Recenzia: Tajomstvá jedného domu - Zuzana Šulajová

AUTOR: Zuzana Šulajová
NÁZOV: Tajomstvá jedného domu
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
ROK VYDANIA: 2019
POČET STRÁN: 472

Jediné osudné rozhodnutie spustí lavínu udalostí a odhalí tajomstvá jedného domu.
Ženu, ktorú by najradšej videlo mŕtvu azda až priveľa ľudí, zavraždia. Je páchateľom jej ponižovaný partner alebo bývalý manžel, ktorého dohnala ku korupcii? Synovia, ktorí si jej smrťou finančne prilepšia? Niektorý zo susedov, čo dlhé roky museli znášať jej arogantné správanie? Alebo nebodaj niekto celkom iný?
Zdanlivo jednoduchý prípad, z ktorého sa vykľuje tvrdý oriešok i pre partiu skúsených kriminalistov. Prípad, ktorý zmení život takmer všetkým. Navyše poručíka Tibora Dregoniča čosi neodolateľne priťahuje k jednej z podozrivých. Pre vášeň riskuje viac, než tuší...

Zuzka Šulajová je meno jednej z najúspešnejších slovenských autoriek venujúcej sa písaniu kníh pre mládež. Autorka debutovala v roku 2007 románom Džínsový denník, ktorý pôvodne do vydavateľstva Slovenský spisovateľ nezaslala s cieľom vydať ho, ale s cieľom získať od vydavateľstva odbornú spätnú väzbu. Realita však bola iná, a tak sa na svet dostala kniha, ktorá odštartovala Šulajovej spisovateľskú kariéru. Od tohto momentu autorke vyšlo ďalších 10 kníh, medzi ktorými je šesť pokračovaní Džínsových denníkov, či romány ako Dievča z minulosti alebo Ako z románu. Začiatkom roka 2019 Zuzke Šulajovej vyšla jubilejná desiata kniha, ktorá mnohých zaskočila. Autorka sa po troch rokoch vrátila na spisovateľskú scénu, no nie tak, ako boli mnohí pri nej zvyknutí. Nový žáner, zmenené meno... Aj to so sebou priniesla kniha Tajomstvá jedného domu, ktorá je autorkinou prvotinou v detektívnom žánri.

Úprimne, na Tajomstvá jedného domu som sa tešil už od momentu, keď som sa dozvedel, že autorka plánuje vydať knihu, ktorá sa od tých predchádzajúcich bude líšiť. Ja osobne mám veľmi rád detektívky, a preto som už vtedy vedel, že si knihu určite prečítam. Hoci táto kniha bola mojou úplne prvou prečítanou knihou od autorky, neznamená to, že som sa s jej tvorbou nestretol už skôr. Predsa len, Džínsové denníky sú už pojem, na ktorý narazíte aj v čítanke na základnej škole. Preto som bol veľmi zvedavý na to, čo ponúknu práve Tajomstvá. A po prečítaní knihy musím, žiaľ, povedať, že táto kniha nebola čítanie pre mňa.

V desiatej knihe Zuzany Šulajovej dochádza k vražde ženy, ktorú by rado videlo mŕtvu veľa ľudí. Na miesto činu prichádza vyšetrovací tím a s ním aj Tibor Dregonič – vyšetrovateľ, ktorého čaká neľahká úloha, a to rozlúsknuť záhadu zabitia ženy, keď je z jej vraždy podozrivá celá bytovka. Stojí za úmrtím ženy jej priateľ alebo bývalý manžel? Alebo je to nebodaj úspešná autorka historických románov? A aby prípad nebol sám o sebe dosť náročný, Tibor si to skomplikuje ešte tým, že sa zamiluje do jednej z podozrivých. To však ešte netuší, že pre vášeň riskuje viac, než si môže myslieť...

