Recenzia: Zero - Marc Elsberg

NÁZOV: Zero (Zero)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Verlagsgruppe Random House)
ROK VYDANIA: 2019 (2014)
POČET STRÁN: 308
PREKLAD: Ľubica Henssen

Príbeh sa odohráva vo svete, ktorý ovládajú moderné technológie, sociálne siete a všemožné zábavné aplikácie. Nezdá sa Vám to povedomé?
Londýn. Pri naháňačke je zastrelený mladý chlapec. Novinárka Cynthia Bonsant pátra po príčine jeho smrti a dostáva sa na stopu internetová platformy Freemee. Tato sieť zhromažďuje a analyzuje dáta a miliónom užívateľov sľubuje lepší život a úspech. Len jeden človek pred Freemee varuje: ZERO – najhľadanejší internetový aktivista na svete.
„Takže sme sa dostali až sem,“ vyhlási Zero. „Dnes v Londýne zastrelili dvoch ľudí a viacerých ťažko zranili len preto, lebo jeden unudený sa mladík vybral na poľovačku na ľudí. Skenoval okoloidúcich šikovnými dátovými okuliarmi. A celé to nahrával na svoj profil na Freemee. Čo spravilo z toho milého chlapca samozvaného šerifa? Želanie či chuť vyniknúť? Ale chlapcovi ťažko niečo vyčítať. Koniec koncov, dnes sú všetci na poľovačke na ľudí! Banky, kartové firmy, supermarkety, výrobcovia áut, producenti oblečenia, všetci. Vyhľadávače, takéto mená si dávajú dokonca aj niektorí internetoví giganti. A čerta ťa zaujíma, čo o tebe vedia alebo čo robia s tvojimi informáciami! Ale beda, keď sa niečo stane! Vtedy začneš bedákať. Ako sa to len mohlo stať? Ako to, že to smú? To som nevedel! Omyl! Nechcel si to vedieť! Ako dlho si ešte niečo také chcete nechať páčiť? Bráňte sa! Moja duša nie je na predaj!“

Pravdepodobne väčšina z vás zaznamenala triler Blackout. Jeho autorom je nemecký spisovateľ Marc Elsberg, ktorý touto knihou zožal vo svete obrovský úspech. Kniha bola preložená do desiatok jazykov a predalo sa jej viac ako 1 milión kópii. Musím sa však priznať, že mňa osobne kniha až tak nezaujala. Napriek tomu, že ju mám rozčítanú viac než rok, ešte stále som ju nedočítal. A neviem ani povedať, či sa mi to niekedy podarí. Každopádne, v momente, ako som sa dozvedel, že sa na pulty slovenských kníhkupectiev dostane autorova ďalšia kniha, rozhodol som sa prečítať si ju. Hoci spočiatku som mal voči knihe väčší rešpekt a menšie očakávania, musím uznať, že kniha ma prekvapila. Samozrejme, v pozitívnom zmysle slova.

Príbeh knihy Zero prebieha vo svete, v ktorom vládnu moderné technológie. Svete, ktorý je až príliš podobný tomu nášmu. Alebo sa snáď mýlim?
V Londýne je počas jednej naháňačky zastrelený mladý chlapec. Táto udalosť zaujme novinárku Cynthiu Bonsant, ktorá sa rozhodne pátrať po príčine jeho smrti. Počas svojho pátrania narazí na aplikáciu Freemee. Cieľom tejto siete je zhromažďovať dáta o svojich užívateľoch, ktorí výmenou zato dostávajú peniaze. Len jeden človek pred Freemee varuje a je ním ZERO – najhľadanejší internetový aktivista na svete. Podarí sa Cynthii vyriešiť záhadu úmrtia mladíka a zrušiť aplikáciu Freemee? A ak nie, aký dopad to bude mať na svet?

Marc Elsberg vytvoril príbeh, ktorý vás zaujme už od samotného začiatku. Autor sa v príbehu pohráva s napätím, vďaka čomu si získava čitateľovu pozornosť a následne ho tak núti pokračovať v príbehu ďalej, s cieľom zistiť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Marc Elsberg následne pokračuje v gradovaní napätia, no následne sa dostáva do bodu, kedy začne brať príbeh pozvoľna. Tieto striedania napínavých pasáží s tými voľnejšími prebiehajú počas celej knihy, vďaka čomu má dej rýchly spád a kniha sa skvelo číta.

Marc Elsberg je známy tým, že sa vo svojej tvorbe zameriava práve na témy, ktoré jemne súvisia s apokalypsou. V prípade knihy Blackout je to výpadok elektriny a hackersky útok, v knihe Zero sú to zasa informačné technológie. Technológie, ktorých primárnou úlohou malo byť pomáhanie ľuďom, autor v tomto prípade vykresľuje ako technológie, ktorých úlohou je zber čo najväčšieho množstva informácii o vás, s ktorými sa následne obchoduje ďalej. O to smutnejšie však je, že to nie je len akýsi Elsbergov pohľad na budúcnosť, ale krutá realita. Možno nie až tak drastická, ako je tomu v knihe, ale kto vie? Inými slovami, je to triler, ktorý surovo poukazuje na to, ako môže vyzerať svet, ak sa o svoje informácie budeme aj naďalej deliť s internetom.

Samozrejme, nemožno nespomenúť to, že aj v prípade knihy Zero hovoríme o trileri, ktorý rozoberá množstvo tém. Možno tak o knihe povedať, že je to kniha, v ktorej si každý nájde to svoje. Na jednej strane sledujeme v knihe vzťah matka – dcéra, na strane druhej zasa autor rozoberá aj množstvo sociálnych problémov, ktoré príbehu dodávajú nový rozmer a umožňujú tak autorovi lepšie sa v príbehu realizovať.

Ak sa na knihu pozriem z hľadiska spracovania, samotná kniha je napísaná jednoducho. Autor pútavým spôsobom podal čitateľovi jeden z možných scenárov toho, ako môže dopadnúť svet, ak si nebudeme dávať pozor na svoje osobné údaje. Aj keď musím podotknúť, že nie vždy je to možné. Veď už len pri samotných registráciách užívateľ poskytne danej stránke množstvo informácii o sebe, no nebudem sa tomu ďalej venovať, pretože by to bolo nadlho. Napriek tomu ešte vypichnem opisy prostredia, ktorých nebolo veľa, avšak výborne plnili svoju funkciu. Elsberg prostredie vykresľuje naozaj minimálne, vďaka čomu dostáva čitateľ väčšiu príležitosť využiť svoju predstavivosť a dotvoriť si prostredie podľa seba.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené veľmi dobre. Napriek tomu, že autor sa viac venuje technológiám, nezabudol ani na samotné postavy, ktoré vykreslil vskutku kvalitne. Mňa osobne zaujala práve novinárka Cynthia, Eddie a Vi.

Zero je kniha, v ktorej autor skvelo poukazuje na to, ako môže dopadnúť svet, ak si nebudeme dávať pozor na to, čo vypúšťame na internet. Toto je ďalšia z kníh, ktorá by mala byť povinným čítaním pre každého, kto využíva moderné technológie a internet. Knihu hodnotím 5/5.