Recenzia: Voľný pád - Sandra Brown

AUTOR: Sandra Brown
NÁZOV: Voľný pád (Tailspin)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Grand Central Publishing)
ROK VYDANIA: 2020 (2018)
POČET STRÁN: 392
PREKLAD: Barbora Andrezálová

Keď pre nepreniknuteľnú hmlu na americkom východnom pobreží skolabuje doprava na zemi aj vo vzduchu, jediný, kto si trúfne sadnúť do kokpitu lietadla, je Rye Mallett, skúsený a nebojácny profesionálny pilot. Podujme sa doručiť tajomnú čiernu schránku do mestečka v severnej Georgii, kde na ňu už netrpezlivo čaká istý doktor Lambert.
Po núdzovom pristátí v neďalekom lese, spôsobenom pokusom o sabotáž, striehne na Malletta ďalšie nemilé prekvapenie: namiesto jeho klienta sa pri lietadle zjaví neznáma žena, ktorá sa predstaví ako Brynn O´Nealová a dožaduje sa vydania schránky. Rye odmietne, a tak sa chtiac-nechtiac zapletie do mimoriadne nebezpečnej hry. Zásielku totiž treba doručiť čo najskôr a očividne ju chce získať aj niekto iný - niekto, kto by bol pre ňu ochotný aj vraždiť...

Kto má rád trilery ochutené trochou romantiky, určite pozná spisovateľku Sandru Brown. Táto autorka sa vo svojej ranej tvorbe venovala romantickým románom, ale postupom času prešla na o čosi tvrdší žáner – triler. Samozrejme, nebola by to ona, ak by do nich nezamiešala aspoň kúsok romantiky či erotiky.
Knihy Sandry Brown sa na slovenský knižný trh dostali už po roku 2000 vďaka vydavateľstvu Remedium. Odkedy sa však vydavateľstvo stalo pasívnym, štafetu vydávania jej kníh prebralo vydavateľstvo Slovenský spisovateľ, a tak minulý rok uzrela svetlo sveta kniha Krvavé spomienky, za ktorou nasledoval triler Zrada. Zajtra sa na pulty kníhkupectiev dostane ďalší autorkin triler nesúci názov Voľný pád

Voľný pád je tretia autorkina kniha, ktorá vychádza pod vydavateľstvom Slovenský spisovateľ a zároveň je to aj prvá kniha, ktorú som mal možnosť od autorky prečítať. Musím sa priznať, že do knihy som šiel s naozaj veľkými očakávaniami. Keďže autorkine predošlé dve knihy zožali medzi čitateľmi a blogermi úspech, akosi automaticky som očakával, že podobný úspech bude mať táto kniha aj u mňa. Po jej prečítaní môžem usúdiť, že sa mi kniha páčila, no napriek tomu ju určite nemôžem zaradiť medzi to najlepšie, čo som v danom žánri doteraz prečítal.

Čo všetko sa môže pokaziť pri doručení jednej, na prvý pohľad obyčajnej, zásielky? V podstate všetko.
Keďže na východnom pobreží Ameriky je pre nepreniknuteľnú hmlu skolabovaná doprava a vzduch je jedinou možnosťou, ako súrne dopraviť náklad, je Rye Mallett, skúsený pilot, poverený prepraviť náklad, na ktorý netrpezlivo čaká doktor Lambert. Vtedy ešte Rye netuší, že hmla bude jeho najmenší problém. Po sabotáži lietadla je Rye nútený núdzovo pristáť v lese. Tam naňho čaká neznáma žena, ktorá údajne spolupracuje s doktorom Lambertom a dožaduje sa vydania schránky. Rye to však odmietne, a tak sa stane súčasťou nebezpečnej hry, ktorej víťaz môže byť len jeden.

Čítal som už množstvo trilerov, avšak nič podobné tejto knihe. Sandra Brown prišla s naozaj zaujímavým nápadom na príbeh, ktorý pôsobí originálne. Téma letectva, ktorá tvorí podstatnú časť knihy, nie je pre súčasnú literatúru veľmi bežná, a aj vďaka tomu autorkina kniha osviežila trilerový žáner. Autorka v časovom rozmedzí 1-2 dní rozpráva príbeh o tom, ako peniaze a moc dokážu ovplyvniť všetko. Všetko, na čo si len človek spomenie.

Samotná kniha začína veľmi napínavo. Autorka sa veľmi dobre pohráva s napätím, ktoré je v prvých kapitolách vybičované až do krajnosti. Kniha si tak veľmi rýchlo získa čitateľovu pozornosť a doslova ho núti pokračovať v príbehu. V priebehu nasledujúcich strán sa dej začína upokojovať, no netrvá to dlho. Sandra Brown sa počas celej knihy pohráva s napätím, ktoré miestami stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu dej knihy veľmi rýchlo plynie. Presne takto nejak si ja osobne predstavujem kvalitný triler.

Čo mne osobne na knihe vadilo, bola práve tá romantika/erotika. Sú trilery, do ktorých romantika holt patrí, v prípade tejto knihy to však pôsobilo nadbytočne. Pri čítaní knihy som mal pocit, že to tam autorka vložila skôr ako akúsi vatu, len aby vypchala príbeh, ktorý by skvelo fungoval aj bez nej. A k tomu všetkému kniha disponuje príbehom, do ktorého sa romantika proste nehodí.

Voľný pád je kniha, v ktorej Sandra Brown rozoberá viacero tém. Autorka v knihe dosť často poukazuje na tému rakoviny, ktorú možno zároveň považovať za hlavnú tému knihy, no zároveň sa detailne venuje téme letectva, kde poukazuje na rôzne termíny či popisy vecí, ktoré s tým súvisia. A ako som už načrtol vyššie, taktiež tu rozoberá témy ako politika, peniaze a moc.

Aj keď je to triler, kniha je napísaná jednoducho. Číta sa veľmi dobre a rýchlo, a preto je vhodná aj ako oddychové čítanie na leto. Výrazným prvkom knihy je dialogickosť, čo dopomáha k rýchlejšiemu plynutiu deja. Opisov prostredia nie je veľa, za to sú však trefné a dokonale postačujú k tomu, aby si čitateľ vytvoril obraz o tom, ako čo vyzerá.
Ak sa pozrieme na postavy, tie sú vykreslené celkom dobre. Možno svojím správaním pôsobia miestami nereálne, aj tak to nie sú postavy, ktoré by boli ploché či umelé. V prípade tejto knihy som si obľúbil ústrednú dvojicu postáv, a to pilota Ryea Malletta a doktorku Brynn O´Nealovú.

Ak ste od Sandry Brown už niečo čítali a páčilo sa vám to, určite by ste mali siahnuť aj po knihe Voľný pád. Ak, podobne ako ja, začínate s autorkinou tvorbou, môžete taktiež siahnuť po tejto knihe, avšak v tomto prípade by som najprv siahol po jej iných knihách a k tejto sa dostal až postupom času. Knihu hodnotím 4/5.