Recenzia: V dobrém i zlém - Michelle Sacks

NAZOV: V dobrém i zlém (You Were Made for This)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Hachette)
ROK VYDANIA: 2018 (2018)
POČET STRÁN: 296
PREKLAD: Milan Lžička

Napínavý psychothriller plný nečekaných zvratů, který provokativně odhaluje temnou stranu manželství, mateřství a přátelství.
Bezmezně milující manželka, oddaný manžel, opečovávané dítě. Američané Merry, Sam a Conor jsou perfektní rodina, žijící na perfektním místě. Merry si domácký život nemůže vynachválit – pečení, práce na zahradě, péče o malého syna. Sam začíná po odchodu z univerzity s novou kariérou filmaře. Občas se přistihnou, že sami nevěří tomu, jak šťastní jsou. Tady na švédském venkově, kde začínají žít svůj nový perfektní život.
Když je v jejich švédském ráji navštíví Merryina kamarádka Frank, stane se okamžitě součástí rodiny. Sblíží se s malým Conorem. A se Samem. Frank a Merry jsou skoro jako sestry, proto Frank okamžitě odhalí věci, které ostatním unikají. Faleš a zradu, kterým se dá při pohledu na tuhle pohádkovou rodinku těžko věřit. Ale jenom Frank ví, co se tady skutečně odehrává… Kdo je manipulátor a kdo oběť?

Michelle Sacks je spisovateľka pochádzajúca z Juhoafrickej republiky. V roku 2017 autorke uzrela svetlo sveta jej prvotina – poviedková zbierka Stone Baby, ktorá bola nominovaná na niekoľko literárnych cien. Od tej doby autorka vydala dva trilery, ktoré boli preložené do niekoľkých jazykov. You Were Made for This a All The Lost Things, z ktorých sa obe dočkali aj českého prekladu.
You Were Made for This (česky V dobrém i zlém) je autorkin debutový román, ktorý som čítal hneď po knihe All The Lost Things (česky Všechno je lež). Moje skúsenosti s knihou Všechno je lež nie sú veľmi dobré. Pre mňa osobne je to triler, v ktorom si autorka zvolila veľmi zaujímavú tému, avšak ju zle spracovala. Samotný triler je veľmi ľahko predvídateľný, témy sú tuná zobrazené povrchne a problém je tu dokonca aj s postavami. Preto keď som siahol po knihe V dobrém i zlém, nemal som od nej žiadne očakávania. A napriek tomu, že ma spočiatku kniha okamžite chytila, s pribúdajúcimi stranami som sa znova utvrdil v tom, že Michelle Sacks píše knihy, ktoré nie sú ničím odlišné od kníh rovnakého žánru.

V dobrém i zlém je triler, v ktorom sa do popredia dostáva americká rodina žijúca vo Švédsku. Merry, Sam a Conor sa na prvý pohľad javia ako perfektná rodina, avšak nie je tomu úplne tak. Samotný dej naberá rýchly zvrat v momente, keď na istú dobu ich príde navštíviť Merrina dlhoročná najlepšia kamarátka Frank. Práve s jej príchodom sa odhalia skutočné charaktery členov rodiny. Kto je manipulátor? A kto je obeť?

Kniha Michelle Sacks začína zaujímavo. Autorka vhadzuje čitateľa do prostredia, v ktorom sledujeme rodinu, ktorá na čitateľa pôsobí pozitívnym dojmom. Matka na plný úväzok, ktorá je celá šťastná z toho, že sa môže starať o svojho syna a o domácnosť, manžel, ktorý sa snaží preraziť ako filmár a do toho malé batoľa, ktoré obom členom domácnosti robí radosť. S pribúdajúcimi stranami však čitateľ postupne zisťuje, že v rodine nie je všetko tak, ako to na prvý pohľad vyzerá, a preto sa to v ňom vzbudzuje záujem pokračovať v čítaní príbehu a zistiť tak, aká je realita. Lenže ako strany plynú a postavy pribúdajú, tak sa tu opakuje rovnaký scenár, ako tomu bolo u knihy Všechno je lež. Autorke sa zas a znova rozpadá príbeh a napriek tomu, že doň vkladá rôznorodé prvky, ktoré by ho mali oživiť či čitateľa zmiasť, nedarí sa to. Príbeh sa stáva rýchlo predvídateľným a nezaujímavým.

V dobrém i zlém je kniha, ktorá je vyrozprávaná z pohľadu troch postáv – Sama, Merry a Frank. Každá postava ukazuje čitateľovi svoj vlastný pohľad na danú situáciu, vďaka čomu sa čitateľovi poodkrývajú skutočné vzťahy medzi jednotlivým postavami. Čitateľ vidí, že nič nie je také, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Každá postava je v rozprávaní niečím špecifická, no zároveň popri čítaní knihy čitateľ nevie, rozprávaniu ktorej postavy má veriť, keďže každá je do istej miery nespoľahlivá.
Autorka sa dej knihy snaží vystavať na napätí, no nie vždy to funguje. Miestami je naozaj vidieť, že autorka sa snaží napätie vyvolať nasilu a to príbehu dosť škodí. V tomto prípade by naozaj stačilo, ak by autorka miestami zvoľnila a nechala dej len tak plynúť, a to by malo za následok to, že niektoré situácie by boli o to šokujúcejšie.

V knihe sa autorka snaží venovať viacerým témam naraz. Či už hovoríme o téme rodiny, nevere, násilí alebo smrti. Týchto tém je v knihe omnoho viac, no podobne ako v knihe Všechno je lež, aj tuná sú samotné témy spracované veľmi plytko, čo je naozaj škoda. Samo o sebe autorka do knihy nevložila nič, čo by bolo odlišné oproti ostatným knihám tohto žánru a to robí knihu nevýraznou.

Samotná kniha je napísaná jednoduchým štýlom jazyka, podobne, ako tomu bolo pri knihe Všechno je lež. Kniha sa dobre a rýchlo číta, neobsahuje veľa opisov a zároveň má krátke kapitoly, vďaka čomu má dej rýchly spád. Opisov prostredia nie je v knihe veľa, no aj to málo slúži k tomu, aby si čitateľ vedel predstaviť prostredie, v ktorom sa dej odohráva.

Postavy sú v tejto knihe vykreslené o čosi lepšie, ako tomu bolo v prípade predošlej knihy, no stále to nestačilo na to, aby mi prišli dôveryhodné. Samo o sebe som mal miestami pocit, ako keby som nečítal knihu, ale sledoval nejakú mexickú telenovelu, kde sú jednotlivé postavy preafektované a nepôsobia tak dôveryhodne. A podobne tomu bolo aj v tomto prípade. Napriek tomu som si však medzi postavami našiel aj také, ktoré ma zaujali. Boli to Sam a Frank. Sam ma zaujal po svojej povahovej stránke, Frank zasa svojou vypočítavosťou.

Ak porovnám knihu Všechno je lež a V dobrém i zlém, rozhodne u mňa vyhráva práve táto kniha. Napriek tomu, že aj táto kniha nebola dobrá, oproti predošlej knihe ponúka o čosi lepšie spracovaný príbeh, lepšie zvolenú tému, no stále to nestačí na to, aby som o knihe povedal, že bola dobrá. Pretože nebola. V rámci tohto žánru nájdete omnoho lepšie knihy ako je tomu napríklad v prípade Sarah Pinborough. Knihu hodnotím 2/5.
Ďalšie informácie o knihe sa dozviete TU