Recenzia: Vrány (audiokniha) - Petra Dvořáková

decembra 27, 2020

AUTOR: Petra Dvořáková
NÁZOV: Vrány
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 3 hodiny 50 minút
INTERPRET: Veronika Khek Kubařová, Andrea Černá

Vrána necítí strach. Vrána necítí radost.
Dvanáctiletá Bára si na prahu puberty připadá osamělá, jenže ne tak jako její dospívající vrstevníci běžně čelící nepochopení. Ona vážně sama je. Matka ji ustavičně srovnává se starší sestrou, která dělá „všechno líp“, otec své chování k ní mění podle toho, jestli se ženský zbytek rodiny zrovna dívá, a Bářinu výtvarnému nadání doma nikdo nevěnuje pozornost přesto, že ve škole na její kresby pějí ódy. Opakovaná a dobře míněná doporučení ohledně rozvíjení dívčina talentu ze strany učitelů mají ale velmi netypický dopad…
Šrámy a stíny na duši se vrší a s nimi i temnota hluboko v Bářině nitru. Jedinými jejími důvěrnicemi se stávají vrány hnízdící před okny v parku. Jaké by to vlastně bylo být vránou?
„První let mláděte je krátký. Vzduch proudí pod jeho křídly. Svět kolem dostává barvy.“

Petra Dvořáková je mimoriadne úspešná česká spisovateľka, ktorá má na konte už deväť titulov. Jej román Dědina, ktorý vyšiel v priebehu roka 2018, je práve tou knihou, ktorá ju dostala do širokého povedomia čitateľov, vďaka čomu autorkina tvorba prerazila aj na Slovensko. Samotná kniha sa dočkala aj audio spracovania, ktoré sa stalo audioknihou roka 2019. Na úspech románu autorka nadviazala knihami Chirurg a Vrány, ktoré sa taktiež dočkali aj audio podoby.
S tvorbou tejto autorky som sa prvýkrát stretol minulý rok, keď som siahol po audioknihe Chirurg, ktorá sa mi veľmi páčila. Petra Dvořáková v tomto príbehu skvelo ukázala, že sa vie zhostiť ťažkej témy a vie ju spracovať kvalitne. V priebehu tohto roka sa ku mne dostala audiokniha Dědina, ktorá ma zas a znova presvedčila, že autorkina tvorba je naozaj kvalitná a že jej treba venovať viac pozornosti. Len nedávno som mal možnosť vypočuť si aj Vrány, ktoré sú momentálne autorkinou novinkou. Kniha, ktorá sa venuje veľmi ťažkej téme a ktorá je vyrozprávaná z pohľadu malého dievčaťa, dostala len pozitívne reakcie a o to viac som bol zvedavý, aká vlastne kniha je. A musím povedať, že touto knihou sa Petra Dvořáková prekonala niekoľkonásobne.

V príbehu Vrány nám autorka predstavuje dvanásťročnú Báru. Dievča, ktoré sa pomaly dostáva do puberty, a ktoré si pripadá osamelé. Neustále bojuje s matkiným porovnávaním, že nie je tak dobrá, ako jej staršia sestra a jej otec sa k nej chová podľa toho, či je s ňou sám doma. Napriek tomu, že Bára má nesporný talent na kreslenie, doma si to nikto nevšíma. Je len otázkou času, kedy celá táto drámy vyústi do jedného veľkého nešťastia. A ako s tým všetkým vlastne súvisia vrany?

Už predošlé autorkine knihy mali možnosť čitateľom ukázať, že Petra Dvořáková je nesporný talent českej literatúry, s príchodom knihy Vrány však autorka vyrazila dych nie jednému čitateľovi. Vrány sú knihou, ktorá až surovo vyobrazuje to, v akej situácii žijú niektoré deti. Deti, ktoré neustále bojujú o pozornosť svojich rodičov, pretože sú neustále zatienené svojimi staršími súrodencami. Deti, ktoré sa nikdy nedočkajú pochopenia svojich rodičov, ktorí nehľadia na ich talent, ale jediné, čo ich trápi, je len to zlé, čo ich deti vyvedú. Toto je presne ten typ knihy, s ktorou sa čitateľ dokáže vžiť už od samotného začiatku. Pohltí ho, emočne rozžuje a na samotnom konci vypľuvne ako kôpku nešťastia. A jediné, na čo sa čitateľ po prečítaní knihy zmôže, je len spätne premýšľať nad tým, aký nespravodlivý môže byť svet pre niektoré deti. Deti, ktoré na prvý pohľad žijú šťastný život, avšak realita je častokrát iná.

