Recenzia: Dědina (audiokniha) - Petra Dvořáková

augusta 19, 2020

AUTOR: Petra Dvořáková
NÁZOV: Dědina
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 7 hodín 50 minút
INTERPRET: Pavla Tomicová, Jiří Vyorálek, Jaromír Dulava, Robert Hájek, Ivana Uhlířová, Dita Kaplanová, Johanna Tesařová

„Chodit v teplákách je něco jiného než se do nich narodit.“
Hranice jsou tady rozorané mezi poli i mezi lidmi, takže všichni tu na sebe vědí všecko, počítají každou korunu a civějí druhým do talíře i do postele. Život je zde ještě pevně spjatý s půdou a odehrává se natěsno na ploše vlastního dvorku, hospody či krámku…
Taková je Dědina – tragikomický příběh současné vesnice kdesi v cípku autorčiny rodné Vysočiny, nahlížený očima jejích obyvatel a vyprávěný jejich autentickým jazykem s nářečím. Fyzická blízkost bodrých hrdinů i jejich společná práce, touha po lepším živobytí i neodbytná vypočítavost jsou zdrojem věčných svárů a provází je marná snaha vyléčit rány z minulosti. Svižné vyprávění oceňované spisovatelky žádnou z postav nesoudí, a co je ještě podstatnější: nenudí.

Romány Petry Dvořákovej pozná už väčšina českých čitateľov. Petra Dvořáková patrí medzi najúspešnejšie súčasné české spisovateľky a jej knihy sa tešia medzi čitateľmi veľkej obľube. Autorka má na konte deväť kníh, z ktorých najväčší úspech zožali najmä jej posledné knihy – Dědina, Chirurg a Vrány
Po autorkinej tvorbe som prvýkrát siahol minulý rok, keď som si vypočul audioknihu Chirurg. Príbeh ma chytil od samotného začiatku, no napriek tomu som z knihy nebol taký odvarený ako väčšina čitateľov. V konečnom dôsledku sa mi však príbeh páčil, a práve vďaka tomu som sa rozhodol siahnuť aj po ďalšej autorkinej tvorbe. Následne sa ku mne dostala audiokniha Dědina, ktorá získala ocenenie Audiokniha roka 2019 a ktorá ma v konečnom dôsledku bavila omnoho viac, ako tomu bolo v prípade Chirurga. Jedná sa o knihu, ktorá podobne ako Veselí Radky Třeštíkovej, ponúka čitateľovi náhľad do typického dedinského prostredia. Toto je presne ten typ knihy, pri ktorej viem, že si ju ešte raz vypočujem/prečítam.

Dedina. Miesto, kde každý o každom všetko vie, dokonca aj to, čo sa nikdy nestalo alebo ešte len stane. Dedina – miesto, kde je život ešte stále priamo spätý s pôdou a ktorého hranice sú v nej rozorané. Dědina ponúka príbeh, ktorý je vyrozprávaný nielen cez jednu postavu, ale skrz niekoľkých jej obyvateľov. Tragikomický príbeh o súčasnej dedine, v ktorej sa ako keby zastavil čas. Nahliadnite spolu s autorkou do životov obyvateľov dediny a odhaľte tak ich tajomstvá.

Petra Dvořáková mi už vo svojom románe Chirurg dokázala, že je to veľmi talentovaná autorka, ktorá vie ponúknuť čitateľovi príbeh, na ktorý tak skoro nezabudne. A podobne je tomu aj v prípade Dědiny. Podobne ako Radka Třeštíková zobrala svojich čitateľov v knihe Veselí do dedinského prostredia, presne to isté spravila pred ňou aj Petra Dvořáková. Obom autorkám sa tak podarilo vytvoriť príbeh, ktorý je miestami nielen tragický, no zároveň je popretkávaný množstvom vtipných udalostí, vďaka čomu čitateľ nazerá na príbeh najmä pozitívne.

V románe Dědina sa do popredia dostáva jedna rodina. Autorka sa v príbehu zameriava najmä na tri generácie jednej rodiny - na ich každodenné problémy, či aj na problémy iných ľudí, s ktorými prichádzajú do kontaktu. Čitateľ tuná vidí, že život na dedine sa výrazne líši od života v meste. Plynovú prípojku im zapojili len nedávno, v ich živote vedie zásadnú úlohu poľnohospodárstvo, no zároveň sú to však ľudia, ktorým netreba veľa ku šťastiu. Teda, ako u koho. V prípade tejto rodiny sú však aj isté výnimky. Syn, ktorý opúšťa poľnohospodársky život s cieľom nájsť si lepšiu prácu, na ktorú v konečnom dôsledku aj tak doplatí, či jeho matka, ktorá je pre peniaze ochotná spraviť čokoľvek.

Dvořákovej román Dědina si získa čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku a bude si ju držať až po úplný koniec. Autorke sa podarilo prostredníctvom postáv výborne vykresliť dedinské prostredie a obyvateľov, vďaka čomu sa čitateľ okamžite vnára do príbehu, z ktorého nie je tak ľahké sa dostať. Keďže autorka v príbehu strieda viacerých rozprávačov, príbeh tak plynie omnoho rýchlejšie a ani neviete ako a ste na konci príbehu. Dvořákovej sa podarilo veľmi reálne vykresliť dedinské prostredie, a preto popri čítaní/počúvaní príbehu máte pocit, ako keby ste sa spolu s postavami ocitli na dedine. Mieste, na ktorom zabíjačky ešte stále nevymreli.

Keďže autorka dovolí čitateľovi nahliadnuť v príbehu do života niekoľkých postáv, zároveň tak aj rieši v príbehu veľa tém. Medzi nimi aj neveru, túžbu po peniazoch a majetkoch, smrť, smútok či tému rodina. Týmto témam sa snaží autorka venovať viac do hĺbky, vďaka čomu pridávajú príbehu na dôveryhodnosti, robia ho omnoho viac originálnym a pútavým.

Ako to v súčasnej literatúre býva, aj v prípade knihy Dědina možno povedať, že je to jednoducho napísaný príbeh, ktorý sa dobre číta/počúva a ktorý zároveň možno zatriediť k oddychovej literatúre. Autorka v príbehu stavila na dejovosť, vďaka čomu má dej rýchly spád, a ani neviete ako a (audio)knihu máte prečítanú/vypočutú.
Ak sa pozrieme na postavy, tak tie sú vykreslené veľmi dobre. Pôsobia na čitateľa reálne, a preto popri deji nemá pocit, aby pôsobili umelo či plocho. Mňa osobne v knihe zaujala Petra a jej starý rodičia.

Z hľadiska audio spracovania knihy je audiokniha bohatá na interpretov. Dokopy je ich sedem, pričom si myslím, že každý jeden z nich odviedol skvelú prácu. Či už to bola Pavla Tomicová, Robert Hájek alebo Dita Kaplanová. Okrem toho je audiokniha obohatená o rôzne zvukové efekty (ako napríklad zvuk dedinského rozhlasu), či zvučky medzi jednotlivými kapitolami, a preto sa teda aj veľmi dobre počúva.

Petra Dvořáková mi už pri románe Chirurg ukázala, že je to veľmi dobrá spisovateľka a s vypočutím audioknihy Dědina sa mi to len a len potvrdilo. Je to autorka, na ktorej knihy tak ľahko nezabudnete a ktoré si s radosťou prečítate znova. Výborný príbeh, prostredie, postavy, ale ja audio spracovanie. Audioknihu Dědina hodnotím 5/5.