Samotná kniha začína veľmi zaujímavým prológom, v ktorom dôjde k vražde susedy, ktorú nikto nemá rád. Práve v tomto momente autorka vytvára v príbehu napätie, ktoré následne núti čitateľa k tomu, aby pokračoval v príbehu, s cieľom zistiť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Lenže ako strany plynú, príbeh začína postupne upadať. Do popredia sa dostáva množstvo iných dejových línií a vzťahov medzi jednotlivými postavami v bytovke, až samotná krimi zápletka postupne upadá do úzadia. Na rozmedzí 500 strán tak autorka chce priniesť čo najdôveryhodnejšie vykreslené prostredie a vzťahy medzi jednotlivými postavami, no to v konečnom dôsledku brzdí samotný príbeh, ktorý je následne veľmi pomalý. Ak by autorka ubrala niekoľko dejových línií, pohľadov a celkovo by príbeh zosekala do 300 strán, bol by viac dynamický a trefnejšie by zachytil podstatu, ktorú chcela autorka dielom povedať.

Čo je však veľmi zaujímavé na tomto diele, sú témy, ktorým sa autorka venuje. Zlé susedské vzťahy, ohováranie, neprajnosť, či nevera sú len zlomok z tém, ktorým sa autorka v knihe venuje. Tieto témy sa jej podarilo spracovať veľmi dôveryhodne, čo do určitej miery dopomáha k tomu, že dej dokáže pôsobiť na čitateľa reálne. A práve to bola jedna z vecí, ktorá ma na knihe bavila. Autorka si na týchto témach dala záležať a snažila sa ich rozobrať viac do hĺbky, čo deju do istej miery veľmi pomohlo.

Zuzana Šulajová už v predošlých knihách ukázala čitateľom, že vie písať. Nie nadarmo sa jej Džínsové denníky stali veľmi obľúbenou literatúrou medzi mládežou. Podobne je tomu aj v prípade Tajomstiev jedného domu, kde autorka znova zvolila jednoduchý štýl rozprávania príbehu, ktorý dopĺňa o množstvo opisov, ktorých je miestami možno až príliš veľa. Detektívka ako taká si priam žiada opisy, či už prostredia, postáv alebo miesta činu, avšak existuje akási hranica, ktorú netreba prekročiť, inak sa dej stane po čase nezáživným. A v tomto prípade ich bolo už veľmi veľa, čo môže dokonca viesť k tomu, že čitateľ po takomto množstve opisov zostane do veľkej miery z príbehu zmätený.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené pomerne dobre. Nevýhodou je tuná však mužský pohľad, ktorý vlastne ani nie je mužský a cítiť v ňom ženskosť. Úprimne, obdivujem autorky, ktoré sa púšťajú do písania príbehov v mužskom rode, no o to ťažšie je potom vyrozprávať príbeh tak, aby čitateľ danej postave veril a pôsobila naňho reálne. Tuná to veľmi nefunguje. Vyšetrovateľ Tibor pôsobí v diele príliš žensky, čo mu uberá na dôveryhodnosti. Okrem toho samotné postavy používajú slová ako oťarchavieť či smilniť, ktoré sa v súčasnosti nevyužívajú a omnoho lepšie uplatnenie by našli napríklad v historickom románe.

Tajomstvá jedného domu je kniha, na ktorej čítanie som sa veľmi tešil. Nakoniec som z nej zostal sklamaný. Fanúšikovia autorkiných kníh si v tomto prípade pravdepodobne prídu na svoje, ak však máte radi detektívky, tak toto pravdepodobne nebude čítanie pre vás. Namiesto kriminálnej zápletky sa postupne dostáva do popredia tá romantická, čo príbehu do veľkej miery uškodilo. Podobne je tomu aj v prípade opisov a nezvládnutému mužskému pohľadu. Čo sa mi však páčilo, boli témy, ktoré autorka v príbehu riešila a na ktorých si dala veľmi záležať. Knihu hodnotím 2/5.

Viac článkov so Zuzanou Šulajovou nájdete TU.