Recenzia: Opposition - Jennifer L. Armentrout

NÁZOV: Opposition (Opposition)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený Kocúr (Entangled Publishing)
ROK VYDANIA: 2020 (2016)
POČET STRÁN: 320
PREKLAD: Dana Petrigáčová

KATY VIE, ŽE SVET SA ZMENIL V TÚ NOC, KEĎ PRIŠLI LUXOVIA.
Nemôže uveriť tomu, že Daemon sa pridal k svojim a prizerá sa, ako sa jeho druh snaží vyhladiť ľudstvo. No hranica medzi dobrom a zlom sa stiera a z lásky sa stala emócia, ktorá ju môže zničiť — aj všetkých ostatných.
DAEMON JE ODHODLANÝ UROBIŤ VŠETKO, ABY ZACHRÁNIL SVOJICH MILOVANÝCH, HOCI BY TO ZNAMENALO ZRADU.
Ak chcú mať šancu na prežitie, nepravdepodobného spojenca musia nájsť aj v nepriateľovi. No onedlho je nemožné rozoznať priateľa od nepriateľa a svet okolo nich sa rúca, môžu prísť o všetko — dokonca aj o to najcennejšie —, aby zachránili svojich priateľov… a celé ľudstvo.
NA ZEMI VYPUKLA VOJNA. A NECH UŽ SA SKONČÍ AKOKOĽVEK, BUDÚCNOSŤ TÝCH, ČO PREŽIJÚ, SA NAVŽDY ZMENÍ.

Jennifer L. Armentrout je úspešná americká spisovateľka, ktorá stojí za množstvom celosvetovo známych knižných sérii. Lux, Wicked či najnovšia séria Blood and Ash, ktorá momentálne žne medzi čitateľmi veľmi veľký úspech. Knihy tejto autorky sú celosvetovo úspešné už mnoho rokov, k nám sa jej knihy začali prekladať len nedávno. V roku 2019 vydavateľstvo Zelený Kocúr vydalo prvý diel série Lux Obsidián, ktorý si aj v našich končinách podmanil množstvo čitateľov. V priebehu jedného roka sa tak na pulty kníhkupectiev dostali aj ďalšie diely zo série, a teda Ónyx, Opál, Origin a pred niekoľkými dňami vyšla aj kniha Opposition, v ktorej autorka dala za touto sériou bodku.
S knihami J. L. Armentrout mám veľmi dobrý vzťah. Hoci prvý diel Luxov bol podľa mňa úplný priemer, s ďalšími knihami mi autorka dokázala, že jej knihy sú napínavé, kvalitné a že jej tvorbe by ľudia mali venovať ešte väčšiu pozornosť. S každou ďalšou knihou sa autorka v sérii posúvala míľovými krokmi vpred a zároveň sama sebe vždy nastavila latku, ktorú ďalšou knihou prekonala. A podobne je tomu aj v prípade knihy Opposition, v ktorej autorka dala sérií presne taký záver, aký si zaslúžila. Napínavý, strhujúci a podmanivý.

Posledný diel série Lux ponúka čitateľom príbeh, na ktorý nebude nikto pripravený. Katy s príchodom Luxov na Zem pochopila, že už nič nebude také, ako bolo kedysi. Luxovia, ktorí sú silnejší než kedykoľvek predtým, sú pripravení na to, aby vyhladili ľudstvo. Katy však stále nemôže uveriť tomu, že Daemon sa pridal k svojmu druhu a nečinne sa prizerá na to, ako postupne začne zanikať ľudská rasa. Lenže je to naozaj tak? Na strane druhej máme Daemona, ktorý je ochotný spraviť všetko preto, aby zachránil svojich milovaných. Lenže kto sú tí milovaní? Jeho priateľka a ľudia, alebo jeho druh? Na Zemi tak vypukne vojna, ktorá bude mať katastrofálne následky. Otázne však je pre koho.

Ak ste čítali predošlé diely zo série Lux, určite viete, že autorka si pre čitateľov vždy pripravila príbeh, ktorý je popretkávaný dávkou napätia, romantiky, emócií a množstva nečakaných zvratov. A ani kniha Opposition nie je výnimkou. V tejto knihe autorka znásobila jednotlivé prvky a čitateľovi sa tak dostáva do rúk príbeh, ktorý ho pohltí už od prvých strán a ktorý nebude môcť pustiť z rúk, kým ho nedočíta. Toto je presne ten typ knihy, ktorá vám vyrazí dych, po emočnej stránke vás rozžuje a vypľuvne a vy si budete chcieť to všetko zopakovať zas a znova. V knihe Opposition si autorka zas a znova nastavila vysokú latku a čitateľom tak ukázala, že je majsterkou v tom, čo robí.

