Recenzia: Smrtíci tajnosti - Robert Bryndza

decembra 13, 2020

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Smrtíci tajnosti (Deadly Secrets)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Bookouture)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
PREKLAD: Kateřina Elisová

Jednoho mrazivého rána nalezne po probuzení matka svou dceru v kaluži krve a zmrzlou na malé předzahrádce. Kdo mohl provést takovou věc – zavraždit oběť na prahu jejího vlastního domu, ještě k tomu na Štědrý večer?
Po posledním, velmi bolestném případu se Erika Fosterová cítí zranitelná, ale nakonec se rozhodne, že se ujme i tohoto vyšetřování. Jakmile začne pracovat, objeví zprávu o útocích ve stejné, dosud poklidné čtvrti Londýna. Všechny spojuje jeden detail – oběti byly napadeny černě oblečenou postavou s nasazenou plynovou maskou…

Robert Bryndza je britský autor žijúci na Slovensku, ktorého knihy v posledných rokoch zaznamenali vo svete veľký ošiaľ. Autor debutoval príbehmi o Coco Pinchard, v priebehu rokov však presedlal na detektívny žáner. V roku 2016 autor debutoval prvým dielom zo série so slovenskou vyšetrovateľkou žijúcou v Londýne – Erikou Fosterovou. Kniha Dievča v ľade zarezonovala u čitateľov a stal sa z nej svetový bestseller. V priebehu rokov sa série rozrástla o ďalších päť kníh, a to o knihy Nočný lov, Temné hlbiny, Do posledného dychu, Chladnokrvne a Smrtiace tajnosti
K tvorbe Roberta Bryndzu mám veľmi pozitívny vzťah. Jeho knihy milujem a považujem ho za jedného z TOP svetových detektívnych autorov, ktorých knihy som mal možnosť si prečítať. Bryndzove knihy sú napísané veľmi jednoduchým štýlom jazyka, sú svižné, dynamické, no zároveň v nich vystupujú výborne vykreslené postavy, ktoré sa každým ďalším dielom vyvíjajú. A presne takouto knihou sú aj Smrtiace tajnosti. Je to kniha, ktorá ma zas a znova utvrdila v tom, že Robert Bryndza dokáže čitateľov stále prekvapiť niečím novým.

V šiestej knihe zo série s Erikou Fosterovou sa Erike dostáva do rúk prípad úmrtia mladej ženy, ktorej telo bolo nájdené v jedno chladné ráno v predzáhradke. Kto by jej to mohol spraviť? Žena, ktorá bola nesmierne krásna a pôvabná a k tomu všetkému zavraždená na Štedrý deň? Keď sa Erika uchopí pátrania, postupne odkrýva temnú minulosť mladej ženy, no zároveň nachádza spojitosti s inými prípadmi, ktoré spája jedno – všetky obete boli napadnuté osobou, ktorá na sebe mala plynovú masku. Podarí sa Erike odhaliť totožnosť vraha? A čo ak jej vďaka tomu znova pôjde o život?

Robert Bryndza už v predošlých knihách zo série s Erikou Fosterovou ukázal čitateľom, že je výborným detektívnym autorom, ktorého knihy si vás získajú už prvými stranami. Podobne je tomu aj v prípade Smrtiacich tajností, v ktorých autor už od prvých strán ponúka čitateľovi príbeh, ktorý dýcha napätím, plynie rýchlo a je plný množstva nečakaných udalostí a zvratov. Oproti predošlým knihám autor v tejto knihe o čosi intenzívnejšie pracuje s napätím, vďaka čomu tak ponúka ešte viac prepracovaný príbeh, ktorý zhltnete na niekoľko posedení.

Pri tvorbe Roberta Bryndzu je typické to, že autor píše podľa akejsi už vopred stanovenej šablóny, no to vôbec nevadí. Napriek tomu vie autor príbeh vždy obohatiť čímsi, čo príbehu dodá jedinečnosť a vďaka čomu sa konkrétna kniha líši od jeho predošlých kníh. Najviac je to vidieť práve u dejových línii, ktoré sledujú osudy jednotlivých postáv a ktoré sa každou ďalšou knihou vyvíjajú. Týchto dejových línií je v príbehu hneď niekoľko a ak sa mám priznať, tak aj to je jeden z dôvodov, prečo sa vždy teším na novú autorovu knihu. Pretože chcem vedieť, ako sa budú ďalej vyvíjať osudy jednotlivých postáv.

Pre túto knihu si autor zvolil naozaj zaujímavú tému. Spolu s Erikou nás zavedie do sveta bourlesque, no zároveň popri tom autor spracováva aj množstvo iných tém. Znova sa tu venujeme témam ako násilie, LGBT či posadnutosť, ktoré autor výborne spracováva, vďaka čomu dej pôsobí dôveryhodne.

Tvorbu Roberta Bryndza som už v predošlých recenziách prirovnal ku kadekomu, tentokrát však len podotknem, že autorove knihy sú iné. Nesú v sebe kus Christie, kus severského krimi, no zároveň sú tak typicky britské, že máte pocit, ako keby ste čítali súčasnú Agathu Christie či Sira Arthura Conana Doyla.

Knihy Roberta Bryndzu sú typické tým, že sú napísané veľmi jednoducho. Dobre a rýchlo sa čítajú, a preto ich máte prečítané za niekoľko posedení. Autor v knihe využíva viac opisov prostredia, no ide o jednoduché opisy, vďaka ktorým si vie čitateľ lepšie predstaviť londýnske prostredie. Okrem toho autor využíva veľa jednoduchých viet a súvetí, ktoré ale nemusia zasa sadnúť každému.

Robert Bryndza vie vykresliť postavy a je to vidieť aj v tejto knihe. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne, a zároveň v sebe nesú jednak kladné, no taktiež aj záporné vlastnosti, vďaka ktorým pôsobia ľudsky. Spomínam to asi pri každej recenzii na autorove knihy, no aj v tomto prípade mňa osobne zaujala trojica Fosterová, Mossová a Peterson. Tieto postavy som si obľúbil už od prvej knihy vyzerá to tak, že sa to tak skoro ani nezmení.

Smrtiace tajnosti je kniha, v ktorej Robert Bryndza zas a znova dokázal, že je majstrom v tom, čo robí, a že jeho úspech je oprávnený. V tejto knihe sa čitateľ dočká príbehu, ktorý ho pohltí už od prvých strán a bude ho držať až po tie posledné. Knihu Smrtiace tajnosti hodnotím 5/5.
Viac informácii o knihe sa dozviete aj kliknutím TU