Recenzia: Let 2603 - Helena Kuncová

novembra 16, 2020

AUTOR: Helena Kuncová
NÁZOV: Let 2603
VYDAVATEĽSTVO: vydané na náklady autorky
POČET STRÁN: 160

Vážení cestujúci, vitajte na palube Letu 2603! Vypočujte si, prosím, hlásenie letušky! Je ťažké zmieriť sa s tým, že niekto, s kým si chcel pozerať na hviezdy ťa nakoniec iba rozdrví na hviezdny prach a už navždy ťa nechá ležať zakliesnenú v hlbokej jame toho prekliateho a nekonečného univerza. Nechá ťa samú a vezme so sebou aj ten posledný plamienok nádeje, bez ktorého už nikdy nenájdeš cestu späť. Bez slova odíde. Zo sekundy na sekundu sa vytratí z tvojho života. Je ako tá padajúca hviezda, ktorú už nikdy nezachytíš. Aj takto by sa dal vystihnúť príbeh Blair, hlavnej hrdinky tohto príbehu. Let 2603 vás zavedie nielen do zákutí Amsterdamu, ale hlavne do zákutí ľudského vnútra. Podstata tohto príbehu spočíva v tom, že Blair píše knihu, v ktorej sumarizuje svoje zážitky z posledných mesiacov svojho života. Hlavným aktérom jej knižných zápiskov je chlapec Augustus, ku ktorému prechováva hlboké city. On si však jej city nezaslúži, no Blair aj napriek tomu neprestáva dúfať a veriť. Netuší však, že napokon jej nezostane nič iné, iba zlomené srdce a pár stránok príbehu, ktorý nemá koniec. Let 2603 tiež disponuje mnohými filozofickými úvahami, reflektovanými do podoby interpretácií niekoľkých umeleckých obrazov, kníh a rôznorodých teórií. Na záver pripájam už len malý odkaz pre čitateľa. Drahý čitateľu, pri všetkej úcte k tomuto príbehu, nesnaž sa v ňom hľadať pravdu. Totižto, na tomto svete nie je pravdivé nič. A už vôbec nie človek, ktorému veríš a o ktorom si myslíš, že by ťa nikdy nedokázal rozdrviť na ten často pertraktovaný hviezdny prach, zahalený malým kúskom nekonečna, ktoré ti napokon bude aj tak vzaté. To nekonečno ti bude vzaté ďaleko, preč a ešte ďalej.
Pripútajte sa, prosím! Let 2603 sa dvíha priamo k hviezdam!

Slovenská literárna scéna sa každým rokom rozrastá o nových a nových spisovateľov. Príkladom je aj rok 2020, keď sa na internetových kníhkupectvách objavila e-kniha Let 2603, ktorej autorkou je Helena Kuncová. Príbeh, ktorý je jednak o láske, no taktiež aj o strate.
Musím sa priznať, že na čítanie tejto knihy som sa veľmi tešil. Už od začiatku som vedel, že to nebude typická literatúra, aká dominuje dnešnému knižnému trhu, a práve to ma podnietilo k tomu, aby som po knihe siahol. Samo o sebe, doteraz vlastne neviem, či som z knihy sklamaný či nie, keďže príbeh vo mne vyvolal množstvo pocitov, z ktorých dodnes neviem vyjsť. Jedno však viem naisto. Let 2603 je kniha, ktorá má čitateľovi čo povedať.

Kniha Let 2603 je o Blair. O dievčati, ktoré sa jedného dňa zoznámi s Augustom, do ktorého sa následne zamiluje. Napriek tomu, že si spočiatku veľmi rozumejú, predsa len sa udeje čosi, čo oboch ľudí od seba oddelí. Blair tak zostane len zlomené srdce a žiaľ. Čo sa vlastne stalo?
Let 2603 je kniha preplnená rôznymi filozofickými otázkami, no zároveň aj odkazmi na rôzne knihy či filmy.

Let 2603 je kniha, ktorá v sebe vykazuje typické znaky bezsujetovej prózy. Je v nej potlačený dej a do popredia sa dostávajú rôzne myšlienky, pocity a nálady autorky. Jedná sa o veľmi zaujímavý koncept knihy, ktorý je v súčasnej slovenskej literatúre nevídaný, a aj preto možno o knihe povedať, že sa oproti iným knihám, ktoré sa venujú rovnakej téme, výrazne líši. Musím sa priznať, že mňa osobne práve takéto spracovanie knihy veľmi potešilo. Predsa len je to čosi iné, no zároveň sa takýmto spôsobom autorke otvára možnosť prinútiť čitateľa zamyslieť sa nad rôznymi otázkami, týkajúcimi sa života ako takého, ale aj rôznych tém, ktoré s ním súvisia. A v tejto knihe je vidieť to, že autorka sa na túto vec zameriava. Čo však bolo negatívum, je to, že autorka sa vďaka tomu myšlienkami rozutekala do takých sfér, ktoré čitateľovi častokrát nič nehovoria. V tomto prípade je skvelo vidieť to, že dielo je akousi autorkinou osobnou spoveďou a myšlienky, ktoré do diela zakomponovala, často dávajú zmysel len jej samotnej, prípadne osobe, ktorá si zažila čosi podobné.

