Recenzia: Horkosladké esencie - Baja Dolce

AUTOR: Baja Dolce
NÁZOV: Horkosladké esencie
VYDAVATEĽSTVO: Venupress
POČET STRÁN: 488

Tri generácie, tri osudy a jedno prekliatie.
Ani jednej z nich nie je dopriate spoznať esencie pravej lásky.
Linda sa po rokoch vracia domov a zisťuje, že nič nie je také ako kedysi. Zdravotný stav jej starej mamy sa náhle zhoršil a matka pred ňou niečo skrýva. V rovnakom čase sa stretáva s Danielom, niekdajším najlepším priateľom, s ktorým sa nerozišli najlepšie, a odhaľuje šokujúce rodinné tajomstvo.
Myslí si, že sa nemôže stať už nič horšie. No čo ak sa mýli?
Po nehode na vianočnom večierku sa jej začnú snívať zvláštne sny a v nich objavuje ľúbostný príbeh mladého páru z obdobia druhej svetovej vojny. Hoci je Linda zmätená, časom sa dozvedá, že práve tieto sny sú kľúčom k dávno zabudnutej pravde. Ona jediná môže zlomiť dlhoročné rodinné prekliatie a oslobodiť sa zo začarovaného kruhu horkosladkých lások a sklamaní.
Bude mať dosť sily a odvahy, aby zvládla prelomiť kliatbu?
Prečítajte si horkosladký príbeh plný lásky, vášne a tajomstiev.

Určite väčšina z vás pozná trilógiu Placebo. Stojí za ňou úspešná slovenská spisovateľka Baja Dolce, ktorá svojím debutom Placebo On si získala pozornosť veľkého množstva čitateľov a s každým ďalším dielom oslovila čoraz viac ľudí. Určite väčšina z vás túto trilógiu pozná, či už z webov alebo kamenných kníhkupectiev, Instagramu alebo iných sociálnych sietí. Jej knihy sa tešia najmä pozitívnym ohlasom, či už hovoríme o blogeroch, bookstagrameroch alebo čitateľoch, a podobne tomu bolo aj v mojom prípade. Bajina Placebo séria si ma získala už prvým dielom a s každým ďalším som si túto sériu obľúbil čoraz viac. O to viac ma teda potešila správa, že sa tento rok na pulty kníhkupectiev dostane jej nová kniha – Horkosladké esencie

Horkosladké esencie sú v poradí štvrtou knihou Baji Dolce, ktorá, podobne ako Placebo, spočiatku vychádzala na platforme Wattpad. Pred niekoľkými týždňami však kniha uzrela svetlo sveta aj v tlačenej podobe, o ktorú sa postaralo novovzniknuté vydavateľstvo Venupress, ktoré túto knihu vydalo ako svoju prvú. Samotná kniha osloví čitateľa už na prvý pohľad svojou nádhernou obálkou, o ktorú sa postarala Natália Ševčíková. No tam to nekončí. Kniha nezaujme čitateľa len svojím pekným vzhľadom, no taktiež aj nesmierne zaujímavým a pútavým príbehom, ktorý obsahuje.

Ja osobne nečítam jednu knihu dvakrát. Jednak je to preto, že na to nemám čas, no taktiež je len naozaj veľmi málo prípadov, kedy si ma kniha získa tak, že sa rozhodnem siahnuť po nej aj druhýkrát, tretíkrát či xykrát. No po prečítaní Horkosladkých esencií som usúdil, že toto bude presne tá kniha, ku ktorej sa vrátim ešte aspoň raz. Prečo? Jednoduchá odpoveď – nevšedný príbeh, ktorý vás emočne rozdrví, no zároveň vám toho dá do života veľmi veľa

V knihe Horkosladké esencie sledujeme život Lindy – ženy, ktorá sa po rokoch vracia späť domov. Stretáva sa tam s Danielom – mužom, s ktorým kedysi boli najlepší priatelia, avšak za istých okolností sa ich cesty rozdelili. Linda zisťuje, že stav jej starej mamy je čoraz horší a že jej matka čosi tají. Postupne tak odhaľuje rodinné tajomstvo staré niekoľko desiatok rokov. Aby toho však nebolo málo, jedného dňa utrpí Linda na večierku úraz, vďaka ktorému sa jej začnú snívať sny o zaľúbenom páre z obdobia druhej svetovej vojny. Sny však postupne predchádzajú do vidín a Linda zisťuje, že je to kľúč k dávno zabudnutej pravde. Podarí sa Linde vyslobodiť prekliaty rod Gillovcov z ich horko-sladkého života?

