Recenzia: Detektív z minulosti - Ivica Ďuricová

decembra 19, 2020

AUTOR: Ivica Ďuricová
NÁZOV: Detektív z minulosti
VYDAVATEĽSTVO: Adlervia Press
POČET STRÁN: 342

Eliza Fiore sa jedného dňa zobudí v nemocnici a zisťuje, že zabudla úplne všetko. Vrátane svojho mena. Kvôli utajeným okolnostiam jej autonehody sa stáva chráneným svedkom a je nútená odísť na prímorskú samotu niekde na juhu Európy. Stráži ju tajomný a neprístupný Detektív, ktorý je skúpy na informácie a chladný ako kus ľadu.
Obaja niečo stratili. Ona celý svoj život, on niekoho blízkeho. Kým Eliza bojuje so svojou mysľou a postupne zisťuje, že tam niekde vonku je známa šéfkuchárka a body positivity aktivistka, Detektív bojuje s túžbou byť k nej čo najbližšie. A nielen preto, aby ju chránil...
Ona každé ráno pláva, on takmer každé ráno píše povinné policajné reporty. Keď pravidelne opúšťa dom, aby šiel po zásoby jedla, Eliza si číta jeho riadky. Napokon zisťuje, že ich životy vôbec nie sú také vzdialené, ako sa zdalo v prvý deň... Čo k nemu vlastne cíti? Zapadnú nakoniec všetky kúsky skladačky dokopy? A vyjde jedného dňa ráno Eliza z mora, aby oslovila Detektíva jeho pravým menom?

Ivica Ďuricová je slovenská autorka, ktorá sa na knižnom trhu pohybuje nejakú tú dobu a má na konte už šesť kníh. Tri knihy, ktoré sa venujú téme podnikania a tri romány. Svoju románovú kariéru autorka odštartovala pred štyrmi rokmi, keď svetlo sveta uzrela jej kniha Zlaté puto, ktorá je akousi slovenskou Brownovkou. O tri roky nato autorka vydala knihu Cudzinec z papiera, ktorá ovládla sociálne siete. Našla si množstvo čitateľov a získala kopec pozitívnych ohlasov. Koncom jesene tohto roka Ivica Ďuricová prekvapila čitateľov v poradí tretím románom, ktorý nesie názov Detektív z minulosti
S tvorbou Ivice Ďuricovej som sa prvýkrát dostal do kontaktu na jar tohto roka, keď som prečítal jej knihu Cudzinca z papiera, ktorá sa mi nesmierne páčila. Samotná kniha nie je prepracovaná len z hľadiska príbehu, no taktiež aj graficky, čo si čitateľ všimne najsamprv. Vďaka tomu som sa následne pustil do Zlatého puta, pri ktorom ma vystrašil prívlastok „slovenská Brownovka“, no po jej prečítaní musím usúdiť, že samotný prívlastok je v tomto prípade na mieste. O viac než polroka nato sa mi do rúk dostala kniha Detektív z minulosti, ktorá svojím formátom, obálkou a štýlom názvu pripomína Cudzinca z papiera. Aj preto som sa do knihy pustil s naozaj veľkými očakávaniami a po prečítaní knihy poviem len toľko, že som nebol sklamaný. Dokonca som bol veľmi milo prekvapený.

Kniha Detektív z minulosti sleduje Elizu Fiore – mladú ženu, ktorá sa jedného dňa po autonehode prebudí s tým, že si nič nepamätá. Nepozná ľudí vôkol seba, nespomína si dokonca ani na svoj život. Kvôli záhadným okolnostiam sa tak stáva chránenou svedkyňou, ktorú si berie pod ochranné krídla Detektív. Zatiaľ čo ona sa snaží rozpamätať sa, Detektív ju prísne stráži v plážovom dome. Čím dlhšie sú však spolu, Eliza zisťuje, že nie sú si vzájomne cudzími a obaja majú predsa len čosi spoločné. Cieľom je však zistiť čo.

Detektív z minulosti je príjemné oddychové čítanie, ktoré vás pohltí už od prvých strán. Už od samotného začiatku knihy sa autorka zahráva s čitateľovou mysľou. Podobne ako hlavná postava netuší, čo sa vlastne deje, podobné pocity prežíva aj čitateľ. S pribúdajúcimi stranami však autorka skrz Detektíva postupne oboznamuje čitateľa s tým, čo sa vlastne stalo. Čitateľ sa dozvedá, že hlavná postava mala autonehodu, lenže za nevysvetliteľných okolností sa stála chránenou svedkyňou. Je odvedená do plážového domu, kde je chránená Detektívom a kde má za úlohy priviesť svoju pamäť naspäť.
Človek by bol povedal, že ide o knihu, ktorej zápletku rozlúsknete veľmi rýchlo. A svojím spôsobom to aj tak je. Počas čítania knihy ste vždy tak trocha napred, no čím ďalej sa blížite ku koncu, tým viac autorka začne príbeh zamotávať. To, čo sa vám na prvý pohľad zdalo byť jasné, už jasné nie je a aj vďaka tomu kniha do istej miery končí prekvapivo. Odhliadnuc od toho však hlavným cieľom knihy nie je čitateľa zmiasť, ale je to čosi iné. Čosi, čo má omnoho väčšiu výpovednú hodnotu.

