Recenzia: Autismus & Chardonnay 1+2 (audiokniha) - Martin Selner

AUTOR: Martin Selner
NÁZOV: Autismus & Chardonnay 1+2
VYDAVATEĽSTVO: Tympanum
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 5 hodín 47 minút
INTERPRET: David Novotný

Autismus je sexy – tedy pokud ho zrovna nemáte
„Díky autismu nejste zákonitě ani zajímavější, ani geniální matematik, to je jen klišé z filmů. Všichni si myslí, že když jím trpíte, musíte mít nějakou zvláštní schopnost – nějaký dar. Ale nemusíte. Můžete být prostě jen postižení. Máte problémy se sociální interakcí, komunikací a vymýšlíte si stupidní rituály. Žádná věda v tom není." Přesto autismus dovede člověka mnohé naučit. Třeba, že co se zdá být snazší, nemusí být zároveň správné. Originální audiokniha v podání Davida Novotného obsahuje první i druhý díl autorových vtipných postřehů z práce s dětmi s poruchou autistického spektra. O svých zkušenostech píše s ironií, nadsázkou a smyslem pro absurditu, přesto život s autismem nijak nezlehčuje a uvědomuje si jeho tíhu. Někdy ji dovede vyléčit víno a Jesenka v akci, hlavní však je nezavírat oči před jinakostí a nebát se říkat si o pomoc.

Martin Selner sa do povedomia českých čitateľov dostal v roku 2017, kedy vydal knihu Autismus & Chardonnay. Knihu, v ktorej sa s čitateľmi podelil o svoje zážitky pri práci s autistickými deťmi v týždennom stacionári. Kniha zožala medzi čitateľmi úspech, a preto sa dočkala aj pokračovania, ktoré vyšlo o dva roky nato a nesie názov Autismus & Chardonnay: Pozdní sběr. Obe tieto knihy sa tento rok dočkali audio spracovania, o ktoré sa postaralo vydavateľstvo Tympanum.
Musím sa priznať, že Selnerovu tvorbu registrujem už dlhšiu dobu. Obe jeho knihy som si chcel prečítať už dlhšie, no nikdy som sa k ním nedostal. To sa však zmenilo v momente, keď som sa dozvedel, že obe knihy vyšli ako jedna audiokniha. Preto som neváhal a okamžite som si audioknihu zaobstaral. A musím povedať, že to bolo veľmi dobré rozhodnutie. Nielen, že mi prostredníctvom tejto knihy autor omnoho lepšie priblížil, aké je to pracovať s autistickými deťmi, no taktiež v knihe autor otvára množstvo otázok, nad ktorými by sa mal každý zamyslieť.

„Autizmus je vraj sexi. Teda pokiaľ ho nemáte.“ Aspoň to tvrdí Martin Selnerovej vo svojich knihách Autismus & Chardonnay. Aké je to dennodenne pracovať v týždennom stacionári, ktorý je určený pre deti trpiace autizmom? Možno o deťoch trpiacich autizmom povedať, že sú také ako hocijaké iné dieťa? Či sú nebodaj výnimočné? Odpovede na tieto otázky sa dozviete v oboch knihách, v ktorých autor píše s miernou dávkou irónie o svojich vtipných príhodách s týmito deťmi.

Keďže sa knihy radia k literatúre faktu a publicistike, púšťal som sa do ich počúvania s väčším rešpektom. Predsa len, takýto žáner ja osobne veľmi nečítam, preto som ani nevedel, čo vlastne môžem od týchto kníh očakávať. Akonáhle som sa však pustil do počúvania audioknihy, okamžite som pochopil, že všetky moje obavy boli úplne zbytočné. Obe knihy sú napísané neskutočne pútavo a popri čítaní či počúvaní máte pocit, ako keby vám autor z očí do očí rozprával svoje zážitky, ktoré v danom stacionári zažil.

Samotné knihy vás pohltia už od začiatku a vašu pozornosť si udržia až po koniec. Keďže obe knihy sú založené práve na vtipných situáciách, ktoré autor zažil so samotnými deťmi, je viac než pravdepodobné, že sa popri čítaní/počúvaní knihy nasmejete. Podobne ako ja. Aj vďaka tomu nebudete vedieť (audio)knihu prestať čítať/počúvať a užijete si ju tak, ako sa len dá.

Autor v knihe rieši viacero tém, ktoré sa týkajú detí trpiacich autizmom. Jednak to, ako na nich nazerajú ľudia, ktorí nemajú doma žiadne autistické dieťa, no zároveň aj ľudia, ktorí sú s nimi v úzkom kontakte, či dokonca aj deti samotné. Vďaka tomu máme možnosť vidieť to, že ak dieťa trpí autizmom, to neznamená, že nemôže žiť život, aký žije každé iné dieťa. Práve naopak. Častokrát ho tak žije, len s menšími obmenami. Autor prostredníctvom tejto knihy ponúka nezainteresovaným osobám odpovede na rôzne otázky, no zároveň kladie svoje, nad ktorými by sa mal čitateľ zamyslieť. Ako napríklad to, či je zlé, keď rodič dá svoje autistické dieťa do týždenného stacionára, pretože sa už nezvláda oňho starať.

Keď sa pozrieme na spracovanie, obe knihy vychádzajú z autorových článkov, ktoré publikoval na svojom blogu. Sú krátke, rýchle a výstižné, bez žiadnych zbytočných omáčok. Obe knihy nemajú veľa strán a či už siahnete po tlačených knihách alebo po audioknihe, zhltnete ich naozaj rýchlo. Autorov štýl písania je jednoduchý, vďaka čomu knihy napriek svojej téme možno kľudne zaradiť medzi oddychovejšiu literatúru.

Interpretom tejto knihy je David Novotný. Musím sa priznať, že je to moje prvé stretnutie s týmto interpretom a v konečnom dôsledku som bol veľmi milo prekvapený. Davidov štýl interpretácie príbehu mi veľmi sadol, a preto som si počúvanie audioknihy veľmi užil. Taktiež sa mi páčili aj zvučky medzi jednotlivými kapitolami.

Ak to tak zhrniem, keď vás zaujíma téma autizmu, tak odporúčam vám siahnuť po týchto dvoch knihách, alebo ešte lepšie po audioknihe. Nie je to žiadna odborná literatúra, ale je to písané z pohľadu muža, ktorý sa každý deň dostáva do kontaktu s autistickými deťmi. Toto je presne ten typ kníh, ktoré vám jednak ponúknu odpovede na rôzne otázky, no zároveň pokladajú nové. Obe knihy a audioknihu ako celok hodnotím 5/5.