Recenzia: Origin - Jennifer L. Armentrout

Jennifer L. Armentrout
NÁZOV: Origin (Origin)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Entangled Publishing)
ROK VYDANIA: 2020 (2012)
POČET STRÁN: 358
PREKLAD: Dana Petrigáčová

Katy je preč a Daemon urobí čokoľvek, aby ju našiel. Po vpáde na Mount Weather ho čaká nesmierne ťažká úloha. Katy je obklopená nepriateľmi a on chystá plán, ako ju získať späť. Odstaví každého, kto sa mu postaví do cesty a vypáli hoci aj celý svet, len aby ju zachránil... Dokonca je ochotný odhaliť svetu svojich mimozemských druhov. Lenže všetko bude zrejme ešte desivejšie, ako si Katy myslela. Na scéne sa zjaví niekto, kto poriadne zamieša karty... Naozaj Daemona a Katy nič nerozdelí?

Jennifer L. Armentrout je americká spisovateľka, ktorá má na konte už niekoľko knižných sérii. Asi najvýraznejšou z nich je séria Lux, ktorá vo svete vyvolala veľký ošiaľ. Obsidián, prvý diel tejto série, sa na pulty slovenských kníhkupectiev dostal v priebehu minulého roka, keď ho v slovenčine vydalo vydavateľstvo Zelený kocúr. V súčasnosti sa do slovenčiny preložili prvé štyri diely, pričom posledný by mal vyjsť v blízkej dobe.
S tvorbou J. L. Armentrout som spočiatku nemal zrovna najlepší vzťah. Jej prvú knihu som hodnotil troma hviezdičkami z piatich, pretože v sebe niesla isté nedostatky. Keď som však siahol po druhom diele zo série, knihe Ónyx, tá si ma získala už od prvých strán a jej čítanie som si užíval až po posledné strany. Podobne tomu bolo aj s tretím dielom série, knihou Opál, v ktorej mi autorka dokázala, že každou ďalšou knihou posúva príbeh míľovými krokmi vpred. Prednedávnom som prečítal aj Origin - štvrtý diel zo série, ktorý ma v tomto presvedčení utvrdil. Do rúk sa mi dostala kniha, ktorej príbeh som doslova zhltol a ktorá mi ukázala, že J. L. Armentrout je kvalitnou spisovateľkou.

V štvrtej knihe série Lux je Katy unesená. Daemon, ktorý sa nedokáže zo zmiznutia Katy spamätať, je ochotný spraviť všetko preto, aby ju dostal naspäť. Dokonca sa vydať aj do rúk nepriateľov. Odstráni každého, kto sa mu postaví do cesty a dokonca je ochotný pred celým svetom odhaliť identitu celého svojho druhu. Podarí sa Daemonovi zachrániť Katy? A čo ak táto záchrana spôsobí viac škody, než dobra?

Pre prvé tri knihy zo série Lux platí, že všetky začínajú skôr pozvoľna, pričom príbeh postupne začína gradovať, až vyústi do nečakaného záveru. Kniha Origin je však oproti predošlým dielom iná. Samotná kniha je napínavá už od úplne prvých strán, pričom autorka postupne ešte viac pridáva na napätí, čo má za následok to, že príbeh čitateľa pohltí už od úplného počiatku. Samotné strany budete rýchlo obracať jednu za druhou, len aby ste čo najskôr zistili, ako sa príbeh bude ďalej vyvíjať a ako nakoniec skončí.

Keď porovnám Origin s predošlými dielami zo série, je viac než očividné, že autorka touto knihou posunula sériu na novú úroveň. Okrem toho, že ide o nesmierne napínavú a pútavú knihu, autorka nás taktiež bližšie oboznamuje s históriou Luxov. Ako vznikli, prečo vznikli, kto sú ich nepriatelia... Autorka v tejto knihe odkrýva rúško tajomstva, ktoré v predošlých troch knihách držala nad Luxami, vďaka čomu tentokrát vidíme rôzne pokusy, ktoré sú vykonávané nielen na Luxoch, ale aj na hybridoch. Rasa, ktorá svojimi schopnosťami je vraj schopná liečiť aj také choroby, akou je rakovina, je tak vystavovaná rôznym pokusom, len aby padla za obeť vede. Aj vďaka tomu možno nájsť v knihe rôzne paralely s našou históriou, ako napríklad rôzne pokusy na židoch počas druhej svetovej vojny, ktorými sa autorka zjavne inšpirovala a použila ich v knihe.

V prípade knihy Origin spravila J. L. Armentrout menšiu zmenu. Príbeh nie je vyrozprávaný už len skrz Katy, ale autorka pridáva do deja aj mužský pohľad, teda pohľad skrz Daemona. Vďaka tomu tak autorka dostala omnoho väčšiu možnosť realizovať sa v príbehu, no zároveň má tak čitateľ možnosť vidieť dva rôzne pohľady na tú istú situáciu. V tomto prípade autorku veľmi chválim za to, že sa rozhodla popasovať aj s mužským pohľadom a odviedla tak skvelú prácu. Daemonove rozprávanie pôsobí dôveryhodne, no taktiež popri čítaní nemáte pocit, aby jeho rozprávanie bolo zženštilé, ako tomu častokrát býva u autoriek, ktoré sa rozhodnú pre prvú osobu v mužskom rode. Ja osobne som toto rozprávanie v príbehu uvítal a dokonca ma bavilo o čosi viac, ako rozprávanie skrz Katy.

Podobne ako v predošlých dieloch, aj v Origine sa autorka venuje rôznym témam. Dominantou tejto knihy sú témy nadprirodzena, no zároveň tuná autorka poukazuje aj na bežné témy, s ktorými sa stretávame v každodennom živote. Či už je to téma lásky, strachu alebo straty, ktoré príbehu dodávajú emócie, vďaka čomu je kniha emotívnym čítaním, ktoré príbehu len a len pridáva na hodnote.

Séria Lux spadá do žánru young adult a je to na nej vidieť. Origin je jednoducho napísaná kniha, ktorá sa číta veľmi dobre a rýchlo. V knihe prevláda dejovosť nad opisnosťou, vďaka čomu má dej rýchly spád, je dynamický a pri jeho čítaní sa nebudete nudiť. Opisov prostredia tu nie je veľa. Je ich pomenej, zato sú výstižné.

Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia popri čítaní knihy reálne, a preto nebude mať pocit, aby boli ploché či umelé. Samotné postavy v sebe nesú jednak kladné, no taktiež aj záporné vlastnosti, vďaka čomu sú o to ľudskejšie a čitateľ sa s nimi vie lepšie zblížiť. V prípade tejto knihy mňa osobne najviac zaujal práve Daemon, pretože v tejto knihe jeho postava dostala väčší priestor na prezentáciu, vďaka čomu ju môžete lepšie spoznať.

Pri sérii Lux je už akýmsi zvykom, že každý ďalší diel v sérii je lepší a lepší. Podobne je tomu aj pri knihe Origin, ktorá je napínavým čítaním od prvej strany, až po tú poslednú. Knihu nebudete vedieť pustiť z rúk a prečítate ju na niekoľko posedení, podobne ako ja. Knihu Origin hodnotím 5/5.