Recenzia: Korporace - Pavel Hénik

apríla 20, 2020

AUTOR: Pavel Hénik
NÁZOV: Korporace
VYDAVATEĽSTVO: PelMel
ROK VYDANIA: 2019
POČET STRÁN: 312

KORPORAC€ je kvazi- dystopický thriller prošpikovaný akcí, napětím, dějovými zvraty a filozofickými proklamacemi samozvaných mesiášů. Byť se jedná o jakési „sociální sci-fi“ (řečeno slovy jednoho z hrdinů románu), jde vlastně o velmi aktuální příběh, který vede čtenáře k zamyšlení, jakým směrem se může naše evropská společnost v nejbližších letech vyvíjet.
Jedno ráno zaspíte a zjistíte, že ve vašem životě je všechno jinak. V kanceláři přistihnete podřízeného, jak se vám hrabe v počítači, tak ho seřvete. Křičíte tak hlasitě, aby to zaznamenali všichni junioři v openspacu pod vámi. Pak vám klekne phablet a skoro nestihnete expresní vlak na zahraniční služební cestu. Ve vagónu se vám z ničeho nic udělá šoufl a pozvracíte se na záchodku. A hned deset minut nato vám volá samotná CEO největší korporace Unie, že máte padáka. Co uděláte? Zkratujete. Zatáhnete za záchrannou brzdu, vyskočíte z vlaku a začnete se hnát přes pole. Kam? Co nejrychleji zpátky do metropole, abyste zjistili, co se stalo s vaším bývalým životem, který chcete zoufale získat zpátky.

Vo svojich recenziách som to spomínal už niekoľkokrát, no nedá mi to nespomenúť znova. Ja osobne veľmi rád objavujem autorov, ktorí sú pre mňa noví, a je jedno, či je to autor debutant, alebo už ostrieľaný autor. A jedným z týchto autorov je aj Pavel Hénik. Hoci pre slovenských čitateľov je to možno neznámy autor, v Česku sa svojimi knihami postupne stáva čoraz viac známym. Jedná sa o autora, ktorý má na konte už dve knihy. Prvú s názvom Manekýni, ktorá sa svojou témou zameriava na svet šoubiznisu, a knihu Korporace – filozofický triler, ktorého dej sa odohráva v blízkej budúcnosti. Do rúk sa mi dostala práve autorova druhá kniha, od ktorej, musím sa priznať, som nemal spočiatku žiadne očakávania. Bolo to najmä preto, lebo samotná kniha toho sľubovala toľko, až mi prišlo nereálne, aby boli všetky sľuby naplnené. Po prečítaní knihy som však zistil, že autor v anotácii neklamal. Toto je kniha, ktorá sa vám isto bude páčiť. Nielen, že vám v mnoha ohľadoch otvorí oči, taktiež vo vás vyvolá širokú škálu emócii.

Príbeh knihy Korporace sa odohráva v krajine, kde moderné technológie ovládli celú spoločnosť. Adam, hlavná postava knihy, pracuje na veľmi vysokom poste vo firme KORPORAC€, ktorá má pod palcom celú krajinu. V jedno ráno sa však Adam zobudí a zistí, že nič nie je také, ako bolo predtým. Vo svojej kancelárii pristihne podriadeného, ako sa mu hrabe v počítači, no to je len začiatok. Cestou vlakom na služobnú cestu sa povracia a zároveň mu zavolá samotná CEO firmy, že má padáka. Jeho doterajší život sa zmení o stoosemdesiat stupňov. Adam skratuje, v dôsledku čoho narobí vo vlaku taký zmätok, až zatiahne záchrannú brzdu a utečie z vlaku. Stáva sa tak z neho celoštátny zločinec, no Adamovi to však nevadí. Jediné, čo chce, je vrátiť sa k svojmu pôvodnému životu. A je ochotný pre to spraviť hocičo.

