Recenzia: Dievča z titulky - Lenka Kyselicová

novembra 05, 2020

AUTOR: Lenka Kyselicová
NÁZOV: Dievča z titulky
ROK VYDANIA: 2018
POČET STRÁN: 376

Serafína má devätnásť a presne vie, čo v živote chce – stať sa lekárkou. No modrá krv v jej žilách jej nedovoľuje žiť život obyčajného dievčaťa s túžbami a so snami. Po predkoch zdedila titul markízy, závratné dedičstvo i aristokratické privilégiá. Život ako z rozprávky však ukrýva svet mocenských hier a závisti, kde nič nie je sväté a kde sa aj nevinný prehrešok trestá verejnou šikanou a odsúdením.
Serafina uteká pred všadeprítomnými fotografmi z rodného Talianska až do anglického Oxfordu. Odhodlaná nasledovať svoj sen nastúpi na univerzitu, kde vďaka anonymite bežného života stretáva nových priateľov – Sebastiana a Bena.
Dokáže talianska aristokratka odolať ich britskému šarmu? Objektívy fotografov však nikdy nespia a Serafina netuší, že jej noví kamaráti tiež nemajú obyčajný pôvod.

Slovenská autorka Lenka Kyselicová je jednou z predstaviteliek literárneho žánru, ktorý sa venuje tínedžerom. Táto sympatická autorka má na konte tri knihy, ktoré svojím spôsobom vyčnievajú z radu young adult kníh. Autorka debutovala v roku 2017 knihou Láska a iné závislosti, o rok nato jej vyšla kniha Dievča z titulky a na jeseň tohto roka uzrela svetlo sveta kniha Algoritmus lásky. Všetko young adult knihy, avšak každá z nich venujúca sa inej téme.
Pred niekoľkými mesiacmi som mal možnosť siahnuť po autorkinom debute, ktorý považujem za jednu z najlepších slovenských young adult kníh, ktoré som doteraz prečítal. Kniha vo mne zanechala veľmi príjemné pocity, vďaka čomu som sa potom pustil aj do autorkinej ďalšej knihy, od ktorej som mal už o to väčšie očakávania. Kniha sa mi páčila, napriek tomu v nej vidím voči debutu menšie nedostatky.

V knihe Dievča z titulky nás autorka prenesie do Talianska, kde sledujeme mladú aristokratku Serafinu. V žilách jej koluje modrá krv, a preto nemôže žiť život tak, ako by si sama želala. Napriek tomu, že jej život je do istej miery rozprávkový, každý deň musí čeliť útokom fotografov, vďaka ktorým jedného dňa narazí na Sebastiana a Bena. Na prvý pohľad obyčajní chlapci, na strane druhej zasa veľmi významné osobnosti hudobnej scény. Dokáže im Serafina odolať? A čo ak ich priateľstvo môže skončiť tragicky?

Podobne ako v autorkinom debute, aj Dievča z titulky obsahuje veľmi pútavý príbeh, ktorý je však oproti debutu originálnejší. Autorka nás berie do Talianska, kde sledujeme aristokratku Serafinu. Vďaka tomu, že sledujeme život vznešenej rodiny, príbeh tak miestami v čitateľovi evokuje pocit, ako keby čítal čosi historické, na strane druhej sa príbeh odohráva v súčasnosti. Autorka tak skvelo vyobrazuje kontrast medzi životom „obyčajných“ ľudí a ľudí so „vzácnou“ krvou. Samotný príbeh je pútavý už od prvých strán a čitateľovu pozornosť si dokáže udržať až po jej koniec.

Ak ste čítali Lásku a iné závislosti, poprípade aj túto knihu, tak viete, že Lenka Kyselicová má výborný rozprávačský talent. Jej knihy dokážu vo vás vyvolať širokú škálu emócií a podobne je tomu aj v tejto knihe. Popri čítaní knihy sa vo vás strieda množstvo emócií ako je radosť, smútok, beznádej či dokonca vám dodáva nádej v lepšie zajtrajšky. Aj tieto, na prvý pohľad možno nie príliš dôležité prvky, dodávajú knihe o to väčšiu reálnosť a jej čítanie si čitateľ viac užije.

Popri čítaní knihy som v nej však našiel aj menšie nedostatky. Tým, že autorka sa v knihe snažila vyobraziť aristokratický život a taktiež aj život slávnych hudobníkov z čo najväčšieho spektra a do toho všetkého zhrnula niekoľko rokov dlhé časové obdobie, kniha tak bola preplnená množstvom rôznych udalostí, čo jej do istej miery skôr škodilo, než pomohlo. Tým, že sa v každej kapitole niečo dialo, čitateľ tak častokrát prichádzal o moment prekvapenia a bol tak už vopred pripravený, že sa v danej kapitole niečo stane. Na druhej strane rozumiem. Ak by bol príbeh osekaný, v konečnom dôsledku by vyznel trocha inak.

Čo však musím pochváliť, je to, že autorka sa s knihou vyhrala. Autorka do knihy zahrnula rôzne novinové články, príbeh obohatila o texty piesní, listy a zároveň sa v knihe vyskytuje pasáž, v ktorej vystupuje Effie – knižná verzia Ellen DeGeneres, ktorú som ja osobne v knihe uvítal. Tuná by som nadviazal na istú časť knihy, kedy si Serafina píše s Benom listy. Autorka prostredníctvom týchto listov v krátkosti zhrnula štyri roky v príbehu. Pri týchto listoch mi však chýbalo aj akési rozprávanie pomimo ako napríklad vykreslenie pocitov, ktoré postavy mali počas ich písania, či čo iné zažívali okrem toho, čo napísali do listu.

Ako je na young adult knihu typické, Dievča z titulky je kniha napísaná jednoduchým štýlom jazyka. Číta sa veľmi dobre a rýchlo, a hoci vás jej hrúbka môže od čítania odradiť, jej prečítanie je otázkou niekoľkých posedení. Autorka píše vtipne, vďaka čomu sa popri čítaní knihy zasmejete, no zároveň vie čitateľa svojimi vetami taktiež aj dojať. Preto je tak kniha veľmi zaujímavým čítaním, ktoré vám v pamäti zostane ešte dlho po prečítaní.

Dievča z titulky je kniha veľmi bohatá na postavy. Je ich tu naozaj veľmi veľa, a preto sa môže stať, že sa v nich stratíte. V prípade tejto knihy by so uvítal aj menný zoznam postáv na začiatku príbehu, ako tomu je napríklad v prípade Neapolskej ságy. Na začiatku knihy však nájdete Serafinin rodokmeň, vďaka čomu si viete bližšie preštudovať jej pôvod.
Samotné postavy v príbehu sú veľmi dobre vykreslené, a preto popri čítaní knihy na vás pôsobia reálne. Mňa osobne v knihe najviac zaujala jednak Serafina, no taktiež aj Ben, Kate a Maddie.

Dievča z titulky je príjemná oddychová kniha, ktorá skvelo približuje čitateľovi, že mať modrú krv ešte neznamená žiť rozprávkový život. Veľmi dobre spracovaný príbeh, ktorý mal isté „muchy“, avšak v konečnom dôsledku to nevadí. Príbeh dopĺňajú veľmi dobre vykreslené postavy, medzi ktorými si každý nájde svojho obľúbenca. Knihu Dievča z titulky hodnotím 4/5.

Knihu si môžete zakúpiť napríklad aj kliknutím TU