Recenzia: Ónyx - Jennifer L. Armentrout

NÁZOV: Ónyx (Onyx)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Entangled Publishing)
ROK VYDANIA: 2019 (2012)
POČET STRÁN: 392
PREKLAD: Terézia Michalková

Puto, ktoré nás s Daemonom spája, sa mi ani trochu nepozdáva.
Daemon je vďaka svojim mimozemským schopnostiam odhodlaný dokázať mi, že to, čo ku mne cíti, je viac ako len bizarné puto. Rozhodla som sa od neho držať ďalej, hoci vo svojej snahe získať si ma nepoľavil. Práve naopak. No máme aj väčšie problémy...
Do mesta zavítal ktosi, kto je horší ako Arumovia...
Ministerstvo obrany. Ak prídu na to, čo Daemon dokáže a na to, že sme prepojení, tak som odpísaná. A on tiež. Okrem toho, v našej škole sa objaví chalan, ktorý má svoje vlastné tajomstvá. Vie, čo sa mi stalo, a chce mi pomôcť, aby to však mohol urobiť, musím Daemonovi klamať a vyhýbať sa mu. Ako keby sa to dalo. Je to proti zdravému rozumu a napokon voči Daemonovi začínam prechovávať čoraz hlbšie city.
Vtom sa však všetko zmení.
Uvidím niekoho, kto nemá byť nažive. Musím to povedať Daemonovi, hoci viem, že sa nezastaví, dokiaľ nezistí pravdu. Čo sa stalo s jeho bratom? Kto ho zradil? A čo od neho aj odo mňa chce ministerstvo obrany?
Nikto nie je tým, za koho sa vydáva. A nie všetci všadeprítomné lži prežijú...

Knihy Jennifer L. Armentrout obletúvajú knižný svet už niekoľko rokov. Na konte ich má už niekoľko, spomedzi nich však najväčší úspech zaznamenala knižná séria Lux. Obľúbili si ju čitatelia po celom svete, k nám sa však dostala až minulý rok vďaka vydavateľstvu Zelený kocúr, ktoré ju začalo vydávať v rámci novej edície #yaty, ktorá je určená ako pre chlapcov, tak aj pre dievčatá.

Ónyx je v poradí druhá kniha zo série, ktorá nasleduje po Obsidiáne. Kto čítal moju recenziu na prvý diel (odkaz TU), určite vie, že samotná kniha si ma nezískala tak, ako som čakal. Svojím štýlom mi kniha dosť pripomínala Twilight ságu a zároveň mi ani nesadla hlavná postava. Keď ma však oslovilo vydavateľstvo tesne po vydaní druhého dielu, či by som nemal chuť zrecenzovať aj túto knihu, rozhodol som sa prijať ponuku. Predsa len to, že sa mi prvý diel zo série až tak nepáčil, neznamená, že by ma nemohli osloviť ďalšie diely. Preto som sa teda do knihy pustil. Možno s menšími očakávaniami, ale predsa. A som rád, že som tak spravil. Pretože druhý diel bol nielen úplné odlišný ako ten predošlý, no zároveň bol aj omnoho lepší.

V knihe Ónyx zavíta do mesta ktosi, kto je omnoho horší, než sú Arumovia. Ministerstvo obrany – úhlavný nepriateľ Luxov na Zemi. Ak sa dozvedia o pravom pôvode Daemona a o jeho prepojení s Katy, tak sú obaja v nebezpečí. Aby toho nebolo málo, v škole sa objaví nový chalan, ktorý ukrýva množstvo tajomstiev. Chce im obom pomôcť, no to pôjde len vtedy, ak bude Katy klamať Daemonovi. Lenže čo ak sa všetko zmení? Katy uvidí niekoho, kto už dávno nemal byť nažive. Týmto sa spustí reťazová reakcia, ktorá bude mať katastrofálne následky.

