Recenzia: Meta (audiokniha) - Pavel Bareš

AUTOR: Pavel Bareš
NÁZOV: Meta
VYDAVATEĽSTVO: Host, Audiotéka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 8 hodín 36 minút
INTERPRET: Kristýna Podzimková

SUPERLIDÉ EXISTUJÍ. ALE ŽÁDNÝ Z NICH NENÍ SUPERHRDINA.
V jiném světě by Lenka Křížová mohla být regulérní superhrdinkou. Jenže v tom jejím nikdo nepotřebuje nadšence ve spandexu a pláštěnkách. Po amatérských lovcích zločinců zkrátka není v jednadvacátém století poptávka. Zato po showbyznysu a skandálech se lidé můžou utlouct.
A tak zatímco svět kolem ní nadšeně hltá každou novou metasenzaci, Lenka si spokojeně žije příběh vysokoškolačky, která má vlastní život na háku. Vyspává kocoviny, prospává přednášky, nezvedá matce telefony a občas pomůže kamarádce u zkoušky svými „superschopnostmi“. Nikdy zkrátka nestála o slávu, pozornost kamer ani zástupy fanoušků.
Ale přesto se zdá, že jednoho má.

Pavel Bareš je český spisovateľ, ktorý debutoval pred troma rokmi knihou Projekt Kronos – urban fantasy príbehom, vďaka ktorému sa tak autor dostal do povedomia širokej čitateľskej verejnosti. O dva roky nato Pavel Bareš nadviazal na úspech debutu a vydáva knihu Kronovy děti, ktorá je priamym pokračovaním Projektu Kronos. Netrvalo však dlho a na pultoch kníhkupectiev sa objavila tretia autorova kniha s názvom Meta. Triler s prvkami sci-fi, fantasy a ďalších žánrov, ktorý ponúka príbeh, aký ste ešte pravdepodobne nečítali.
Meta je môj prvý stret s autorovou tvorbou. Hoci autora evidujem už od vydania debutu, až Meta bola kniha, pri ktorej som si povedal, že sa do nej pustím. Keď som sa však dozvedel, že sa pripravuje audio spracovanie príbehu, rozhodol som sa počkať. Audioknihy z produkcie vydavateľstva Host a Audiotéky sú u mňa už známkou kvality, a akosi som aj očakával, že podobne tomu bude aj v prípade Mety. A po jej vypočutí sa mi to len potvrdilo.

Hlavnou postavou knihy Meta je Lenka Křížová. Na prvý pohľad obyčajné dievča, ktoré však obyčajným vôbec nie je. Lenka je totiž meta – to znamená, že dokáže meniť svoj vzhľad. Niekto by bol povedal, že takýto človek je superhrdina, avšak svet, v ktorom Lenka žije, takto nefunguje. Meta ľuďmi sú v tomto prípade známe celebrity a ľudia hltajú každý ich krok a čin. Zatiaľ čo si Lenka žije obyčajný vysokoškolský život, do jej života sa pripletie neznáma osoba. Jej fanúšik, ktorý veľmi chce, aby obaja skončili spolu. Lenže kto to vlastne je? Napriek tomu, že jej zanecháva rôzne odkazy o tom, že sa poznajú, Lenka si naňho nespomína. Podarí sa jej vymaniť z jeho spárov? Alebo podľahne neznámemu cudzincovi?

Keď vám poviem, že Pavel Bareš vytvoril príbeh, s akým ste sa pravdepodobne ešte nestretli, tak vám nebudem klamať. Meta je kniha, ktorá ponúka čitateľovi originálny príbeh, ktorý ho pohltí už od samotného začiatku a jeho pozornosť si bude držať až po samotný koniec. Toto je presne ten typ trileru, v ktorom sa autor pohráva s napätím počas celého deja. Miestami ho stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu má dej rýchly spád, kniha sa dobre číta (prípadne počúva), a v príbehu tak vzniká množstvo nečakaných obratov, ktoré čitateľa šokujú.
Samotná Meta je veľmi nezvyčajným typom trileru a je to aj najmä preto, že v knihe autor využíva aj prvky iných žánrov. Samo o sebe sa dej odohráva v Prahe, avšak nie je to obyčajná Praha. Je to Praha, v ktorej žijú ľudia s nadprirodzenými schopnosťami, no aj napriek tomu pôsobia na čitateľa neskutočne reálne a dôveryhodne. Do príbehu sú tak zakomponované prvky sci-fi, fantasy či dobrodružnej literatúry, ktoré príbeh výrazne oživujú, no zároveň to autor nepreháňa a príbeh sa tak drží dosť pri zemi a je dôveryhodný.