Čo sa mi však na knihe páčilo, je autorkin rozprávačský štýl, ktorý je naozaj kvalitný. Mňa osobne veľmi bavil spôsob, akým autorka opisovala rôzne zážitky hlavnej postavy a taktiež aj to, ako výrazne vedela do svojho rozprávania zakomponovať emócie, ktoré príbehu dodali akýsi „život“. V tomto prípade si viem veľmi živo predstaviť, že by autorka jedného dňa napísala aj klasickú beletriu, ktorá by bola založená na dejovosti. Pretože autorka ten talent má.

Vidím v ňom malého chlapčeka s jemnou dušou. Dušou tak vášnivou a bojazlivou, ukrytou za stenou. Ja však nie som dosť dobrá na to, aby som tu stenu prerazila. A on ma pri tom tak nádherné oči. Už len vďaka nim viem s istotou povedať to, že jeho srdce je dobré a čisté. A aj keď sa navonok zdá, že sa stal oranžovým tulipánom, viem, že jeho podstata zostala biela a svoju farbu nezmenila.

Napriek tomu, že rozprávačské schopnosti autorky sú skvelé, veľmi mi vadilo to, že po vetách, ako je tomu v prípade úryvku vyššie, sa autorka hneď prehupla na inú tému a častokrát to boli rôzne odkazy na knihy či filmy. V menšom množstve by to tak nevadilo, v tomto prípade však autorka takýmto spôsobom zakončovala jednotlivé odseky a kapitoly pravidelne, vďaka čomu sa strácala ich pointa.

Let 2603 je kniha, ktorá sa venuje rôznym témam. Dominantnou knihy je téma lásky, no zároveň aj straty a smútku. Sú to témy, prostredníctvom ktorých sa autorka v príbehu veľmi dobre realizuje a vďaka čomu tak kniha ponúka čitateľovi emócie. Emócie, ktoré sa jej podarilo zhmotniť do slov a ktoré v konečnom dôsledku vyvolávajú emócie aj u čitateľa.

Kniha je v tomto prípade napísaná jednoduchým štýlom jazyka. Nečakajte žiadne zložité súvetia, ale skôr jednoduché vety. Kniha sa tak rýchlo a dobre číta a vďaka menšiemu počtu strán ju viete prečítať za naozaj krátky čas. Čo mi však postupne v texte vadilo, bolo časté opakovanie koncových slov na začiatku nových viet, ktoré bolo vo väčšine knihy. Samo o sebe tento prvok pôsobí umelecky a v textoch má svoju funkciu, no v tomto prípade je nutné ho používať o čosi šetrnejšie, pretože potom to už nemá ten výsledný efekt. Ako príklad pridávam úryvok:

Spomínam na deň, keď som bežala do cieľa. Do cieľa, v ktorom ma čakal on. Do toho cieľa som sa dostala vďaka nemu. Vďaka nemu som sa dostala na miesta, o ktorých sa mu predtým ani nesnívalo.

Ďalším typickým znakom bezsujetovej prózy sú aj postavy, o ktorých toho veľa nevieme, vďaka čomu čitateľovi nie sú až tak dobre vykreslené. Podobne je tomu aj v tomto príbehu, kde o postavách vieme len to najzákladnejšie, aby autorka mohla vyrozprávať príbeh. Príbehu by však neuškodilo, ak by sa autorka viac oprela do vykreslenia postáv a ponúkla tak čitateľovi rozsiahlejší opis toho, aké tie postavy vlastne sú.

Ako som spomínal na začiatku recenzie, kniha Let 2603 je netypickou knihou na dnešné pomery knižného trhu (myslené v dobrom). Čitateľ tak dostáva príbeh, ktorý je veľmi dobre vyrozprávaný a z ktorého je cítiť nápor emócií, ktoré v knihe sú. Čo už je však problém, sú niektoré štylistické prvky využité v texte, slabšie vykreslené postavy a časté rozutekanie sa myšlienkami kade-tade. Knihu hodnotím 2/5, no napriek tomu si veľmi rád prečítam aj ďalšie autorkine počiny, pretože si myslím, že Helena Kuncová má nábeh na to, aby sa stala skvelou spisovateľkou.
Za poskytnutie e-knihy ďakujem samotnej autorke.

E-knihu si môžete zakúpiť napríklad aj kliknutím TU