Napriek tomu, že dej knihy sa odohráva v letnej oblasti a zároveň tak evokuje v čitateľovi pocit, že sa jedná výlučne o letné čítanie, kniha je vhodná aj do tohto obdobia. Popri čítaní knihy ľahko zabudnete na sychravé počasie, ktoré viac pripomína jeseň než zimu, a aspoň na chvíľu sa presuniete do slnkom vyhriatej krajiny k moru, vďaka čomu máte pocit, ako keby ste sa reálne nachádzali na tom mieste spolu s hlavnou postavou.

Samotná kniha má dve dejové línie. Tá prvá sa odohráva v súčasnosti a je vyrozprávaná cez personálneho rozprávača, teda skrz Elizu. V druhej dejovej línii sa autorka retrospektívne vracia do minulosti, kde sledujeme hlavnú postavu ešte pred samotným incidentom. Táto dejová línia je zasa napísaná v tretej osobe a venuje sa množstvu tém, ktoré sú pre dnešnú dobu veľmi aktuálne. Obe dejové línie sa veľmi dobre dopĺňajú a ponúkajú tak čitateľovi príbeh, pri ktorom si nielen oddýchne, no zároveň sa zamyslí nad rôznymi otázkami, ktoré odrážajú dnešnú dobu.

V tejto knihe sa autorka venuje množstvu tém, no ako napovedá aj samotný záver knihy, dominantou tejto knihy je téma body positivity, či inak povedané - téma pozitívneho prístupu k svojmu telu. Autorka sa tejto téme venovala na sociálnych sieťach už niekoľko mesiacov pred vydaním knihy a v knihe túto problematiku rozoberá ďalej. Autorka túto tému rozoberá viac do hĺbky a ukazuje čitateľovi nielen to, prečo ľudia, a najmä mladé dievčatá, majú problém so svojím telom, no taktiež aj to, aké to môže mať následky, či taktiež aj to, ako sa tomuto možno vyvarovať. Takáto téma sa v slovenskej literatúre často nevidí a o to viac si cením to, že sa autorka rozhodla pre túto tému, ktorá príbehu pridala na hodnote, ale zároveň čitateľovi ukazuje to, že nezáleží na tom, ako vyzeráte. Dôležité je, aby ste sa vy sami cítili dobre.
Okrem tejto témy sa v knihe rozoberá aj láska, smrť, smútok či kulinárstvo, ktoré je ďalšou výraznou témou tejto knihy. Napriek tomu, že už nejde o hlavné témy knihy, autorka im venuje rovnakú pozornosť ako v prípade témy body positivity a samotné témy sa snaží vykresliť čo najdôveryhodnejšie, čo sa jej v konečnom dôsledku aj podarilo.

Knihy Ivici Ďuricovej sú napísané jednoduchým štýlom jazyka, vďaka čomu sa veľmi dobre a rýchlo čítajú. Prečítať jej knihu je záležitosť niekoľkých posedení, po ktorých budete ľutovať, že ste knihu tak rýchlo prečítali. Napriek tomu, že som Detektíva z minulosti čítal asi dva týždne, keďže som na knihu veľmi nemal čas, po jej prečítaní som mal veľmi podobné pocity.
Odhliadnuc od toho autorka v knihe ponúka aj opisy prostredia, ktorých nie je až tak veľa, pretože v prípade tejto knihy sa do popredia dostávajú myšlienky a pocity hlavnej postavy. Okrem toho autorka viac vsádza na dialógy a dejovosť.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené veľmi dobre. Na jednej strane máme záhadného Detektíva, ktorý sa raz správa odmerane a raz priateľsky, na strane druhej máme svojskú Elizu, ktorá si prešla ťažkou minulosťou. Toto nie je ten typ knihy, v ktorej by vystupovalo množstvo postáv, napriek tomu sú však postavy vykreslené tak ľudsky, že sa s nimi čitateľ dokáže zžiť. Mňa osobne v knihe najviac zaujala práve postava Elizy, najmä vďaka svojej minulosti a tomu, ako sa s ňou vysporiadala.

Hoci kniha Detektív z minulosti nie je nejako špeciálne zameraným románom, rozhodne odporúčam, aby si knihu prečítalo každé dievča nachádzajúce sa v puberte. Pretože človek častokrát ani netuší, koľko mladých dievčat bojuje práve s týmto problémom, ktorý Ivica Ďuricová v knihe tak dobre vyobrazila, no zároveň aj čitateľovi posunula isté posolstvo. Výborne spracovaný príbeh, doplnený o množstvo zaujímavých tém a k tomu aj zaujímavo vykreslené postavy. Knihu Detektív z minulosti hodnotím 5/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím na odkaz TU