Recenzia: Zlatokopka 3 - Lucia Sasková

mája 01, 2020

AUTOR: Lucia Sasková
NÁZOV: Zlatokopka 3
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
ROK VYDANIA: 2017
POČET STRÁN: 352

Pokračovanie mimoriadne úspešných románov Zlatokopka a Zlatokopka 2. Hlavná hrdinka zisťuje, že ľudia sa síce navonok menia, ale ich vnútro nie, a život beží ďalej, aj keď ten jej sa zastavil. Bola presvedčená, že všetko zlé má už za sebou a svoju pohnutú minulosť môže hodiť za hlavu, keď sa z ničoho nič vynoria staré resty. Jej pokojný život s novým partnerom sa od základov zmení. Odrazu stojí pred súdom a nesúdi ju len zákon, ale aj ľudia okolo nej. Môže sa stať niečo horšie ako to, že dievča zo smotánky sa ocitne vo väzení? Kam až dokáže Frajer zájsť v chorobnej túžbe po pomste a aký osud čaká jeho samého i svojráznu hrdinku bez mena?

Lucia Sasková je autorka, ktorá sa na knižnom trhu pohybuje už niekoľko rokov. Jej debut Neznámych nemiluj si získal priazeň tisícov čitateľov, vďaka čomu kniha obsadila tretie miesto v rámci kategórie Debut roka 2012 Knižnej revue. Autorka o rok nato vydala knihu, ktorá zásadným spôsobom ovplyvnila jej spisovateľskú kariéru a vďaka ktorej sa vyšvihla medzi najúspešnejšie súčasné slovenské spisovateľky. Kniha Zlatokopka prináša čitateľovi príbeh ženy, ktorú životné okolnosti privedú na iný spôsob života, aký dovtedy žila. Po úspechu Zlatokopky autorka priniesla čitateľom tituly ako Nebezpečná, Prostitútka, Rozpoltená, či Odsúdená, ktorá je jej minuloročnou novinkou. Napriek týmto knihám však autorka zostala príbehu Zlatokopky verná a zo samostatnej knihy spravila trojdielnu sériu – Zlatokopka, Zlatokopka 2, Zlatokopka 3.

Zlatokopka 3 je v poradí šiestou autorkinou knihou a zároveň aj posledným dielom mimoriadne úspešnej trilógie. Kto čítal moje recenzie na predošlé diely vie, že môj vzťah k tejto sérii je všelijaký. Prvý diel celkom ušiel, ten druhý bol len obyčajný priemer. Preto som bol naozaj zvedavý, čo si autorka pripravila pre čitateľov v záverečnom diele. A po prečítaní knihy musím uznať, že Zlatokopka 3 je suverénne najlepším dielom z celej série.

V záverečnom diele Zlatokopky hlavná postava dúfa, že všetko zlé už má za sebou. Jej život sa v rámci možností vrátil do starých koľají, až na zopár výnimiek. Má muža, ktorého miluje a priateľov, na ktorých sa môže vždy spoľahnúť. Lenže v tom momente hlavná hrdinka ešte netuší, že zlé tiene minulosti sa vrátia a obrátia jej život naruby. Dostáva sa tak do ženskej väznice, no čo ju trápi snáď väčšmi nie je jej pobyt vo väznici, ale to, čo všetko je Frajer schopný spraviť preto, aby sa jej pomstil.

Posledný diel série je prekvapenie samo o sebe. Sasková v príbehu spočiatku začína pozvoľna, vďaka čomu kniha svojím štýlom veľmi pripomína predchádzajúce diely série. Predsa len je tu však čosi, čo knihu robí tak trocha výnimočnou. V prípade tretieho dielu už nesledujeme ženu, ktorá celou svojou dušou prahne po peniazoch, ale ženu, ktorá vedie obyčajný život smrteľníka. Chodí do práce, v ktorej nezarába veľa, má muža, ktorého úprimne miluje a priateľov, ktorí sú jej skutočnými priateľmi. V prvej polovici knihy nám tak autorka bližšie približuje psychiku hlavnej postavy a najmä to, ako sa vyrovnáva s novým životom.

Avšak, čím viac strán pribúda, tak rýchlo sa začína meniť aj samotný dej knihy. S príchodom Frajera sa príbeh stáva čoraz viac napínavejší a zaujímavejší. Dej naberá rýchly spád a skôr, než sa čitateľ nazdá, hlavná postava skončí vo väznici. Príbeh sa tak znova upokojí a do popredia sa dostáva Roman – priateľ hlavnej hrdinky, vďaka čomu sa v knihe striedajú dve rozprávania. Jedno z pohľadu Romana a to druhé z pohľadu hlavnej postavy. Preto v knihe vidíme dva rôzne pohľady na tú istú udalosť, pocity oboch postáv, ale taktiež aj to, čo robil Roman počas toho, kým hlavná hrdinka trávila čas vo väzení. Čím viac sa však čitateľ blíži ku koncu, tým sa postupne príbeh znova rozbieha a stáva sa čoraz viac napínavým, až vyústi do konca, ktorý môže byť pre niektorých čitateľov nečakaný.

Čo mňa osobne na knihe najviac zaujalo, bolo práve prostredie ženskej väznice. Veľmi sa mi páčil spôsob, akým sa ho podarilo Saskovej vykresliť, vďaka čomu príbeh vo väznici pôsobil dôveryhodne. Je to prostredie, v ktorom sa stretávame so všemožnými postavami, ktoré výrazne okorenili príbeh. Čitateľ má tak možnosť v knihe spoznať nielen osud zlatokopky, ale aj iných žien nachádzajúcich sa vo väznici, a preto kniha obsahuje aj črty psychologických románov, ktoré sú pre autorkinu tvorbu typické.

Okrem toho je to kniha, v ktorej autorka dosť rekapituluje. Či už je to prostredníctvom odkazov na minulosť hlavnej hrdinky, alebo prostredníctvom postáv, ktoré sa vyskytli v predošlých dvoch knihách. Do popredia sa v tejto knihe dostáva napríklad aj Chrústik, ktorý zohral dôležitú úlohu v prvej knihe, Frajer, ktorý bol v oboch predchádzajúcich knihách, či Martin.

Zlatokopka 3 je ďalšia kniha Saskovej, ktorá je napísaná jej typickým papuľnatým štýlom písania. Okrem toho sa však kniha číta veľmi ľahko a rýchlo a napriek tomu, že má 350 strán, tak ju prečítate naozaj rýchlo. Toto je presne ten typ knihy vhodný na oddychové čítanie.
Čo sa týka postáv, tie boli zasa vykreslené veľmi dobre. Postavy pôsobia na čitateľa reálne, a preto popri čítaní nemáte pocit, aby boli ploché či umelé. V prípade tejto knihy som si obľúbil Chrústika a hlavnú hrdinku a znenávidel Romana. Prečo? To sa dozviete v knihe.

Neveril som, že to niekedy napíšem, ale tretí diel Zlatokopky ma dostal. Samozrejme, v pozitívnom zmysle slova. Toto je kniha, ktorá ma spomedzi všetkých troch kníh ako jediná nesklamala a ktorej čítanie som si maximálne užil. Výborný príbeh, postavy, prostredie a zakončenie, aké si táto trilógia zaslúžila. Knihu hodnotím 5/5.