Opposition je kniha, v ktorej autorka výrazne pracuje s napätím už od samotného začiatku knihy. Miestami ho graduje a miestami uberá, vďaka čomu ide o napínavé a pútavé čítanie. Podobne ako pri knihe Origin, aj v Opposition autorka využíva dva pohľady. Ten prvý je cez Katy a druhý cez Daemona. Tento spôsob vyrozprávania príbehu sa mi páčil už pri Origine a v prípade Opposition to platí dvojnásobne. Tým, že príbeh sa vyvinul do úplne inej sféry, autorka tak nedokáže plnohodnotne vyrozprávať tak rozsiahly príbeh len cez jednu postavu. Preto pohľad Daemona je v príbehu viac než vítaný a prostredníctvom neho tak čitateľ dokáže omnoho lepšie pochopiť to, prečo sa Daemon správa tak, ako sa správa, či ako vníma jednotlivé situácie. Samotné pohľady sa v príbehu pravidelne striedajú a vzájomne dopĺňajú, vďaka čomu tak príbeh nemá hluché miesta.

Ak sa spätne pozriem na celú sériu, veľmi dobre je v nej odzrkadlené to, ako sa spolu so sériou vyvíjala aj samotná autorka. Zatiaľ čo Obsidián bol viac romantický príbeh ako akčný, s príchodom Ónyxu autorka začína čoraz viac pracovať s prvkami sci-fi a nadprirodzena. Do popredia sa tak dostáva akčnosť, no stále je v knihe prítomná aj romantika. V Opáli sa odohráva rovnaký scenár, avšak tuná sa autorka už nebojí pritvrdiť. Samotný príbeh je svižný a dynamický. S príchodom Originu autorka mení úplne mení svoj pohľad na príbeh a dalo by sa povedať, že práve táto kniha je akousi zlomovou knihou v celej sérii. Príbeh sa nám delí na dva samostatné príbehy a čitateľ tak spoznáva J. L. Armentrout z inej stránky. V Opposition autorka pokračuje v tradícii Originu a séria tak dostáva presne také finále, aké si zaslúži.

Pri knihách J. L. Armentrout som už zvyknutý na to, že jej knihy nie sú len o romantike, ale že sa v nich autorka venuje aj iným témam, ktoré príbeh výrazne oživujú. Podobne je tomu aj v prípade Opposition, kde autorka rozoberá viacero tém. Téma lásky, rodičovstva, straty, sklamania, či rebelstva sú len zlomkom z tém, ktoré v knihe nájdete a ktoré sa vám postarajú o to, že vám príbeh vyrazí dych.

Keďže ide o knihu young adult žánru, kniha je napísaná jednoduchým a pútavým štýlom jazyka, ktorý si vás okamžite získa. Kniha neobsahuje veľa opisov prostredia, no do popredia sa dostávajú opisy pocitov, myšlienok a konaní jednotlivých postáv. Samotná kniha je založená na dejovosti, vďaka čomu má dej rýchly spád a kniha sa preto veľmi dobre a rýchlo číta.

Už v predošlých knihách mi autorka ukázala, že vie veľmi dobre vykresliť samotné postavy. Lenže s príchodom Opposition sa všetko mení. Tým, že autorka vhodila postavy do hraničných situácií, tak sa jej podarilo postavy vykresliť najlepšie spomedzi všetkých kníh zo série. Práve v tejto knihe postavy pôsobili najreálnejšie a ľudsky, vďaka čomu sa s nimi okamžite stotožníte. Mojimi favoritmi sú pre túto knihu Katy, Daemon a Dee.

„Strhujúci, akčný a podmanivý príbeh, ktorý čitateľ nepustí z rúk, kým ho nedočíta. Kniha Opposition dáva bodku za sériou Lux a ide o veľkolepé aj emotívne čítanie, pri ktorom až do samotného konca neviete, aký osud postretne Katy s Daemonom. Presne také je finále série Lux. Finále, aké si táto séria zaslúži.“ Toto je môj citát, ktorý nájdete na zadnej strane knihy Opposition. A myslím si, že práve on najlepšie vystihuje moje pocity z tejto knihy. Jennifer L. Armentrout dala tejto sérii presne to, čo si zaslúžila a ja som za to veľmi rád. Knihu hodnotím 5/5.
Za poskytnutie knihy a za možnosť podeliť sa na obálke o moje pocity zo série ďakujem
Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU