Recenzia: Habibi - Baja Dolce

VYDAVATEĽSTVO: Venupress
POČET STRÁN: 440

Vitajte v klube LocalX.
Čaká vás strhujúca a šokujúca prehliadka podsvetím.
Pozor. Vstup je možný iba na vlastné riziko.
***
Harry žije dvojitý život. Cez deň zastáva váženú funkciu redaktora v rodinnom vydavateľstve, v noci je manažérom pochybného nočného klubu. Habibi, ako ho prezývajú v podniku nerestí, balansuje na tenkej hrane zákona a morálky.
Čo sa stane, keď sa jeho dva úplne odlišné svety prepoja vďaka spolupráci s mladou a ambicióznou Cassie? Zmení sa počiatočná iskra medzi nimi na spaľujúci oheň?
Vášnivá a temná romanca Habibi vám strhne ružové okuliare a odhalí skutočný svet bez pozlátky.
Autorka Baja Dolce debutovala úspešnou romanticko-erotickou trilógiou Placebo a po nej vás previedla príbehom troch generácií v románe Horkosladké esencie.

Baja Dolce je úspešná slovenská spisovateľka, ktorá sa na knižnom trhu pohybuje už dva roky. Za ten čas sa jej spisovateľské portfólio rozšírilo o päť kníh, ktoré sú medzi čitateľmi veľmi obľúbené. Trilógia Placebo (Placebo On, Placebo Ja, Placebo My), Horkosladké esencie a aktuálna novinka Habibi. Toto sú knihy, ktoré spadajú do bibliografie autorky a ktoré pozná väčšina slovenských čitateľov čítajúca romantický žáner.
S tvorbou autorky som sa prvýkrát stretol v lete minulého roka, keď som si prečítal prvé dva (dovtedy vydané) diely série Placebo. Samotné knihy sa mi veľmi páčili a oba diely som zhltol v priebehu týždňa. Do konca roka som mal možnosť prečítať si aj posledný diel z trilógie, ktorý sa mi spomedzi všetkých troch kníh páčil najviac. V lete tohto roka sa mi do rúk dostali Horkosladké esencie, pri ktorých mi autorka ukázala, že vie výborne spracovať dva samostatné príbehy, ktoré skvelo fungujú ako jeden celok. Pred niekoľkými dňami mi domov prišla aj kniha Habibi – temná romanca, ktorá má čitateľovi ukázať svet bez cenzúry. Osobne som sa na túto knihu veľmi tešil, a keďže anotácia a prvé recenzie toho sľubovali veľa, tak som sa do nej pustil s veľkými očakávaniami. Zostal som však hlboko sklamaný.

Vopred vás chcem upozorniť, že kniha nedostala najvyššie hodnotenie a ak si ho chcem obhájiť, tak musím v recenzii poukázať na niekoľko konkrétnych situácií, vďaka čomu môžem prezradiť dôležité momenty deja. Preto ak ste knihu ešte nečítali a máte to v pláne, tak recenziu nečítajte, prípadne ju čítajte len na vlastné riziko!

Baja Dolce v knihe Habibi rozpráva príbeh mladej Cassie. Dievčaťa, ktoré študuje na vysokej škole a popri tom svoj čas trávi tým, že píše knihy. Jedna z kníh, ktorá bola uverejnená na platforme Wattpad, zaujala vydavateľstvo L&L publishing natoľko, že sa rozhodli s ňou spolupracovať a finálny rukopis posunúť do súťaže. Tam sa Cassie spoznáva s Harrym – mladým mužom s výzorom, ktorý je na verejnosti neprehliadnuteľný. Harry však nepôsobí drsne len navonok, ale aj svojím správaním. Spolu s Cassie začnú pracovať na rukopise, postupom času však Cassie spoznáva Harryho aj z druhej stránky. Ako Habibiho, ktorý vlastní klub plný neresti. Ako sa však zachová Cassie? Je ochotná vstúpiť do Harryho sveta a spoznať ho aj z jeho druhej, temnejšej stránky?

Habibi je kniha, ktorá si dokáže získať čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku. V ňom sledujeme Cassie v momente, keď je spolu so svojimi kamarátmi v bare. Tam sa dozvedáme o hlavnej postave hneď niekoľko vecí, no zároveň autorka bližšie približuje rôzne vzťahové väzby medzi jednotlivými postavami. Dozvedáme sa tak viac o nielen o hlavnej postave, no taktiež aj o jej kamarátoch. V ďalších kapitolách sa príbeh už viac posúva do vydavateľského prostredia, kde sleduje prvé stretnutie s Harrym a Cassie, ktoré nie je zrovna najpríjemnejšie. Napriek tomu, že Harry nemá z Cassie najlepšie pocity, rozhodne sa jej ukázať svoje temné ja. A práve toto je už jeden z prvých momentov, ktoré mi nedávali zmysel. Čo týmto chcela hlavná postava vlastne dosiahnuť? Chcel Habibi Cassie odohnať? Odpoveď sa však čitateľ nedozvedá, čo je v tomto prípade naozaj veľká škoda.

