Recenzia: Kráľova klietka - Victoria Aveyard

NÁZOV: Kráľova klietka (King´s Cage)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2017 (2017)
POČET STRÁN: 448
PREKLAD: Slavomír Hrivnák

V tomto dych berúcom treťom diele série Červená kráľovná bude lojálnosť skúšaná z každej strany. Kto sa stane svetlom na ceste povstania, keď Bleskové dievčatko stratí iskru?
Mare Barrow je väzenkyňou, bezmocnou bez svojho blesku, mučenou svojimi fatálnymi chybami. Žije z milosti muža, ktorého kedysi milovala, muža stvoreného z klamstiev a zrady. Teraz už kráľ Maven Calore pokračuje v spriadaní temných sietí svojej mŕtvej matky, aby udržal kontrolu nad krajinou a svojou väzenkyňou.
Skupina tých, ktorí patria k novej krvi, a červených pokračuje v organizácii, trénovaní a rozširovaní sa. Pripravujú sa na vojnu. A Cal, princ vo vyhnanstve, bude bojovať o srdce Mare. Tentoraz nedovolí, aby ho čokoľvek zastavilo. Je rozhodnutý vyhrať.

Victoria Aveyard je meno, ktoré pozná každý, kto sa aspoň trocha pohybuje v žánri súčasnej fantasy literatúry. Autorka debutovala v roku 2016 románom Červená kráľovná, ktorý je prvým dielom z rovnomennej štvordielnej série. Samotná séria sa v priebehu rokov stala medzi čitateľmi veľmi obľúbenou, o čom nasvedčuje aj fakt, že sa z nej predalo viac než 5 miliónov kusov.
Kráľova klietka je v poradí tretia kniha z tejto série, v ktorej autorka pokračuje v rozprávaní príbehu o Mare Barrow, ktorá pochádza z nižšej spoločenskej vrstvy, no napriek tomu je to neobyčajné dievča. Zatiaľ čo prvý diel z tejto série si ma veľmi získal, ten druhý sa mi taktiež páčil, no bolo v ňom už cítiť isté nedostatky a najmä to, že táto séria začína kvalitou postupne klesať. Aj preto som bol naozaj veľmi zvedavý na to, ako sa autorka popasovala s tretím dielom, a či sa jej teda podarilo sériu dostať na tú úroveň, ktorú autorka nastavila už pri prvej knihe, alebo je to už znamenie toho, že táto séria nemá čitateľovi viac čo ponúknuť. Žiaľ, vyplnila sa presne tá druhá vec.

V treťom diele série Červená kráľovná sa Mare Barrow ocitá zajatá v kráľovstve, v blízkosti muža, ktorého kedysi milovala, teraz však k nemu cíti nenávisť. Maven pokračuje v poslaní, ktoré mu dala jeho matka, aby udržal kontrolu nad krajinou, raz a navždy porazil Červených a udržal si vo svojom zajatí Mare. Na druhej strane je skupina vyvolených Červených, ktorí spolu s Calom sa snažia jednak pokračovať v zbrojení, no zároveň aj zachrániť Mare. Podarí sa im to? A čo ak tento ťah bude mať katastrofálne následky?

Kráľova klietka je kniha, ktorej anotácia v čitateľovi evokuje to, že pôjde o napínavý príbeh, ktorý si ho získa už prvými stranami, no realita je tak trocha iná. Samotný dej knihy je naozaj veľmi pomalý a na prvý pohľad sa môže dokonca javiť, že tam ani žiaden dej nie je. No ako postupne strany plynú, čitateľ sa v tomto začína čoraz viac utvrdzovať, až zisťuje, že je to naozaj pravda. V Kráľovej klietke Victoria Aveyard nepracuje s prvkami ako napätie či akcia, ako tomu bolo v predošlých dvoch dieloch série, vďaka čomu sa príbeh knihy postupne stáva čoraz menej zaujímavým, a dokonca až nudným. Napriek tomu, že kniha má cez 400 strán, počet strán, v ktorých sa odohráva nejaká akcia, je možno tak tretinový a aj to ide o strany, ktoré sa nachádzajú až na konci knihy. V tomto prípade ma veľmi zamrzelo to, že Victoria Aveyard venovala omnoho viac času vykresleniu kráľovského dvora a zameriavala sa viac na vykreslenie charakterov postáv, až nevenovala pozornosť príbehu ako takému.