Pavel Hénik napísal príbeh, ktorý svojou témou dokáže zaujať široké čitateľské publikum. Filozofický triler s prvkami dystopie ponúka príbeh, ktorý na prvý pohľad môže pôsobiť nereálne, no počas jeho čítania veľmi rýchlo zistíte, ako môže byť prvý dojem mylný. Autor sa totižto rozhodol zasadiť dej do prostredia, v ktorom informačné technológie ovládli svet. Prostredníctvom autorovho rozprávania tak vidíme krajinu, ktorá na prvý pohľad využíva informačné technológie len na dobré úmysly, ale postupom času zisťujeme, že pravda je kdesi úplne inde. Pavel Hénik vytvoril príbeh, v ktorom surovo a bez žiadneho ďalšieho prikrášlenia poukazuje na svet, v ktorom informačné technológie plnia len jednu funkciu, a to sledovať ľudí. Sledovať každý ich krok, či zmýšľanie. Aj preto mi kniha miestami pripomína Orwellove 1984, vďaka čomu som sa s príjemným pocitom nostalgie vrátil do doby, kedy som toto dielo čítal.

Samozrejme, téma informačných technológii nie je jediná, ktorou sa autor v knihe zapodieva. Korporace je taktiež kniha o medziľudských vzťahoch a témach, ktoré s tým súvisia, vďaka čomu autor dostáva omnoho lepšiu príležitosť na realizáciu sa v príbehu. Hénik v knihe sleduje hneď niekoľko postáv. Skúma ich myšlienky, názory a správanie, nielen vo vzťahu k hlavnej postave, no taktiež aj k režimu, ktorý v krajine funguje. Preto tak má čitateľ možnosť omnoho lepšie spoznať jednak hlavnú postavu, ale aj princíp fungovania režimu, vďaka čomu vidí jeho plusy a mínusy. Zároveň však autor v čitateľovi vyvoláva množstvo otázok, prostredníctvom ktorých ho núti zamyslieť sa nad nimi a zároveň aj prehodnotiť svoje postoje k rôznym oblastiam bežného života.

Korporace je kniha, ktorá je nabitá napätím od prvej strany, až po tú poslednú. Autor v knihe aktívne pracuje s napätím, ktoré miestami graduje a miestami uberá, a preto má dej rýchly spád. Kniha sa veľmi dobre a rýchlo číta, napriek tomu, že obsahuje aj značne dosť popisov. Okrem toho si však autor dal záležať aj na dialógoch, ktorých je v knihe celkom dosť a ktoré samotný dej urýchľujú. Knihu tak možno určite zaradiť k oddychovej literatúre - prečítate ju naozaj rýchlo, no zároveň po jej prečítaní budete chcieť pokračovanie. Pokračovanie, ktoré, bohužiaľ, neexistuje.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené veľmi dobre. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne, a preto popri čítaní knihy nebudete mať pocit, aby pôsobili plocho, či umelo. Sú to postavy, ktorým autor vdýchol kladné, no taktiež aj záporné vlastnosti, vďaka ktorým pôsobia naozaj ľudsky. Sú to však postavy, ku ktorým si budete pravdepodobne ťažšie hľadať cestu, pretože sú iné. Nie sú to postavy typu „mám vás rád už od samotného začiatku“, ale skôr naopak. Mne osobne sa zo začiatku nepáčila ani jedna postava, ale ako strany pribúdali a charaktery postáv sa čoraz viac vykresľovali, postupom času som si k niektorým našiel cestu. Či už to bol Adam alebo Sander.

Ak to tak zhrniem, Pavel Hénik napísal knihu, ktorá svojím príbehom dokáže osloviť široké čitateľské spektrum. Výborne spracovaný príbeh s veľmi zaujímavou témou dopĺňajú realisticky vykreslené postavy. A ako príjemný bonus je aj veľmi pekná obálka, ktorá vystihuje pointu knihy. Knihu hodnotím 5/5 a som zvedavý, čo si autor pripraví pre čitateľov najbližšie.
Za poskytnutie knihy ďakujem samotnému autorovi.

Knihu si môžete zakúpiť napríklad kliknutím TU.