Baja Dolce napísala knihu, ktorá vás pohltí už od samotného začiatku. Samotný príbeh začína niekoľko rokov pred súčasnosťou, v momente, kedy je Linda ešte malé dieťa a za nevšedných okolností sa spoznáva s Danielom – osobou, ktorá sa neskôr stane jej najlepším priateľom. V ďalších kapitolách sa autorka posúva v časovej priamke viac dopredu, bližšie k súčasnosti. Obaja sú tínedžeri, obaja premýšľajú nad svojou budúcnosťou. O tomto úseku knihy možno povedať, že je viac psychologický. Do popredia sa dostávajú pocity, túžby a priania oboch postáv. Sledujeme vývoj ich vzťahu a napätie, ktoré medzi nimi vzniká. Autorka však má s postavami úplne iný zámer, a preto sa ich cesty za nepekných okolností rozchádzajú. Následne nás autorka prenáša do súčasnosti, kedy sa Linda po rokoch vracia späť do rodnej dediny. Okrem toho, že musí čeliť problémom v rodine, do jej života sa znova priplietol Daniel, ktorého už Linda nechcela v živote viac vidieť. Od tohto momentu je príbeh plný histórie, mágie, smutných momentov a nečakaných udalostí.

Horkosladké esencie priniesli na knižný trh príbeh, s ktorým ste sa určite ešte nestretli. Autorka sa rozhodla napísať komplexný príbeh pozostávajúci z troch menších príbehov. Príbehy troch žien, tvoriace jeden veľký príbeh sledujúci rod Gillovcov. Aj vďaka tomu pôsobia Horkosladké esencie ako generačný román, v ktorom si každý nájde to svoje. Či už je to tínedžer, dospelý človek alebo senior. Samotný príbeh v sebe obsahuje kopec skrytých myšlienok, z ktorých všetky neodhalíte hneď pri prvom čítaní. Dalo by sa povedať, že kniha je založená na princípe Malého princa. Koľkokrát ju čítate v rôznom veku, vždy si v nej nájdete inú hlavnú myšlienku. Aj vďaka tomu kniha potvrdzuje to, čo som spomínal vyššie – je to román vhodný pre všetky vekové kategórie.

V Horkosladkých esenciách sa Baja Dolce venuje veľmi veľa témam. Dokonca je ich toľko, že pri prvom čítaní ich pravdepodobne nezaregistrujete všetky. Niektoré autorka rozoberá len okrajovo, iným sa venuje viac do hĺbky. Či už hovoríme o láske, zrade, sklamaní alebo odpustení. Vďaka tomu má kniha pridanú hodnotu, a preto o nej nemožno povedať, že je to len kniha, pri ktorej čítaní si oddýchnete. Zároveň vám autorka ponúka odpovede na rôzne otázky, ako napríklad – môže byť láska večná? Čo všetko je osoba ochotná spraviť pre zachránenie svojej rodiny? Je schopný človek odpustiť niekomu, kto ho hlboko ranil?

Ak porovnám Horkosladké esencie k trilógii Placebo, je vidieť neskutočný posun vpred zo strany autorky. Či už hovoríme o príbehu, téme, prostredí, postavách, ale aj štýle písania. Horkosladké esencie povzniesli autorkinu tvorbu na novú úroveň a som naozaj zvedavý, ako to autorka zužitkuje pri ďalších knihách.

Bajine Horkosladké esencie sú knihou, ktorá je napísaná jednoduchým a pútavým štýlom jazyka. Kniha sa výborne a rýchlo číta a napriek tomu, že má takmer 500 strán, viete ju prečítať behom jedného dňa. Mne osobne to trvalo skoro týždeň, no bolo to preto, že som si príbeh dávkoval postupne, vďaka čomu som si ho o to viac užil. Opisov prostredia je v knihe tak akurát a podobne je tomu aj v prípade dialógov. Samotný dej vďaka tomu plynie rýchlo, no zároveň tomu dopomáha aj autorkino skákanie v čase, a preto nie je dej zbytočne natiahnutý.

Ak sa pozrieme na postavy, oproti sérii Placebo je vidieť z autorkinej strany výrazný posun. Samotné postavy pôsobia na čitateľa ešte reálnejšie, dôveryhodnejšie a zároveň sa popri čítaní knihy vyvíjajú. Nie sú to postavy, ktoré majú výlučne kladné alebo záporné vlastnosti, ale nesú v sebe obe črty. Mňa osobne v knihe najviac zaujala hlavná postava Linda, následne aj Daniel, Lindina kamarátka Andy, Eliot, či aj postavy, ktoré pôsobia viac záporne, ako tomu bolo v prípade Xénii.

Ak ste od Baji Dolce čítali predošlé knihy, prípadne s jej tvorbou ešte len začínate, Horkosladké esencie sú tou správnou voľbou. Vynikajúco prepracovaný príbeh troch generácii žien Gillových, ktorý ponúka nielen výborné prostredie a skvelo vykreslené postavy, ale aj kopec rôznych skrytých myšlienok, nad ktorými bude čitateľ po dočítaní knihy ešte dlho premýšľať. Toto je presne tá kniha, po ktorej s radosťou ešte raz siahnem. Knihu Horkosladké esencie hodnotím 5/5 a už teraz som veľmi zvedavý na to, čo autorka prinesie čitateľom v pripravovanej knihe Habibi, ktorá by mala uzrieť svetlo sveta ešte tento rok.

Venupress