Recenzia: Budeš iba moja - Martina Kováčiková

decembra 20, 2020

AUTOR: Martina Kováčiková
NÁZOV: Budeš iba moja
VYDAVATEĽSTVO: Marenčin PT
POČET STRÁN: 128

Natália má všetko — sľubnú kariéru, luxusný život, dlhodobý vzťah. Je úspešná právnička – takmer advokátka. Vo svojom odbore patrí medzi najlepších a tým si plní svoj životný sen. Je však skutočne Natáliin život taký dokonalý, ako sa na prvý pohľad zdá? Jej snúbenec Kristián má o jej živote a plánoch inú predstavu. Drží Natáliu vo svojej zlatej klietke. Kam až je schopný zájsť, aby bolo všetko podľa jeho želania? Nájde Natália v sebe silu vzoprieť sa alebo mu podriadi celý svoj život?

Slovenskej literatúre sa v posledných rokoch dostáva omnoho viac pozornosti, ako tomu bolo kedysi. Čitatelia čoraz viac siahajú po knihách slovenských autorov, ktorých častokrát uprednostnia aj pred tými zahraničnými. Vďaka tomu sa v posledných rokoch na knižnej scéne objavilo niekoľko nových zvučných mien, ktoré atakujú rebríčky bestsellerov.
Rok 2020 je rokom, kedy na knižnej scéne pribudlo ďalšie meno. Martina Kováčiková je autorka, ktorá túto jeseň debutovala novelou Budeš iba moja. Kniha, ktorej obálka na prvý pohľad vzbudzuje v čitateľovi dojem, že pôjde o erotický príbeh, však erotickou nie je. Nie je to žiaden príbeh, ktorý by v čitateľovi vzbudzoval práve takéto pocity, ale naopak. Budeš iba moja je kniha, ktorá sa venuje vážnej téme, ktorá sa v súčasnej literatúre začína dosť popularizovať a o ktorá sa celkovo postupne dostáva do povedomia ľudí. A tou témou je domáce násilie.

Hlavnou postavou knihy Budeš iba moja je budúca advokátka Natália, ktorá na prvý pohľad žije priam rozprávkovým životom. Má krásneho a úspešného snúbenca, žije v luxusnom dome a v jej právnickej kariére sa jej čoraz viac darí. Lenže nie všetko je také, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Jej snúbenec má o jej živote však úplne inú predstavu, a preto ju drží v klietke. Podarí sa Natálii vymaniť z jeho spárov? A aké to bude mať následky?

Hovorí sa, že nesúď knihu podľa obalu. A v prípade tejto knihy to platí dvojnásobne. Ako už napovedá samotná obálka, čitateľ pri pohľade na knihu si pomyslí len to, že ide o nejaký lacný erotický príbeh, akých je na dnešnom trhu množstvo. Nie je to však pravda. Budeš iba moja nie je ani zďaleka knihou, ktorá by sa venovala tejto téme, pretože autorka sa rozhodla pustiť do témy, ktorá je v dnešnej dobe čoraz viac využívaná v literatúre, no nie každý ju vie dobre spracovať. Nebudem klamať, keď poviem, že som zostal veľmi prekvapený z témy, ktorú si autorka vybrala pre svoju prvotinu. Téma domáceho násilia nie je jednoduchou témou, no spôsob, akým ju autorka spracovala, sa mi páčil. Bol reálny, dôveryhodný a výborne zobrazil to, ako peniaze, moc a majetníckosť ukazujú pravý charakter.

V prípade tejto knihy rozsahovo nehovoríme o románe, ale o novele. Kniha má sotva 130 strán, no autorke sa doň podarilo vložiť príbeh, ktorý fungoval. Počas čítania knihy tak nemáte pocit, aby mal príbeh nejaké trhliny či hluché miesta, pretože absenciou vedľajších dejových línií tak čitateľ dostáva príbeh, ktorý je svižný a dynamický. Je to vidieť už od samotného začiatku knihy, v ktorom sa autorka pohráva s napätím, ktoré miestami graduje a miestami uberá, vďaka čomu sa jej podarilo veľmi dobre vykresliť a zdramatizovať niektoré scény. Aj to je jeden zo znakov novely. Menej opisov, viac akcie. A presne taká je aj táto kniha.

Budeš iba moja je kniha, v ktorej autorka strieda dve dejové línie. V tej prvej sa nachádzame v súčasnosti, v tej druhej sa autorka vracia do minulosti, kde postupne poodhaľuje to, ako sa Natália postupne stala obeťou domáceho násilia. Tieto dve dejové línie sa pravidelne striedajú a vzájomne sa dopĺňajú. Čitateľ má vďaka tomu lepší prehľad o tom, prečo sa hlavná postava stala obeťou týrania, no zároveň aj to, prečo od svojho snúbenca neodišla, hoci na to mala množstvo príležitostí.

Možno je primárnou témou knihy práve domáce násilie, nič to nemení na tom, že v knihe sa autorka venuje aj iným témam. Téma lásky, priateľstva či smútku sú ďalšími z tém, ktoré autorka v knihe rozoberá. Týmto témam sa však už autorka nevenuje tak do hĺbky ako hlavnej téme knihy, napriek tomu ide o dobre spracované témy, ktoré oživujú príbeh.

Budeš iba moja je kniha, ktorá je napísaná jednoducho, no zároveň pútavo. Ako som už spomínal vyššie, autorka upúšťa od opisov a viac sa sústreďuje na dynamiku a dejovosť knihy, ktorá je pre novelu typická. Kniha sa dobre a rýchlo číta a jej prečítanie je otázkou niekoľkých posedení.

Postavy boli v tejto knihe vykreslené celkom dobre, no ja osobne si myslím, že sa autorka do ich vykreslenia mohla oprieť ešte o čosi viac, čo by príbehu výrazne pomohlo. Aj vďaka tomu by niektoré scény boli viac dôveryhodné. Príkladom je aj matka hlavnej postavy, ktorá si prešla čímsi podobným a napriek tomu, že vedela, čo prežíva hlavná postava, zachovala sa veľmi divne. A práve v takomto prípade by lepšie vykreslenie niektorých postáv mohlo pomôcť čitateľovi lepšie pochopiť, prečo sa jej matka zachovala tak, ako sa zachovala.

Budeš iba moja je veľmi slušný debut, ktorý stojí za vašu pozornosť. Martina Kováčiková v knihe ponúkla čitateľovi veľmi dobre spracovanú tému domáceho násilia, ktorú nedokáže spracovať každý. Ja osobne by som túto tému uvítal z autorkinho pera pokojne aj v románovej podobe. Jediné, čo mi v knihe chýbalo, je lepšie vykreslenie postáv, no to sa dá v ďalších knihách veľmi ľahko napraviť. Ako som už spomínal na začiatku recenzie, nesúď knihu podľa obalu. Knihu hodnotím 4/5.