Recenzia: Chladnokrvne - Robert Bryndza

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Chladnokrvne (Cold Blood)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Bookouture)
ROK VYDANIA: 2019 (2017)
POČET STRÁN: 392
PREKLAD: Jana Kupková

Chladné londýnske ráno. Veľký kufor, ktorý vyplavila Temža. Detektív šéfinšpektor Erika Fosterová a jej kolegyňa Mossová už tušia, že ich vnútri čaká nepríjemné prekvapenie… Ale na to, čo naozaj nájdu, keď sa im zhrdzavený kufor podarí po niekoľkých márnych pokusoch otvoriť, nemôže byť pripravený nikto…
Hoci to nie je prvýkrát, keď detektív šéfinšpektor Erika Fosterová čelí brutálnej vražde, kufor s rozrezaným telom mladého muža vyplavený na breh Temže ju šokuje. Pred dvoma týždňami bolo navyše nájdené v podobnom kufri telo mladej ženy. Je to len náhoda alebo sa Erika a jej tím budú musieť opäť postaviť sériovému vrahovi? A čo ďalšie prípady, ktoré sa stali v inom okrese a za iných okolností? Môžu sa aj u nich nájsť nejaké spoločné znaky s prípadom tiel v kufroch?

Chladnokrvne je v poradí piata kniha z detektívnej série Roberta Bryndzu, v ktorej vystupuje Slovenka žijúca v Londýne – Erika Fosterová. Bryndzove knihy sa nielen u nás, ale aj vo svete tešia mimoriadnemu úspechu a ja sa tomu ani nedivím. Sú to vynikajúco napísané detektívky, v ktorých autor ponúka čitateľom nevšedné príbehy, ktoré sú napísané veľmi jednoducho a pútavo. A aby toho nebolo málo, vystupuje v nich hlavná hrdinka, ktorá sa tak trochu vymyká tým klasickým detektívnym hrdinom, s ktorými sa zväčša môžeme stretnúť.

Spomínal som to snáď už miliónkrát, avšak nedá mi to nespomenúť znova. Robert Bryndza patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov detektívnych príbehov, a preto každá jeho detektívka je pre mňa akýmsi povinným čítaním. A ani Chladnokrvne nie je výnimkou. Podobne ako pri iných autorových knihách, aj v prípade tejto knihy som do nej šiel s veľkými očakávaniami. A ako inak, aj táto kniha sa mi nesmierne páčila.

V jedno chladné londýnske ráno vyplaví Temža kufor. Kufor, ktorý na prvý pohľad vyzerá obyčajne, však v sebe skrýva jedno prekvapenie. Erika a jej kolegyňa Mossová vedia, že sa nebude jednať o príjemné prekvapenie. Lenže po otvorení kufra takéto prekvapenie nečakal nikto. V kufri je nájdené rozrezané telo muža. Pre Eriku to však nie je až také prekvapenie – s prípadom tela nájdeného v kufri sa už raz stretla. Ale čosi na tom celom nesedí. Pred dvoma týždňami bolo v podobnom kufri nájdené telo mladej ženy. Jedná sa o zhodu náhod, alebo Erika čelí sériovému vrahovi?

Musím sa priznať, že spočiatku ma kniha zarazila. Jej začiatok mi mierne pripomínal knihu Temné hlbiny, a to konkrétne spôsob, v čom bolo telo nájdené telo. Preto som nevedel, čo mám od knihy očakávať. Bude to kniha podobná Temným hlbinám alebo sa autor uberie iným smerom? Našťastie príbeh nabral úplne iný smer, a tak som sa celý natešený pustil do príbehu, ktorý si ma zas a znova získal a ktorého čítanie som si maximálne užil.

Ak ste čítali aspoň jednu knihu z tejto série, tak určite viete, že Robert Bryndza vytvára príbehy, na ktoré tak ľahko nezabudnete. Či už to bolo v prípade knihy Dievča v ľade, kde sa riešil prípad úmrtia ženy, ktorej telo bolo nájdené pod vrstvou ľadu, alebo aj vyššie zmieňovaná kniha Temné hlbiny, kde sa riešil niekoľko desiatok rokov starý prípad vraždy malého dievčatka, ktorej telo bolo nájdené v kufri. Aj v prípade knihy Chladnokrvne si Robert Bryndza pripravil pre nás príbeh, ktorý zaujme už od úplne prvých strán a bude si vašu pozornosť držať až po tie posledné.

Ako aj predchádzajúce diely série, aj v prípade knihy Chladnokrvne sa bavíme o detektívnom románe, ktorý je plný napätia. Autor s ním aktívne pracuje počas celého príbehu, vďaka čomu má kniha rýchly spád, no zároveň v čitateľovi vyvoláva zimomriavky, aj keď ju číta počas horúceho leta.

Pri knihách Roberta Bryndzu vždy najviac oceňujem to, že vo svojich románoch rozoberá hneď niekoľko tém. Nie sú to len obyčajné detektívky, ktoré sa venujú jednej téme, priam naopak. Autor v knihe rozoberá viacero tém, ktoré príbeh skvelo dopĺňajú, rozširujú ho, no zároveň mu ponúkajú viacero možností ako príbeh viesť ďalej. V prípade románu Chladnokrvne sa autor znova vracia k téme homosexuality, ktorú dopĺňa o rôzne psychologické témy.

Aj napriek tomu, že sú to niekedy drastické detektívky, Robert Bryndza ich dokáže vždy napísať jednoducho a pútavo. A ani Chladnokrvne nie je výnimkou. Jedná sa o veľmi jednoducho napísaný román, ktorý sa výborne a rýchlo číta. Samotné strany budete obracať jednu za druhou a ani neviete ako a ste na konci knihy. Bryndza v knihe upúšťa od opisov prostredia a o to viac sa sústreďuje na dialógy, ktoré tvoria podstatnú časť jeho kníh. Príbeh vďaka tomu rýchlo plynie.

Čo sa týka postáv, tie boli zas a znova vykreslené veľmi dobre. Tým, že autor vo svojich knihách rieši množstvo tém, to mu pomáha vykresliť ich dostatočne na to, aby pôsobili reálne a dôveryhodne. Ako aj v predošlých knihách, aj v prípade tejto knihy mňa osobne najviac zaujala Erika Fosterová, Mossová a Peterson.

Ak ste čítali predošlé diely zo série a uvažujete nad tým, či sa pustiť aj do tejto knihy, tak moja odpoveď znie – áno. Robert Bryndza zas a znova ukázal čitateľom, že vo svojom žánri má ešte stále čitateľom čo ponúknuť. Super príbeh, veľmi dobre vykreslené postavy a zaujímavé prostredie. Knihu hodnotím 5/5.