Veľmi príjemným prekvapením knihy sú superhrdinovia, akých si autor zvolil. V príbehu sa stretávame s meta ľuďmi, ktorí dokážu meniť svoj vzhľad. Lenka, žijúca život obyčajnej študentky sociológie, až taká obyčajná nie je. Napriek tomu, že jej život vyzerá byť na prvý pohľad veľmi jednotvárny, až tak jednotvárny nie je. Svoju identitu dokáže zmeniť mihnutím oka, no nikto o tom nevie. Vďaka svojim superschopnostiam nie je vedená v žiadnom registri a nenavštevuje nemocnicu, pretože vďaka tomu by sa veľmi rýchlo prišlo na to, kým vlastne je. Autor tuná skvelo poukazuje na to, aké je to vlastne byť iným, čo sa dá skvelo preniesť aj na dnešnú dobu.

Meta je kniha plná rôznych tém. Autor sa venuje témam ako prenasledovanie, násilie, priateľstvo, či taktiež aj vzťahu rodič-dieťa, ktorý je v tejto knihe taktiež veľmi výrazný. Vidíme tuná Lenku, ktorá nemá s matkou zrovna najlepší vzťah. Nemá ju rada a namiesto nej uprednostňuje otca, ktorý s nimi nežije a ktorý má zakázané sa s Lenkou stretávať. Lenže akonáhle príbeh plynie, autor tieto témy začína rozoberať viac do hĺbky, vďaka čomu sa ukazuje, že nie všetko je také jednotvárne, ako sa na prvý pohľad zdá.

Meta je napísaná veľmi jednoduchým a pútavým štýlom jazyka. Autor v knihe upúšťa od opisov prostredia, no o to viac sa sústreďuje na opis postáv – ich vzhľad, správanie, zmýšľanie, vďaka čomu si ich tak vie čitateľ omnoho lepšie predstaviť. Kniha je stavaná na dejovosti a je to vidieť na príbehu, ktorý má rýchly spád. Autor v knihe využíva aj niekoľko anglicizmov, no ak čitateľ ovláda základy angličtiny, tak to nie je nič strašné.
Postavy v tejto knihe boli vykreslené veľmi dobre. Napriek tomu, že niektoré z nich majú superschopnosti, na čitateľa pôsobia reálne a dôveryhodne. Toto nie je ten typ knihy, kde by postavy pôsobili plocho či umelo, no do budúcna by som sa nebál vykresliť postavy ešte viac.

Z hľadiska audio spracovania sa mi príbeh veľmi páčil. Kristýna Podzimková odviedla kus kvalitnej práce a je to v audioknihe počuť. Jej interpretácia sa mi veľmi páčila a doplnenie príbehu o melódie a rôzne zvukové efekty mu len a len dopomohli v čitateľovi navodiť tú správnu atmosféru.

Meta je veľmi podarený knižný kúsok, ktorý sa zaradil medzi tie najväčšie prekvapenia, ktoré sa tento rok ku mne dostali. Prostredníctvom tohto príbehu mi Pavel Bareš ukázal, že je veľmi kvalitný autor, ktorého tvorba stojí za povšimnutie. Výborne zvolená téma, skvelo vyrozprávaný dej, veľmi dobre vykreslené postavy. Osobne si myslím, že Meta je jednou z tých kníh, ktoré budú aktuálne aj o niekoľko rokov. Audioknihu hodnotím 5/5.