Recenzia: Roselle: Pes, ktorý ma zachránil - Michael Hingson & Susy Flory

AUTOR: Michael Hingson & Susy Flory
NÁZOV: Roselle: Pes, ktorý ma zachránil (Thunder dog)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (HarperCollins Christian Publishing)
ROK VYDANIA: 2019 (2011)
POČET STRÁN: 222
PREKLAD: Alexandra Janogová

Skôr, ako sa začítate do tohto výnimočného skutočného príbehu, zatvorte na chvíľku oči a predstavte si, že ste od narodenia nevidiaci a kráčate životom ponorení v tme. A teraz si predstavte, že sa 11. septembra 2001 nachádzate na 78. poschodí Svetového obchodného centra v New Yorku, do ktorého narazí unesené lietadlo. Pri sebe máte len svojho vodiaceho psa a ste úplne odkázaní na jeho pomoc.
Príbeh neobyčajného Michaela Hingsona a jeho vernej a odvážnej sprievodkyne Roselle roky dojíma ľudí po celom svete. Pri čítaní tejto knihy aj vy budete kapitolu po kapitole strácať reč a žasnúť nad putom, ktoré spája človeka a psa v tom najkrajšom zmysle slova. Precítite, aké je to poslepiačky zísť sedemdesiatosem poschodí, uniknúť smrti v rúcajúcich sa dvojičkách a skrývať sa v podzemnej stanici metra.
Beznádejne sa zamilujete do pojašenej Roselle, ktorá sa síce panicky bojí búrok, no i tak bojuje, aby svojho ľudského priateľa dostala v ohlušujúcom rachote rúcajúcich sa veží do bezpečia. Do Roselle, ktorá za svoj hrdinský čin dostala mnohé celosvetovo uznávané ocenenia a prísľub, že jej meno už nikdy nedostane žiaden vodiaci pes, pretože „Roselle je len jedna“.
Začítajte sa do príbehu muža, ktorí nikdy nedovolil, aby mu jeho slepota zabránila naplniť svoje sny, a Roselle, ktorej oddanosť a odvaha im obom zachránila život.

Beletrizovaných príbehov podľa skutočných udalostí, v ktorých hlavnú úlohu zohrávajú zvieratá, nie je na Slovensku veľmi veľa. A o to menej je takých, v ktorých zohrávajú hlavnú úlohu psy. Avšak, kniha Roselle: Pes, ktorý ma zachránil je výnimkou. Jedná sa o skutočný príbeh Michaela Hingsona – muža, ktorý je od narodenia nevidiaci a ktorému 11. septembra 2001 jeho verná sučka Roselle zachránila život.
Vďaka vydavateľstvu Motýľ sa na slovenský knižný trh dostal ďalší silný príbeh, ktorý tentokrát pojednáva o vzťahu medzi človekom a psom. Príbeh, ktorý poukazuje na to, aké silné puto dokáže byť medzi človekom a zvieraťom. Toto je kniha, na ktorú som sa veľmi tešil. Dovtedy som nič podobné nečítal, a preto som bol veľmi zvedavý na to, čo mi kniha ako čitateľovi môže ponúknuť. A po jej prečítaní môžem usúdiť, že je to kniha, ktorej príbeh vás chytí za srdce.

Príbeh knihy Roselle: Pes, ktorý ma zachránil sleduje Michaela Hingsona od jeho detstva, až po osudný 11. september 2001. V samotnom úvode knihy sa dozvedáme, že len šesťmesačný Michael je natrvalo a úplne slepý. V priebehu nasledujúcich kapitol máme možnosť vidieť Michaelove vyrovnávanie sa so slepotou počas detstva, až sa dostávame k osudnému dňu. Dňu, kedy o život prišlo mnoho ľudí. Dňu, kedy Roselle – pes, ktorý sa panicky bojí búrok, spravil všetko preto, aby zachránil život svojho ľudského priateľa. Začítajte sa do príbehu, v ktorom odvaha, láska a oddanosť nepoznajú hraníc.

Roselle je kniha, ktorej príbeh vás chytí za srdce už od samotného začiatku. Stretávame sa v nej s mužom, ktorý to už od samotného detstva nemal ľahké, no napriek tomu sa nevzdal a svoj život si užíva naplno. Je to príbeh, ktorý skvelo poukazuje na to, akými by sme mali byť aj my. Vážiť si všetky maličkosti vo svojom živote a namiesto toho, aby sme život prežívali, mali by sme ho žiť.
Ak máte radi smutné príbehy so šťastným koncom, táto kniha je pre vás ako stvorená. Hoci táto kniha disponuje smutným príbehom, jej koniec vám dodá nádej. Nádej v to, že po každej búrke vyjde slnko a že všetko zlé sa môže zmeniť na dobré.

Hoci je to kniha, ktorá sa primárne zameriava na vzťah medzi človekom a psom, autori v nej rozoberajú viacero tém. Slepota, vyrovnávanie sa s neľahkým osudom, či strach o svoj život umožnili autorom poňať príbeh v širšej miere, vďaka čomu kniha nepôsobí monotónne a každý čitateľ si v nej nájde to svoje. Je to kniha, ktorá v sebe obsahuje toľko tém, že pri každom ďalšom čítaní v nej objavíte inú myšlienku. Zároveň je to však kniha, prostredníctvom ktorej sa autorom podarilo lepšie priblížiť čitateľovi to, čo konkrétne sa odohrávalo vo vnútri horiaceho centra. Vďaka tomu vidíme psychologické rozpoloženie osôb, ktoré boli spolu s Michaelom a Roselle v budove. Vidíme ich zmýšľanie, činy a pocity vyjadrujúce ich túžbu prežiť. Aj preto kniha dostáva nový rozmer, získava si väčšiu čitateľovu pozornosť a ponúka mu tak pohľad na túto udalosť z viacerých strán.

Aj napriek tomu, že sa jedná o knihu so silným príbehom, je kniha napísaná jednoducho. A práve to je podľa mňa jedným z dôvodov, prečo sa kniha stala vo svete tak obľúbenou. Namiesto zbytočných popisov prostredia je v popredí skôr dejovosť. Príbeh má tak rýchly spád, vďaka čomu knihu zvládnete prečítať aj za jeden deň. Dopomáha tomu aj menší počet strán, krátke kapitoly a striedanie súčasnosti s minulosťou.

Príbeh o Roselle je povinným čítaním nielen pre milovníkov zvierat (a psov špeciálne), ale taktiež aj pre ľudí, ktorí majú radi knihy založené na skutočných udalostiach, či len obľubujú smutné príbehy so šťastným koncom. Pretože takýto je príbeh Roselle. Psa, ktorý sa nebál obetovať svoj život pre záchranu svojho ľudského kamaráta a ďalších ľudí, ktorí sa nachádzali v budove spolu s ním. Knihu hodnotím 5/5.