Recenzia: Tajomstvá jedného domu - Zuzana Šulajová

AUTOR: Zuzana Šulajová
NÁZOV: Tajomstvá jedného domu
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
ROK VYDANIA: 2019
POČET STRÁN: 472

Jediné osudné rozhodnutie spustí lavínu udalostí a odhalí tajomstvá jedného domu.
Ženu, ktorú by najradšej videlo mŕtvu azda až priveľa ľudí, zavraždia. Je páchateľom jej ponižovaný partner alebo bývalý manžel, ktorého dohnala ku korupcii? Synovia, ktorí si jej smrťou finančne prilepšia? Niektorý zo susedov, čo dlhé roky museli znášať jej arogantné správanie? Alebo nebodaj niekto celkom iný?
Zdanlivo jednoduchý prípad, z ktorého sa vykľuje tvrdý oriešok i pre partiu skúsených kriminalistov. Prípad, ktorý zmení život takmer všetkým. Navyše poručíka Tibora Dregoniča čosi neodolateľne priťahuje k jednej z podozrivých. Pre vášeň riskuje viac, než tuší...

Zuzka Šulajová je meno jednej z najúspešnejších slovenských autoriek venujúcej sa písaniu kníh pre mládež. Autorka debutovala v roku 2007 románom Džínsový denník, ktorý pôvodne do vydavateľstva Slovenský spisovateľ nezaslala s cieľom vydať ho, ale s cieľom získať od vydavateľstva odbornú spätnú väzbu. Realita však bola iná, a tak sa na svet dostala kniha, ktorá odštartovala Šulajovej spisovateľskú kariéru. Od tohto momentu autorke vyšlo ďalších 10 kníh, medzi ktorými je šesť pokračovaní Džínsových denníkov, či romány ako Dievča z minulosti alebo Ako z románu. Začiatkom roka 2019 Zuzke Šulajovej vyšla jubilejná desiata kniha, ktorá mnohých zaskočila. Autorka sa po troch rokoch vrátila na spisovateľskú scénu, no nie tak, ako boli mnohí pri nej zvyknutí. Nový žáner, zmenené meno... Aj to so sebou priniesla kniha Tajomstvá jedného domu, ktorá je autorkinou prvotinou v detektívnom žánri. Už to nebola viac tá Zuzka, ktorá píše denníkové romány, ale Zuzana, ktorá nemá problém vyzabíjať polovicu postáv v knihe. No tuná si treba položiť jednu zásadnú otázku – oplatí sa vôbec siahnuť po tejto knihe?

Úprimne, na Tajomstvá jedného domu som sa tešil už od momentu, keď som sa dozvedel, že autorka plánuje vydať knihu, ktorá sa od tých predchádzajúcich bude líšiť. Ja osobne mám veľmi rád detektívky, a preto som už vtedy vedel, že si knihu určite prečítam. Hoci táto kniha bola mojou úplne prvou prečítanou knihou od autorky, neznamená to, že som sa s jej tvorbou nestretol už skôr. Predsa len, Džínsové denníky sú už pojem, na ktorý narazíte aj v čítanke na základnej škole. Preto som bol veľmi zvedavý na to, čo ponúknu práve Tajomstvá. No musím sa priznať, že kniha nebola spočiatku pre mňa ideálnym čítaním. Knihu som prečítal až na xy-tý pokus, pretože som sa vždy nedokázal dostať cez prvé kapitoly. Nemyslím si však, že problém bol na strane knihy, ale vo mne, pretože som po knihe siahol vždy v tom nesprávnom období. Nakoniec si ma však kniha našla minulý týždeň, v dobe, keď som pomaly upadal do čitateľskej krízy. A práve Tajomstvá jedného domu ma z nej dostali.

V desiatej knihe Zuzany Šulajovej dochádza k vražde ženy, ktorú by rado videlo mŕtvu veľa ľudí. Na miesto činu prichádza vyšetrovací tím a s ním aj Tibor Dregonič – vyšetrovateľ, ktorého čaká neľahká úloha, a to rozlúsknuť záhadu zabitia ženy, keď je z jej vraždy podozrivá celá bytovka. Stojí za úmrtím ženy jej priateľ alebo bývalý manžel? Alebo je to nebodaj úspešná autorka historických románov? A aby prípad nebol sám o sebe dosť náročný, Tibor si to skomplikuje ešte tým, že sa zamiluje do jednej z podozrivých. To však ešte netuší, že pre vášeň riskuje viac, než si môže myslieť...

Zuzana Šulajová napísala detektívku, ktorá rozhodne stojí za prečítanie. Autorka v knihe vytvorila príbeh, ktorý vás osloví už samotným prológom a bude si vás držať až po koniec knihy. Zároveň možno o knihe povedať, že je to detektívka, ktorá sa dosť odlišuje od typickej slovenskej detektívky. Autorka upúšťa od násilia a vytvára tak detektívku, ktorá sa omnoho viac sústreďuje na logiku, než na násilie a krvilačnosť. Vidieť to je najmä na spôsobe vraždy, ktorý autorka v knihe využíva. Nie sú to žiadne rozpitvané telá, no zároveň taktiež nemožno povedať, aby to boli vraždy, ktoré sa dejú často. Autorka v knihe experimentuje a, podobne ako Agatha Christie, prináša čitateľom nevšedné spôsoby vrážd, ktoré v rámci tohto žánru nie sú okukané. Aj vďaka tomu mi Tajomstvá jedného domu veľmi pripomenuli tvorbu Agathy Christie, ktorú ja osobne mám veľmi rád a ktorej tvorbu považujem za to najlepšie, čo detektívny žáner mal možnosť zažiť.

Tajomstvá jedného domu sú zároveň knihou, v ktorej autorka počas celého príbehu aktívne pracuje s napätím. Autorka počas celého príbehu graduje a uberá napätie, vďaka čomu má kniha rýchly spád, dobre sa číta a jej dej je veľmi zaujímavý.
Čo si na tejto knihe najviac cením, je to, že autorka tvorí medzi postavami tajomno. Tým, že príbeh sleduje osudy viacerých postáv, Šulajovej sa v knihe podarilo vytvoriť veľmi veľa podozrivých postáv, ktoré svojím správaním mätú čitateľa, a tak mu znemožňujú uhádnuť osobu, ktorá stojí za vraždou Estery Kumilovej. Všetko sa však ešte viac začína zamotávať v momente, keď začnú umierať aj ďalšie postavy. A ako to už pri správnej detektívke býva, za vraždou stojí osoba, od ktorej by ste to najmenej očakávali.

Pri tejto knihe by som dal do pozornosti to, že kniha nie je pre každého a špeciálne nie pre osoby, ktoré nemajú rady hrubé knihy. Tým, že má táto kniha skoro 500 strán, autorka si dovoľuje ísť viac do hĺbky, vďaka čomu čitateľ dostáva omnoho viac prepracovaný príbeh, a to sa nemusí páčiť osobám, ktoré čítajú detektívky len príležitostne. Tajomstvá jedného domu sú skôr detektívkou vhodnou pre ozajstných milovníkov tohto žánru.

Aj napriek tomu, že kniha má skoro 500 strán, tak je napísaná neskutočne jednoducho a pútavo. Autorkina slovná zásoba je naozaj pestrá, a preto čítanie tejto knihy je pre čitateľa umelecký zážitok. Ja osobne som prečítal už skoro 300 kníh, no ešte som sa nestretol s takou knihou, ktorá by bola napísaná tak pestro a obsahovala by slová, ktoré sa v hovorovej či písanej slovenčine máločo vyskytujú. Tieto slová autorka častokrát využíva pri rôznych opisoch prostredia, prostredníctvom ktorých si čitateľ vie omnoho lepšie predstaviť konkrétne miesta, v ktorých sa dej odohráva.

Čo sa týka postáv, tak tie boli vykreslené výborne. Samotné postavy pôsobili reálne, a preto popri čítaní knihy nebudete mať pocit, aby pôsobili „plocho“ či „umelo“. Hoci postáv v knihe bolo habadej, mňa osobne najviac zaujal Tibor, jeho manželka Gréta, Verena Cionová a Marta Zefanová.

Aj keď som si myslel, že ju už nikdy neprečítam, nakoniec si ma našla a vytiahla ma z čitateľskej krízy. Takto by som sa jednou vetou mohol vyjadriť k tohtoročnej novinke Zuzany Šulajovej, ktorej Tajomstvá jedného domu vo mne vyvolali množstvo otáznikov. Preto teda dúfam, že autorka napíše aj pokračovanie, v ktorom mi tieto otázky zodpovie. Skvelý príbeh, postavy, spracovanie. Knihu hodnotím 5/5.

Viac článkov so Zuzanou Šulajovou nájdete TU.