Vrány sú kniha, v ktorej autorka rozpráva príbeh z viacerých pohľadov. Na jednej strane sledujeme Báru, ktorá to doma nemá vôbec ľahké. Je trápená rodičmi, staršou sestrou, ale napriek tomu ich všetkých ľúbi nezištnou láskou. Na strane druhej je zasa príbeh vyrozprávaný z pohľadu jej matky, ktorá má na celú situáciu úplne iný pohľad. Práve tuná čitateľ dokáže omnoho lepšie pochopiť, prečo sa Bárina matka správa tak, ako sa správa. Jej častokrát nelogické chovanie je len vyobrazením toho, že hľadá na Báre len to zlé, čo by jej mohla vytknúť. Jej matka absolútne nehľadí na to, aký má Bára talent, či ako sa snaží a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa Bára snaží ešte viac upútať matkinu pozornosť, čo v konečnom dôsledku nikdy nedopadne dobre.

V Dědine to bola téma dedinského prostredia, v Chirurgovi téma nevery, v prípade knihy Vrány je tých tém o čosi viac. Všetky témy však spolu úzko súvisia, vďaka čomu čitateľ dostáva príbeh, ktorý ho emočne rozdrví. Autorka v knihe rozoberá témy ako domáce násilie, šikana, posadnutosť, pedofília, nezištná láska či súrodenecká súťaživosť. Práve tieto témy dodávajú príbehu reálnosť a dôveryhodnosť a vďaka ním sa jej podarilo vytvoriť príbeh, ktorý by si mal prečítať naozaj každý. Pretože takýto je, bohužiaľ, dnešný svet.

Napriek tomu, že sa kniha venuje veľmi ťažkej téme a celá je veľmi ponurá, autorka príbeh dokázala napísať jednoducho, podobne ako v knihách Chirurg či Dědina. A práve to je to, čo sa mi na Petre Dvořákovej najviac páči. Vie rozobrať náročnú tému, no zároveň ju podáva jednoduchým spôsobom. A to nedokáže každý. Prostredníctvom opisov prostredia sa autorke podarilo vytvoriť v príbehu ponurú atmosféru, ktorá čitateľa okamžite pohltí.

Postavy sú v tejto knihe vykreslené naozaj vynikajúco. Presne tak, ako som u Petry Dvořákovej zvyknutý. Postavy na čitateľa pôsobia reálne a dôveryhodne a presne to je základom každej dobre knihy. Mňa osobne v príbehu najviac zaujala práve Bára a jej učiteľ, ktorý sa všemožne snažil rodičov presvedčiť o tom, že Bára má obrovský talent v kreslení.

Vydavateľstvo odviedlo na audioknihe kus práce. A je to naozaj počuť. Interpretácia je v tomto prípade zvládnutá na jednotku s hviezdičkou a s využitím rôznych zvučiek a zvukových efektov sa tak len zvýraznila ponurá atmosféra príbehu, ktorá na čitateľa priam sála.

Ako som spomínal na začiatku recenzie, Vrány sú knihou, ktorá vás pohltí, emočne rozžuje a vypľuvne. Je to príbeh, ktorý surovo, no zároveň neskutočne reálne poukazuje na problémy, s ktorými sa stretávajú niektoré deti. Veľmi ťažká téma, ktorá je však spracovaná reálne a dôveryhodne. Kto knihu ešte nečítal, vrelo odporúčam siahnuť práve po audioknihe. Audioknihu Vrány hodnotím 5/5.