Recenzia: Dievča s cudzím srdcom - Alex Dahl

NÁZOV: Dievča s cudzím srdcom (The Heart Keeper)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Head of Zeus Ltd.)
ROK VYDANIA: 2020 (2019)
POČET STRÁN: 368
PREKLAD: Lenka Cinková

Dve matky. Dve dcéry. Jedno srdce.
Keď sa Alisonina šesťročná dcéra Amalie utopí, jej svet sa ponorí do temnoty. Alison sa svoj žiaľ pokúša prekonať, no počas dlhých chladných dní nórskej zimy sa úplne zrúti. Nie je schopná usmiať sa na nevlastného syna, odpísať priateľom na správy, nedokáže sa ani pozrieť na svojho manžela. Chce len jediné: aby sa Amalie vrátila. Náhodou sa dozvie, že dievča, ktoré dostalo srdce jej dcéry, býva neďaleko. Na rozdiel od Amalie má Kaia budúcnosť. Je nažive, pretože v jej hrudi bije Amaliino srdce. A kdesi v najhlbších zákutiach Alisoninej mysle sa pomaly začína rodiť nebezpečný plán...

Americko-nórska spisovateľka Alex Dahl ohromila slovenských čitateľov v priebehu roka 2019 trilerom Chlapec pri dverách, ktorý zožal veľký úspech. Bol preložený do desiatich jazykov sveta, vďaka čomu sa z neho stal bestseller. V priebehu tohto roka si vydavateľstvo Slovenský spisovateľ pripravilo pre slovenských čitateľov druhý triler tejto autorky, nesúci názov Dievča s cudzím srdcom. Príbeh o matkách, deťoch a láske, ktorá môže byť priam chorobná.

Dievča s cudzím srdcom je môj prvý stret s autorkinou tvorbou. Hoci som si chcel prečítať už autorkin debut, akosi som sa k tomu nedostal. Nakoniec som dostal príležitosť prečítať si autorkinu druhú knihu, do ktorej som sa pustil s naozaj veľkými očakávaniami, ktoré v konečnom dôsledku boli naplnené. Dokonca ich miestami autorka predčila.

Alison je žena, ktorá si toho v poslednej dobe vytrpela dosť. Hoci jej život bol spočiatku priam ideálny – našla si skvelého muža, porodila krásnu dcéru – žmurknutím oka sa jej život zmenil o stoosemdesiat stupňov. Jej dcéra Amalie sa utopí a jej život sa odvtedy stane prázdnym. Túži len po jednej veci – chce, aby sa jej dcéra vrátila späť. Keď sa dozvie, že srdce jej dcéry dostalo dievča, ktoré žije neďaleko od nej, rozhodne sa s ním a jej matkou spoznať. Lenže čo ak sa toto priateľstvo zvrtne v nebezpečnú hru? Aké to môže mať následky?

Alex Dahl napísala pútavý príbeh, ktorý si vás získa už prvou kapitolou. Autorka už od začiatku príbehu aktívne pracuje s napätím a zároveň aj vytvára v príbehu ponurú atmosféru. Príbeh však v tomto prípade neobsahuje žiadnu drámu a do určitej miery čitateľ vie, akým smerom sa bude príbeh vyvíjať. To však autorka v závere knihy mení vďaka nečakanému koncu, ktorý na jednej strane pôsobí tragicky, na strane druhej však ponúka postavám nádej na lepší nový začiatok.

Hovorí vám niečo bunková pamäť? Práve touto otázkou sa zaoberá táto kniha. Jedna obyčajná otázka, ktorú nevlastný syn položí Alison a vďaka ktorej sa roztočí kolotoč udalostí s nezvratným koncom. Musím sa priznať, že kým som nezačal čítať túto knihu, tak tento pojem bol pre mňa veľkou neznámou. Avšak po prečítaní knihy to vo mne vzbudilo potrebu hľadať si o tejto téme viac informácií, s cieľom zistiť, do akej miery je táto téma pravdivá. A ako som sa neskôr dozvedel, ide o špekulatívne tvrdenie, ktorého pravdivosť nie je potvrdená.

V tejto knihe sa autorka venuje viacerým témam, dominantnou témou však je materinská láska. Autorka tu rozoberá túto tému z viacerých strán, poukazujúc na to, aká materinská láska môže byť až silná. Silná do takej miery, až pôsobí chorobne. Autorka túto tému spracovala veľmi dobre a dovolím si povedať, že už len to je dôvod, prečo by ste si túto knihu mali prečítať.
Zároveň sa však kniha dotýka aj iných sfér ľudského života. Či už hovoríme o narušenom manželstve, nevere, priateľstve, strate blízkej osoby či rôznych psychických problémoch. Autorka v knihe využila viacero tém, ktoré príbehu dodávajú iný rozmer a vďaka ktorým je príbeh pútavejší a nesie v sebe istú výpovednú hodnotu.

Dievča s cudzím srdcom je kniha, ktorú prečítate naozaj rýchlo. Napriek tomu, že je to triler, kniha je napísaná jednoducho, a preto ju možno zaradiť medzi oddychové čítanie. Keďže sa jedná o triler, autorka v knihe výrazne pracuje s napätím, vďaka čomu má kniha svižný dej, ktorý rýchlo plynie. Veľkú rolu v tom zohráva aj menšie množstvo opisov, ktorých funkciou je len približne načrtnúť prostredie, ktoré si čitateľ môže následne domyslieť sám.

Postavy sú v príbehu vykreslené v celku dobre, vďaka čomu čitateľ popri čítaní knihy nepociťuje, aby naňho pôsobili umelo či plocho. Samotné postavy v sebe nesú jednak kladné, no taktiež aj záporné vlastnosti, vďaka čomu sú o to ľudskejšie. V prípade tejto knihy mňa osobne najviac zaujala dvojica matiek Alison a Iselin. Alison ma zaujala svojím zmýšľaním a správaním, Iselin zasa svojimi vlastnosťami.

Dievča s cudzím srdcom je triler, ktorý je dôkazom toho, že tento žáner má čitateľovi ešte stále čo ponúknuť. Výborný príbeh poukazujúci na materinskú lásku, ktorá niekedy dokáže byť až chorobná. Veľmi zaujímavý príbeh dopĺňajú veľmi dobre vykreslené postavy a to celé je zaklincované prekvapivým koncom. Knihu hodnotím 5/5.