Recenzia: Láska a iné závislosti - Lenka Kyselicová

augusta 18, 2020

AUTOR: Lenka Kyselicová
NÁZOV: Láska a iné závislosti
ROK VYDANIA: 2017
POČET STRÁN: 312

Osemnásťročná Zoja má skvelých kamarátov, milujúcu rodinu, srdce plné ideálov a pred sebou sľubnú kariéru tanečníčky. Cez ružové okuliare sa pozerá na dokonalý svet okolo seba. Osud je ale neúprosný a jej rozprávkový život sa razom mení na tragédiu. Iba mesiac po tom, ako oslávila plnoletosť, sa ocitá zranená a bezmocná v nemocnici. Život, ktorý doposiaľ poznala, je nenávratne preč!
Ako sa vyrovná so stratou milovanej osoby? Čo sa stane s jej kariérou tanečníčky?
Ilúzie sa stratili, sny rozplynuli a vnútorní démoni si začínajú vyberať svoju daň. Bezradná a zúfalá sa navyše musí pripravovať na maturity a učiť sa nanovo žiť. V emočnom zmätku, ktorý ju zaplavuje, prehliada človeka, ktorý vie o utrpení a stratených snoch svoje. Ten ju z diaľky pozoruje a hľadá spôsob, ako jej pomôcť. Zdá sa však, že čokoľvek spraví, vždy celú situáciu len skomplikuje...

Zahraničné young adult knihy sa tešia na Slovensku veľkej obľube. Ako je to však s tými slovenskými?
Na slovenskom knižnom trhu možno nájsť niekoľko slovenských autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe venujú práve young adult knihám. Či už je to Miroslava Varáčková, Jana Šulková alebo Nina Protušová. Medzi tieto autorky sa pred troma rokmi pridala ďalšia, ktorej debut nesie názov Láska a iné závislosti. Reč je o Lenke Kyselicovej, ktorá do dnešného dňa publikovala dve knihy - Láska a iné závislosti a Dievča z titulky - pričom tá tretia uzrie svetlo sveta na jeseň.
Musím sa priznať, že young adult knihy už veľmi nečítam (aj preto, lebo väčšina z nich je, takpovediac, na jedno kopyto) a ak po nejakej siahnem, tak je to zväčša kniha zo zahraničia. Preto už nemám taký prehľad o tom, aké young adultovky na Slovensku vychádzajú. Keď ma však Lenka oslovila, či by som si neprečítal jej dve knihy, s radosťou som súhlasil. Autorkinu tvorbu som okrajovo vnímal už dlhšiu dobu, no akosi sa mi nikdy nenaskytla príležitosť siahnuť po jej knihách. To sa však zmenilo. Ako prvá sa mi dostala do rúk práve kniha Láska a iné závislosti a po jej prečítaní môžem povedať, že je to jedna z najlepších (ak nie rovno najlepšia) slovenských young adult kníh, aké som do dnešného dňa prečítal.

Hlavnou hrdinkou románu je Zoja – dievča, ktoré má skvelých kamarátov a milujúcu rodinu. Jej pohľad na svet je pozitívny, no všetko sa zmení v deň, keď sa stane účastníkom dopravnej nehody. Jej život sa zmení o stoosemdesiat stupňov. Ako sa Zoja vyrovná s náhlou zmenou v jej živote? Prenesie sa cez smrť milovanej osoby? V pozadí sledujeme Petra – mladíka, ktorý je Zojou prehliadaný, no vie toho o utrpení viac než dosť.

