Recenzia: Na úteku - Alice Munro

NÁZOV: Na úteku (Runaway)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Vintage Books)
ROK VYDANIA: 2018 (2005)
POČET STRÁN: 368
PREKLAD: Vladislav Gális

Poviedky o láske a jej zradách a prekvapeniach.
Ženy každého veku a v rôznych životných situáciách, ich priatelia, milenci, rodičia a deti... všetci ľudia, o ktorých Alice Munroová píše, v jej rukách ožívajú. Má vzácny dar – príbehy pôsobia tak skutočne a nezabudnuteľne, ako keby ste ich prežívali na vlastnej koži. Na motívy troch poviedok z tejto zbierky (Šanca, Už čoskoro a Mlčanie) nakrútil španielsky režisér Pedro Almodóvar film Julieta (2016).

Alice Munro je kanadská spisovateľka, ktorá je jednou z najúspešnejších súčasných autoriek poviedok. Dôkazom je aj to, že v roku 2013 dostala Nobelovu cenu za literatúru. Táto autorka má na konte už niekoľko poviedkových zbierok, ktoré si našli srdcia miliónov čitateľov po celom svete, ako napríklad Láska dobrej ženy, Ako o život, Nenávisť, nepriateľstvo, zvádzanie, láska, manželstvo Na úteku.

Na úteku je momentálne posledná autorkina zbierka, ktorá sa dočkala slovenského prekladu, o ktorý sa postaralo vydavateľstvo Zelený kocúr, ktoré vydáva autorkine knihy. Táto kanadská autorka ma svojou tvorbou lákala už dlhšiu dobu, a tak keď vyšla kniha Na úteku, povedal som si, že si ju musím prečítať. Do tejto poviedkovej zbierky som sa pustil s naozaj veľkými očakávaniami a musím povedať, že som bol spokojný. Knihu som prečítal naozaj rýchlo a po jej prečítaní sa vo mne vzbudila potreba siahnuť po ďalších autorkiných knihách.

Na úteku je poviedková zbierka, v ktorej sa autorka venuje viacerým témam. Sú to poviedky o láske, jej zradách, ale aj prekvapeniach. Hlavnými hrdinkami sú ženy každého veku, ktoré sú zasadené do rôznych životných situácii. Na úteku, Šanca, Už čoskoro, Mlčanie, Vášeň, Viny, Triky, Schopnosti. Osem poviedok venujúcich sa rôznym stránkam lásky, v ktorých sa mihne veľa zaujímavých postáv, ktoré samotné poviedky výrazne oživujú. Začítajte sa do príbehov, v ktorých je láska prezentovaná inak, než sme zvyknutí.

Úprimne, samotná kniha bola pre mňa prekvapením od prvej strany, až po tú poslednú. Autorka má nesmierne pútavý štýl písania, ktorým si podmaní čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku knihy. Kniha Na úteku disponuje ôsmimi poviedkami, ktoré sa venujú láske, avšak každá z inej strany. Raz je to o opätovanej láske, inokedy zasa o neopätovanej, či o tej osudovej. Alice Munro napísala poviedky, ktoré v sebe obsahujú dávku napätia, ale aj štipku vášne, či smútku. Pomocou tých správnych ingrediencii sa jej podarilo vytvoriť knihu, ktorá je výborná nielen po dejovej stránke, no taktiež v sebe obsahuje množstvo myšlienok. Je to kniha, ku ktorej sa môžete spätne vrátiť hocikedy, prečítať si ľubovoľnú poviedku niekoľkokrát a vždy tam nájdete inú skrytú myšlienku. Aj to pridáva tejto zbierke na hodnote, a preto to nie sú len obyčajné poviedky, ale priam hotové umenie.

Alice Munro je žena, ktorá už má čo-to odžité a je to vidieť aj na samotných poviedkach. Hoci sú to celkom dlhé poviedky (na jednu poviedku pripadá cca 50 strán), je to aj najmä vďaka tomu, že sú do detailov prepracované. Autorka do nich zakomponovala aj úplné maličkosti, ktoré by sa iným autorom zdali nepodstatné, a možno aj práve vďaka tomu sú jej poviedky iné, než som mal možnosť si prečítať. Sú to poviedky, do ktorých autorka pretavila svoje životné skúsenosti ohľadom lásky, a preto poviedky pôsobia dosť autenticky.

Ak chcete siahnuť po knihe Na úteku, treba myslieť na to, že to nie je úplne najjednoduchšie napísaná kniha. Alice Munro má o čosi zložitejší štýl písania a namiesto dejovosti v jej poviedkach prevláda opisnosť. Dej tak plynie o čosi pomalšie, no to nevadí. Autorka to vynahrádza pestrými opismi prostredia, či vnútorného rozpoloženia hlavných postáv. Možno to nie je priam kniha na oddychové čítanie, napriek tomu je dobré si na jej čítanie vyhradiť čas, kedy poviedkam môžete venovať plnú pozornosť.

Výrazným znakom tejto knihy sú postavy. Alice Munro vytvorila postavy, ktoré pôsobia ľudsky a obyčajne. Možno až príliš. Sú to postavy, ktoré sú poznačené životom, no zároveň sú to postavy, ktoré sa čitateľovi postupne otvárajú, vďaka čomu vidíme to, čo ich robí smutnými, čo im spôsobuje bolesť, ale aj radosť. Pravdepodobne som sa ešte nestretol s knihou, kde by boli postavy vykreslené tak dobre, ako to bolo v prípade tejto knihy. Aj preto sú postavy silnou stránkou tejto knihy.

Prečítal som niekoľko poviedkových zbierok, avšak žiadna ma nezaujala tak ako Na úteku. Kniha ponúkajúca osem jedinečných poviedok, ktoré dopĺňajú vynikajúco vykreslené postavy, pôsobí nie ako obyčajná poviedková zbierka, ale priam ako hotové umenie. Úprimne, ešte som nečítal takú zbierku poviedok, v ktorej by sa mi páčili všetky poviedky. To sa však zmenilo s knihou Na úteku. Knihu hodnotím 5/5.