Ďalší zásadným problémom celej knihy je to, že sa v každej kapitole musí čosi diať. Rozumiem, samotná kniha bola spočiatku postupne publikovaná na platforme Wattpad a neskôr aj na autorkine webovej stránke, a ak si autorka chcela udržať pozornosť čitateľov, tak musela do každej kapitoly niečo vložiť, no ak čítate knihu ako celok a v každej kapitole sa čosi odohráva, tak už po zvyšok knihy viete, že v každej kapitole máte očakávať nejaký zvrat, vďaka čomu prichádzate o moment prekvapenia. Kniha mne osobne vďaka tomu prišla časom nudná, no najmä rýchlo predvídateľná. Tu si dovolím prirovnať knihu ku Horkosladkým esenciám. Zatiaľ čo Habibi je kniha nabitá zvratmi, v HSE je zvratov podstatne menej, no o to silnejší majú následne efekt. Ak by autorka miestami ubrala, tak by to príbehu výrazne pomohlo.

Ďalším problémom knihy sú sexuálne scény. Zatiaľ čo prvých 160 strán sa v knihe neodohrá žiaden sex, po prekročení tohto zázračného míľnika je kniha doslova nabitá sexom. Neexistuje kapitola, v ktorej by obe postavy spolu nesexovali, dokonca v niektorých kapitolách sexujú aj niekoľkokrát. A práve tuná sa sexuálne scény delia na tie, ktoré sú opísané kvalitne a na tie, ktoré sú napísané o čosi slabšie, nevyvolávajú v čitateľovi žiadne emócie a ktoré v príbehu pôsobia skôr dojmom, že sú tam vsunuté len nasilu.

A práve so sexuálnymi scénami sa viaže aj jedna téma, ktorú autorka v knihe načrtla (neviem či cielene, alebo šlo len o zhodu okolností). Počas jedného sexuálneho styku dôjde k znásilneniu. Napriek tomu, že Cassie počas sexu vyjadri svoj nesúhlas a povie Habibimu, že nie (v tomto prípade sa opriem o kvázi poučku, ktorú si viete dohľadať na internete: Každá žena a muž majú právo v ktoromkoľvek okamihu povedať NIE. Nie znamená NECHCEM POKRAČOVAŤ. Mlčanie znamená súhlas. Nie je dôležité, či ste s daným človekom už predtým mali sex, ste v partnerskom či manželskom zväzku. Ak došlo k sexuálnemu aktu bez súhlasu, ide o sexuálne násilie.), on však pokračuje aj naďalej. Celá scéna sa nakoniec vykryštalizuje tak, že keď je po všetkom, tak Cassie má z Habibiho strach. Je uplakaná, bojí sa ho, no päť minút nato hlavná postava odíde s Habibim do mesta a chová sa, ako keby sa predošlá udalosť vôbec nestala. Autorka tuná rozbehla veľmi háklivú tému, ktorú je problém v knihách vyobraziť dôveryhodne, no v tomto prípade ma naozaj sklamalo to, ako sa autorka k téme postavila, pretože Cassie vyznela ako neschopná žena, ktorá je ochotná sa nechať hoci aj znásilniť, len aby mala Habibiho.

Počas čítania Habibiho mi moje vnútorné ja stále našepkávalo, že čítam čosi, čo som už kedysi čítal. Spočiatku som tomu nechcel veriť, keď som sa však počas čítania knihy nad tým zamyslel, tak s tým musím súhlasiť. Siréna od Tiffany Reisz, Rekviem pre anjela od Hajdukovej či Rozpoltená od Saskovej. Toto sú knihy, ktoré som v knihe našiel a úprimne neviem, či autorka tieto knihy čítala, alebo znova ide o zhodu náhod. Ja osobne nemám nič proti tomu, keď sa autor inšpiruje hoci aj inými knihami, no podobnosti s týmito knihami sú naozaj veľké. Vzťah editor-autor je tuná veľmi podobne vykreslený ako v knihe Siréna, spracovanie podsvetia zasa knihe Rekviem pre anjela a téma rozpoltenosti hlavnej postavy knihe Rozpoltená. Dokonca som v knihe našiel aj scénu, ktorá s menšími obmenami bola totožná so scénou z filmu Chceš ma, chcem ťa (jedná sa o scénu s vibračnými nohavičkami).

Čo sa mi však na knihe páčilo, bol spôsob, akým je kniha napísaná. Ide o naozaj rýchle čítanie, a hoci má kniha cez 400 strán, viete ju prečítať aj na posedenie. Samotný príbeh je dynamický, plynie rýchlo a v kombinácii s krátkymi kapitolami možno knihu zaradiť k oddychovému čítaniu. Opisov prostredia je v knihe o čosi viac, no tieto opisy pomáhajú čitateľovi dotvoriť samotnú atmosféru prostredia a príbehu.

Baja Dolce vie vykresliť postavy. O tom bezpochyby. Autorka svoj talent ukázala už v predošlých knihách a podobne je tomu aj v prípade Habibiho. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne, a preto si popri čítaní niektoré postavy obľúbite. Máme tu bad boya Habibiho, Cassie, ale aj jej priateľov ako Bea alebo Levi.

Habibi je kniha, od ktorej som mal veľmi veľké očakávania a asi aj to bol samotný kameň úrazu. Príbeh, ktorý toho sľuboval naozaj veľmi veľa, toho až tak veľa neponúkol. Zaujímavá téma, ktorú však autorka nespracovala veľmi dobre, presýtenosť sexu, ale aj podobnosť s inými knihami. Čo sa mi však páčilo, bol spôsob, akým bola kniha napísaná a vykreslenie postáv. Knihu hodnotím 2/5.

Venupress