Kniha Ónyx začína, podobne ako v prípade Obsidiánu, pozvoľna. Znova sa prostredníctvom hlavnej postavy dostávame do školského prostredia a sledujeme obyčajný život pubertálneho dievčaťa. Jej problémy, lásku, či koníčky. Aj vďaka tomu je v knihe výrazne cítiť to, že sa jedná o young adult žáner. V tejto časti knihy sa výrazne do popredia dostáva psychika hlavnej postavy. Sledujeme jej názory, správanie a zmýšľanie, vďaka čomu má čitateľ lepšiu možnosť spoznať hlavnú hrdinku príbehu a pochopiť ju tak v istých situáciách.

Následne však prichádza druhá polovica príbehu, ktorá sa od tej prvej výrazne líši. Príbeh začína naberať na napätí, stáva sa omnoho zaujímavejším a doslova núti čitateľa ho čítať a zistiť tak, ako sa skončí. U mňa to bolo presne tak isto a aj preto som druhú polovicu knihy prečítal o čosi rýchlejšie, v porovnaní s prvou. Tým, že autorka výrazne pracuje s napätím, dodáva príbehu dynamiku, vďaka čomu má rýchly spád. Dej je zároveň plný množstvom nečakaných zvratov a udalostí, ktoré príbeh výrazne oživujú, a preto dej nepôsobí monotónne.

Už len v porovnaní s prvým dielom môžem povedať, že Ónyx vyhráva na plnej čiare. Zatiaľ čo Obsidián je skôr taká „úvodná“ kniha do série a obsahuje menej akcie, v prípade Ónyxu už hovoríme o knihe, ktorá je nabitá nielen akciou, no taktiež aj romantikou, dobrodružstvom, ale aj smutnými momentmi. Je to kniha, v ktorej dej sa posunul míľovými krokmi vpred. Samotný príbeh už nie je len o nejakej knižnej blogerke, ktorá má sexi suseda, ale o skupine Luxov, ktorí sú ochotní spraviť všetko, len aby vláda nedostala ďalšieho z nich. Aj preto mi už kniha nepripomína Twilight ságu a s kľudným svedomím môžem povedať, že je to už čosi iné. Čosi, čo sa vám bude páčiť.

Keďže sa jedná o young adult knihu, tak je kniha napísaná jednoducho. Číta sa rýchlo a ľahko, a preto ju dokážete prečítať behom niekoľkých dní. Opisov prostredia v knihe nie je veľa, ale prevládajú tam dialógy, vďaka čomu má dej rýchly spád. Aj napriek tomu, že opisov prostredia v knihe nie je veľa, napriek tomu je z knihy cítiť akúsi ponurú atmosféru, ktorá vystihuje mestečko, v ktorom sa dej odohráva. A práve to sa mi na celej knihe najviac páči. Aj preto pri tejto knihe platí tvrdenie, že menej je niekedy viac.

Ak sa pozrieme na postavy, je tam vidieť veľký pokrok. Hlavná postava mi už neprišla taká naivná a hlúpa, ako tomu bolo v prípade prvého dielu. Vďaka rôznym udalostiam, ktoré v prvej knihe zažila, sa z nej stalo odvážne dievča. Aj vďaka tomu som si hlavnú hrdinku v Ónyxe obľúbil a som naozaj zvedavý, ako sa bude jej charakter v ďalších dieloch vyvíjať. V prípade ďalších postáv nie je pokrok až tak viditeľný, no predsa len tam je. Za zmienku určite stojí Daemon, Dee alebo aj Blake – nová postava, ktorá sa objavila v tejto knihe.

Keď to zhrniem, Ónyx je kniha, ktorá posunula túto sériu na úplne iný level. Vďaka nej séria nabrala na kvalite, napínavosti, zaujímavosti a o to viac ma podnietila pustiť sa do ďalšieho dielu. Pevne verím, že ďalší diel ma nesklame a že v ňom autorka využije potenciál druhého dielu, ktorý je naozaj veľký. Knihu Ónyx hodnotím 5/5.