Kráľova klietka sa líši od predošlých dvoch kníh tým, že sa v nej čitateľ nestretáva len s jedným rozprávačom. V tomto prípade dochádza k striedaniu dvoch hlavných rozprávačov, a to Mare a Cameron, ktoré rozprávajú dve odlišné dejové línie. Zatiaľ čo prostredníctvom Mare nám autorka približuje kráľovsky dvor, prostredníctvom Cameron sa dostávame na druhú stranu sveta. K armáde Červeným, ktorí sa pripravujú na blížiacu sa vojnu a zároveň na akciu záchrany Mare. V neskorších častiach knihy autorka pridáva aj tretiu rozprávačku, ktorou je Evangeline, ktorá je v úzkom kontakte s Mavenom a prostredníctvom ktorej nám autorka popisuje Mavena v súkromnom živote. Tento koncept spracovania príbehu je veľmi príjemným oživením série, no dôležité je podotknúť to, že ak autorka nemá v knihe žiadnu akciu, tak to celé pôsobí len ako naháňanie sa za určitým počtom strán.

Ako aj v predošlých dvoch častiach, aj v tejto knihe sa Victoria Aveyard venuje viacerým témam, ktoré aspoň do určitej miery ozvláštňujú príbeh. Téma spoločenskej nerovnosti v tomto prípade ustupuje do úzadia a autorka sa omnoho viac venuje najmä psychologickým témam, keďže primárnym cieľom tejto knihy je najmä vykreslenie postáv. Autorka tuná vykresľuje Mare Barrow nie ako hrdinku, ktorá Červeným dáva nádej na to, že jedného dňa môžu poraziť Strieborných a nastoliť v krajine poriadok, ale ako ženu, ktorá si v krátkom období prešla toľkými vecami, až ju to do istej miery zlomilo, napriek tomu sa ale nevzdáva.

Victoria Aveyard už v predošlých dvoch knihách ukázala čitateľom, že vie písať. Jej knihy sa čítajú naozaj veľmi dobre, a to špeciálne v momentoch, keď autorka pracuje s viacerými prvkami, ktoré príbeh oživujú, ako napríklad napätie. Samotné čítanie knihy je vtedy úplne iný zážitok, čo sa mi ukázalo aj pri tejto knihe. Zatiaľ čo prvé 2/3 knihy boli naozaj o ničom, posledná tretina, kde autorka pridala akciu, zmenila príbeh o 180 stupňov. Odhliadnuc od toho kniha obsahuje viac opisov, než tomu bolo pri predošlých dvoch knihách, no tie viac pôsobili ako akási vata, ktorá zapĺňala strany.

Čo sa týka postáv, tak tie boli v tejto knihe vykreslené najlepšie, čo je spôsobené tým, že im v tejto knihe autorka venovala najväčšiu pozornosť. Samotné postavy pôsobia na čitateľa reálne a s niektorými z nich sa vie dokonca aj stotožniť. Mňa osobne v tomto príbehu najviac zaujali Evangeline a Cameron, pretože tentokrát má čitateľ omnoho väčšiu príležitosť ich spoznať, a hoci v predošlých knihách mu mohli prísť nesympatické, teraz ich činy a správanie dokáže o to viac pochopiť.

Kráľova klietka bola pre mňa úplný priemer. Ani dobrá, ani zlá kniha. Keď som si po prečítaní Skleneného meča položil otázku, akým smerom sa bude séria ďalej uberať, akosi som podvedome vedel, že to bude práve takýmto smerom, aj keď som dúfal v opak. Napriek tomu, že autorka tentokrát venuje pozornosť postavám a snaží sa ich čo najviac vykresliť, nebude to fungovať dovtedy, kým sa v príbehu nebude diať nejaká akcia. Kráľovu klietku hodnotím 3/5.