Recenzia: Červ - František Kozmon

novembra 07, 2020

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Červ
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
POČET STRÁN: 392

Neďaleko Bratislavy objavia pozostatky neznámej ženy. Je záhadou, ako sa telo obete rozložilo až na kosti, hoci má na nohách nové tenisky. Kapitán Marek Wolf preberá vyšetrovanie bez dôkazov a svedkov, ktoré sa komplikuje s pribúdajúcimi kostrami, čo sa vynárajú z lužných lesov.
V súkromí Wolf bojuje o brata, chce ho vziať zo starostlivosti nezodpovednej matky. Netuší, že tým situáciu v rozpadnutej rodine iba skomplikuje. V najnevhodnejšej chvíli mu riaditeľ bratislavskej kriminálky chce prideliť ďalší prípad - vraždu ženy, ktorú našli prelezenú červami v cudzom byte.
Wolfov kolega Karol Lupták je späť v Bratislave, no pred návratom na kriminálku sa musí vysporiadať s osobnými démonmi. Postavy zvieracej krimisérie odhaľujú nielen detaily ohavných zločinov, ale čoraz viac aj svoje vnútro.

František Kozmon je jedným z predstaviteľov slovenského detektívneho žánru. Na literárnej scéne sa autor pohybuje už od roku 2015, keď mu vyšiel debut Posledný prípad kapitána Čontoša – príbeh, ktorý vyhral súťaž Detektívka roka 2014, vďaka ktorej sa neskôr dočkal aj knižnej podoby. O rok nato, teda v roku 2016, autor prichádza s knihou Potkan – prvým dielom z takzvanej „zvieracej“ série, v ktorej vystupuje Marek Wolf. Samotná séria sa v priebehu rokov rozrástla o ďalšie štyri diely. O Rosničku, Kukučku, Vlka a tohtoročnú novinku Červ

Červ je v poradí piata kniha zo série s Marekom Wolfom, ktorá spočiatku jemne nadväzuje na autorovu predošlú knihu Vlk. Vlka som mal možnosť prečítať si minulý rok, a pre mňa osobne to bola vtedy najlepšia slovenská detektívka, ktorú som počas toho roka prečítal. Aj preto som sa nesmierne tešil na autorovu novú knihu, od ktorej, ako to už je u mňa zvykom, som mal veľmi veľké očakávania, keďže viem, že autor sa každou novou knihou čoraz viac prekonáva a ponúka tak čitateľovi stále prepracovanejšie príbehy. A ani Červ nebol výnimkou. Do rúk sa mi dostala kniha, ktorú som prečítal behom niekoľkých hodín a ktorá ma zas a znova utvrdila v tom, že knihy Františka Kozmona sú to najlepšie, čo slovenská detektívna literatúra ponúka.

Po náročnom období strávenom v Kanade sa Marek Wolf vracia späť na Slovensko. Nestihne sa doma ešte ani zabývať, hneď mu je pridelený prípad vraždy ženy, ktorej telo našli plné červov v jednom z luxusných bytov. Aby toho nebolo málo, popri tom sa Marek snaží získať do opatery svojho brata, aby mu poskytol domov, ktorý on nikdy nemal. Ako však Marek spolu s tímom v prípade pokračujú, stále objavujú čoraz viac mŕtvol, ktoré zomreli rovnakým spôsobom. Pátra Marek po sériovom vrahovi?
Karol Lupták sa vracia späť do Bratislavy z protialkoholického liečenia. Na požiadavku svojej dcéry sa tak na vlastnú päsť pustí do vyšetrovania zmiznutia jej kamarátky. Podarí sa mu to, najmä ak bojuje so svojimi vnútornými démonmi?

Kniha Červ začína prológom, ktorý pôsobí dosť tajomne. Samotné postavy v ňom vystupujú pod prezývkami, vďaka čomu čitateľ nemá ani tušenia o tom, ako sa volajú či akej sú národnosti. V prológu autor výrazne pracuje s napätím, ktoré čitateľa podnecuje pokračovať v čítaní príbehu, vďaka čomu sa doňho ponorí už na prvých stranách. Ako to je už u autora zvykom, prológ končí zas a znova napínavo a nečakane.

Príbeh sa tak následne prehupne do súčasnosti, kde sledujeme Mareka. Oproti predošlým knihám má Červ o trošičku pomalší rozbeh, pretože autor na začiatku knihy rieši Marekove osobné problémy, ktoré sa naňho nakopili už v priebehu knihy Vlk. Marek sa vracia z Kanady na Slovensko a snaží sa dať dohromady nielen svoj život, no taktiež aj život jednej osoby v jeho rodine, o ktorej donedávna ani nevedel. S pribúdajúcimi stranami sa však Marek musí uchopiť prípadu a od tohto momentu kniha naberá rýchly spád. Autor v nej stupňuje napätie, ktoré dávkuje čitateľovi pomaly a pravidelne, avšak od akejsi tri štvrtiny príbehu autor čitateľa nešetrí a do príbehu vložil toľko napätia a nečakaných udalostí, koľko sa len dalo. A aby toho nebolo málo, na posledných, približne desiatich stranách, autor ovplyvnil príbeh do takej miery, až čitateľ po prečítaní knihy zostáva šokovaný, zmätený a zároveň chce okamžite pokračovanie, v ktorom sa má všetko vysvetliť.