Lenka Kyselicová napísala príbeh, ktorý si získa vašu pozornosť od prvých strán. Autorka začína napínavým prológom, ktorý v čitateľovi vzbudzuje záujem o príbeh a následne ho núti pokračovať v čítaní, s cieľom zistiť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. V nasledujúcich kapitolách nás autorka prenesie do školského prostredia – zoznamuje nás so spolužiakmi, ale aj učiteľmi, ktorých rozličné povahové vlastnosti sú častokrát zdrojom rôznych vtipných situácií. Neskôr nás autorka zoznamuje aj so súkromným životom hlavnej protagonistky príbehu. Spoznávame jej rodinu, ktorá je poriadne veľká, no zároveň máme možnosť nahliadnuť aj do jej hlavy. Vidíme tak, ako sa hlavná postava spamätáva z udalostí, ktoré otriasli jej životom a zmenili ho na nepoznanie, no taktiež aj jej súčasné nazeranie na svet. Vidíme jej životné postoje a názory, vďaka čomu sa vie čitateľ omnoho lepšie vžiť do Zojinej kože a obľúbiť si tak ju.

Nebola by to správna young adult kniha, ak by v nej nebola aj romantika. Ak však očakávate, že to bude presladená romantická kniha, tak ste na omyle. Lenka Kyselicová tuná rozbieha romantickú linku, ktorá nie je pre súčasné young adult knihy veľmi typická, a preto nepôsobí otrepane, ale za to dôveryhodne. Prezrádzať nemôžem veľa, pretože by som vyzradil podstatnú časť knihy, avšak čo je dôležité, autorka tuná výborne poukazuje na to, že láska nie je vždy len zasnená a bezproblémová. Častokrát sa vo vzťahu vyskytnú rôzne komplikácie, ktoré môžu viesť aj k tomu, že si dvaja ľudia od seba dajú pauzu, prípadne sa ich cesty rozídu. A presne na to poukazuje táto kniha. Ak je láska medzi dvoma ľuďmi dostatočne silná, dokáže tieto prekážky hravo zvládnuť.

V knihe Láska a iné závislosti rozoberá Lenka Kyselicová veľmi veľa tém. Či už hovoríme o témach psychologických alebo spoločenských. Ak neberieme do úvahy tému lásky, ktorá je dominantnou témou tejto knihy, v knihe narazí čitateľ na témy ako sú drogy, alkohol, strach, smrť alebo aj každodenné problémy. Týmto témam sa autorka v knihe venuje viac do hĺbky, vďaka čomu príbeh naberá na hodnote, no zároveň sa tak autorka v príbehu viac realizuje. Sú to témy, ktoré vychádzajú práve z reálneho života a častokrát vystihujú súčasného tínedžera. Aj preto túto knihu ocení viac mladšia generácia, no napriek tomu si v nej nájde každý to svoje, bez ohľadu na to, koľko má rokov.

Ako aj tvrdí samotná autorka, v knihe sa snažila čo najviac vychádzať zo situácií, ktoré sama prežila. Preto tak kniha pôsobí autenticky a nesie v sebe kopec vtipných udalostí. Je napísaná jednoduchým a pútavým štýlom jazyka bez žiadnych zbytočných omáčok. Číta sa rýchlo a dobre, a preto ju viete prečítať aj behom jedného dňa. Autorka stavia príbeh na dynamike, vďaka čomu má dej rýchly spád a strany sa obracajú jedna radosť.

Ďalšou silnou stránkou knihy sú postavy. V knihe je ich pomerne dosť, no napriek tomu sú vykreslené veľmi dobre. Svojimi činmi, správaním a zmýšľaním pôsobia na čitateľa reálne. Mňa osobne v knihe zaujala nielen hlavná dvojica príbehu – Zoja a Peter, ale aj postavy ako Zojina mama, Turek, Alex či Aďa.

Ako som už spomínal na začiatku tejto recenzie, kniha Láska a iné závislosti sa zaradila medzi to najlepšie spomedzi slovenskej young adult tvorby, čo som doteraz prečítal. Príbeh zo slovenského prostredia, ktorý sa venuje témam, ktoré sú v dnešnej dobe veľmi aktuálne a častokrát vystihujú súčasného tínedžera, si vás podmaní už na prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné. Knihu hodnotím 5/5 a už teraz som zvedavý na to, čo si autorka pripravila pre čitateľov vo svojej ďalšej knihe.