v prípade jeho predošlej tvorby. Aj to je jeden z dôvodov, prečo nebudete vedieť knihu pustiť z rúk.

Pre knihy Roberta Bryndzu je typické to, že sa v nich autor nevenuje len prípadu samotnému, no taktiež v jeho knihách zohrávajú dôležitú úlohu aj osudy jednotlivých postáv. V tomto príbehu sa napríklad stretávame s Kate, ktorá je poznačená svojou minulosťou, vďaka čomu bojuje s alkoholom, jej bývalého šéfa Petera, ktorý sa nachádza vo väzení, či syna Jakea, ktorý vyrastá u svojich starých rodičov. Aj to je jeden zo znakov, vďaka ktorým sa Bryndzove knihy značne líšia od iných kníh rovnakého žánru, no zároveň je to aj jeden z dôvodov, prečo mám jeho knihy rád.

Napriek tomu, že Bryndza v posledných knihách píše čoraz krvavejšie scény, jeho knihy sú stále do veľkej miery založené na logike. Keď sa po prečítaní knihy spätne vraciate v príbehu a hľadáte isté súvislosti s vraždami, nájdete ich. Možno to už nie je tak úplne na štýl Agathy Christie, stále však kniha v sebe nesie typické znaky anglickej detektívky.

Knihy Roberta Bryndzu sú napísané jednoducho a pútavo a ani táto kniha nie je výnimkou. Veľmi dobre a rýchlo sa číta, má svižný a dynamický dej, a preto je jej prečítanie otázkou niekoľkých posedení. Tým, že ide o prvý diel novej série, kniha obsahuje o čosi viac opisov prostredia a postáv, no to knihe neškodí, ba pomáha. Čitateľ sa tak vie lepšie stotožniť s prostredím, postavami, ale aj dejom samotným.

Veľmi zaujímavé sú v tejto knihe postavy. Kniha je zmesou všemožných postáv rôzneho vzhľadu, orientácie a kultúry. Čitateľ tak v príbehu narazí na zaujímavé postavy, ktoré sú však veľmi reálne vykreslené, a preto pôsobia naňho dôveryhodne. Mňa osobne v príbehu zaujala dvojica hlavných postáv - vyšetrovateľka Kate a jej pomocník Tristan.

Robert Bryndza novou sériou ponúkol čitateľom úplne nový príbeh s novými postavami a prostredím. Je to kniha, ktorá si vás rozhodne získa vďaka svojej prepracovanosti, či už z hľadiska príbehu alebo postáv. Knihu hodnotím 5/5.
Ďalšie informácie o knihe sa dozviete kliknutím TU