Ako to už u Františka Kozmona býva zvykom, aj v Červovi autor rozbieha viacero dejových línií. V tomto prípade sa autor inšpiroval Kukučkou a na jednej strane tu sledujeme Wolfa, ako rieši prípad zabitia červami, na strane druhej zasa Karola Luptáka, ktorý sa vrátil s protialkoholického liečenia a ktorý sa na vlastnú päsť rozhodne vyšetrovať prípad zmiznutia kamarátky jeho dcéry. Okrem toho tuná autor sleduje aj Marekovho nevlastného brata Patrika a jeho komplikovaný vzťah s matkou, ale aj s Marekom. Hoci všetky tieto dejové línie spočiatku čitateľovi prídu možno zvláštne, či dokopy nesúvisiace, napriek tomu majú v príbehu svoje opodstatnenie.

Na Kozmonovej tvorbe je veľmi zaujímavé aj to, akým spôsobom vraždí svoje postavy. Zatiaľ čo v jednej knihe autor usmrtí postavy kosačkou, v prípade Červa hovoríme o usmrtení červami, ktoré ľudské telo dokážu rozožrať zaživa. Aj v prípade tejto knihy si autor zvolil veľmi zaujímavý spôsobom usmrtenia, ktorý v priebehu knihy následne vysvetľuje aj po vedeckej stránke. Čitateľ sa tak v knihe dozvedá, ako takéto červy vznikli, prečo vlastne vznikli a kto za nimi stojí. Ako už aj napovedá samotný názov knihy, červy sa v tejto knihe vyskytujú po celý čas a v príbehu zohrávajú najdôležitejšiu úlohu.

Základom dobre detektívky je čitateľa zmiasť. A práve to sa Kozmonovi s Červom výborne podarilo. Tým, že autor v knihe rozbehol viacero dejových línií, príbeh sa tak uberá rôznymi smermi, prostredníctvom ktorých sa autor v príbehu lepšie realizuje, a preto ho dokáže o to skôr zmiasť. Kozmon počas príbehu zanecháva rôzne indície, ktoré by čitateľa mali dostať k vrahovi, medzi nimi je však aj kopec falošných stôp, a preto si čitateľ musí dávať o to väčší pozor. To, ktoré indície boli falošné a ktoré pravdivé, sa čitateľ dozvie v pokračovaní príbehu, ktorý by mal vyjsť začiatkom ďalšieho roka.

V Červovi sa František Kozmon venuje viacerým témam. Knihe dominujú témy ako rodičovstvo, domáce násilie, nevera, materializmus, sláva či súrodenecké vzťahy. Tieto témy dodávajú príbehu o to väčšiu reálnosť a dôveryhodnosť, a práve vďaka ním sa autor v príbehu viac realizuje. Autor samotné témy spracováva tak, že sa čitateľ popri čítaní knihy nad nimi zamyslí a zároveň si aj položí otázku, ako vlastne by on reagoval v danej situácii.

Na to, že je to detektívka, František Kozmon napísal knihu, ktorá sa číta veľmi ľahko a rýchlo. Autorov štýl jazyka je pútavý, zároveň však napätie, množstvo zvratov a napínavých udalostí, či výborne spracovaných tém majú za výsledok to, že knihu nebudete vedieť pustiť z rúk, podobne ako ja. Túto 400stranovú knihu som prečítal behom piatich hodín a myslím si, že aj toto je dôkazom toho, že ide o kvalitne napísanú knihu.

Čo sa týka postáv, tých je v príbehu pomerne veľa, keďže sa v príbehu vyskytuje viacero dejových línií. Či už hovoríme o stálici, ktorá sa v sérii vyskytuje pravidelne (Wolf, Petra, Denisa, Karol), či aj nové postavy, ako je mama nezvestnej Laury, dievčatá z prológu a epilógu alebo aj influencerka Natália. Samotné postavy sú veľmi dobre vykreslené a vďaka tomu, že v sebe nesú jednak pozitívne, no taktiež aj negatívne vlastnosti, tak na čitateľa pôsobia ľudsky. Mňa osobne v knihe najviac zaujala jednak stálica, no spomedzi nových postáv ma oslovila influencerka Natália a Patrik.

Červ je momentálne to najlepšie, čo som z tvorby Františka Kozmona prečítal. Výborne napísaná detektívka s premysleným príbehom, ktorý je doplnený o množstvo zvratov a tém, ktoré sú pre dnešnú dobu typické. V príbehu vystupujú aj výborne vykreslené postavy, ktoré príbehu dodávajú šmrnc a medzi ktorými si každý nájde svojho favorita. Úprimne, som naozaj zvedavý, čo si autor pripraví pre čitateľov v pokračovaní Červa a či novou knihou prekoná túto. Červa hodnotím 5/5.
Za poskytnutie knihy ďakujem samotnému autorovi.