Recenzia: Potkan - František Kozmon

februára 20, 2019

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Potkan
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 376

Mal som veľké sny o šťastí a o láske. Rozpadli sa mi ako domček z karát. Chcel som byť vzorný manžel a dobrý otec. Namiesto toho som skončil ako vrah. Moja rodina si myslí, že som si zabil ženu aj švagra. Prečo nestačí, keď poviem, že som nevinný?
Pod Bratislavou sa rozpína sieť potrubí. Vedú z každej domácnosti, stretávajú sa a spájajú do tunelov, kde sa zlieva špina a smrad rozkladu. Práve na mieste, ktoré v každom vzbudzuje hnus, sa odohrala brutálna vražda, maskovaná ako útok potkanov. Vyšetrovanie sa začína v kanalizácii pod mestom, no kľukatou cestou cez minulosť aj nadchádzajúce prezidentské voľby nás zavedie priamo za väzňom v Leopoldove.
Hlavný vyšetrovateľ prípadu Marek Wolf, samotár a neprístupný chlap, sprevádzaný len verným psom Fenrirom, sa nedávno vrátil domov z Kanady. On jediný verí, že za mrežami sedí nesprávny muž. Ale medzi novými kolegami nemá nikoho na svojej strane.

František Kozmon je meno ďalšieho slovenského autora detektívnych príbehov, ktorý sa postupne čoraz viac dostáva do povedomia slovenských čitateľov. Na konte má 4 knihy, z toho jeho debutová kniha je už kompletne vypredaná.  Každopádne, čitateľovi budú omnoho známejšie práve jeho tri ďalšie knihy, ktoré sú zo série o kapitánovi Wolfovi. Určite už všetci viete, že zbožňujem detektívky a o to viac som sa potešil, keď ma samotný autor oslovil, či by som si nechcel nejakú tu jeho knihu prečítať. A úprimne, spravil som naozaj dobre, keď som súhlasil. Potkan sa zaradil medzi najlepšie slovenské detektívky, aké som do dnešného dňa prečítal.

V knihe Potkan sa stretávame s vyšetrovateľom Marekom Wolfom, ktorý sa vracia zo zahraničia späť na Slovensko. Aj napriek tomu, že po ňom túži mnoho žien, Marek je samotársky chlap, ktorého jedinou spoločnosťou je jeho verný pes Fenrir. S príchodom do nového zamestnania sa Marek zmocňuje prípadu vraždy muža, ktorého telo je v značnom štádiu rozkladu. S postupným riešením prípadu Wolf nachádza spojitosti aj s inou vraždou, ktorá sa odohrala pred dvadsiatimi rokmi. Avšak, celá vec ma jeden háčik. Údajný vrah už sedí dvadsať rokov za mrežami a aj napriek tomu, že všetky dôkazy svedčia v jeho neprospech, tak tvrdí, že je nevinný. Podarí sa Marekovi nájsť vodítko k vyriešeniu oboch prípadov? A ak áno, dokáže to sám, alebo s pomocou ľudí, ktorí ho nemajú v láske?

Napísať detektívku nie je vôbec ľahké. Teda, napísať dobrú detektívku nie je vôbec ľahké. No František Kozmon to dokázal. Kozmon prišiel na slovenský knižný trh s knihou, ktorá vyčnieva z radu. A teraz nemám na mysli vzhľad knihy alebo názov, ale príbeh a spracovanie. Kniha disponuje veľmi zaujímavým príbehom, v ktorom sa spojí korupcia, gamblerstvo, niekoľko vrážd a znásilnenie a vytvoria tak napínavý príbeh, ktorý si vás získa už od úplne prvých strán a vďaka ktorému nebudete vedieť pustiť knihu z rúk.

Samotná kniha spočiatku začína pozvoľna. Autor nám predstavuje hlavnú postavu knihy a detailnejšie nám ju popisuje. Autor prezrádza, prečo sa Marek odsťahoval do Kanady, no taktiež aj to, prečo sa vracia späť. S pribúdajúcimi stranami spoznávame ďalšie postavy, ktoré Marekovi zásadne pomôžu pri riešení prípadu. S nájdením mŕtvoly a následným začatím riešenia prípadu kniha naberá rýchly spád a stáva sa čoraz viac napínavejšia a zaujímavejšia. A aby toho nebolo málo, autor knihu obohacuje aj o druhú dejovú líniu, ktorá sa odohráva v minulosti a viac nám tak približuje pozadie a motívy vrážd, pričom nás postupne zavedie k osobe, ktorá za tým všetkým stála. Úprimne, aj napriek tomu, že autor preskakoval z jednej dejovej línie do druhej, nezmiatlo ma to. Bolo to najmä vďaka tomu, že každá kapitola mala na začiatku presný dátum, čo výrazne napomohlo pri orientácii v deji.
Úprimne, z celej dejovej línie ma najviac zaujalo posledných 100 strán, kedy bol dej zamotaný do takej miery, že už bolo ťažko povedať, či páchateľom bude presne tá osoba, ku ktorej vedú všetky vodítka, alebo to bude úplne iná osoba. A aj napriek tomu, že spolu s Wolfom postupne odhaľujete vodítka k vyriešeniu prípadu, no nemáte ani tušenia o tom, či vás autor skutočne vedie k hlavnému páchateľovi, alebo sa s vami len zahráva. Našťastie, vodítka sú také, ako majú byť a skutočne vás dovedú k presne tej osobe.

František Kozmon píše výborne. Samotná kniha je napísaná neskutočne jednoducho a pútavo, a preto sa vám bude kniha dobre čítať a prečítate ju za naozaj krátky čas. A pozitívne dojmy som mal aj z postáv. Autor vykreslil charaktery postáv vynikajúco, a preto postavy pôsobia na čitateľa reálne, čo sa dosť odzrkadľuje aj na autentických dialógoch medzi nimi. V knihe si najviac získal práve Wolf, Lupták a Denisa.

Už veľmi dlho tvrdím, že slovenské krimi nie je len Dominik Dán. Máme kopec schopných spisovateľov, ktorí píšu vynikajúce detektívky, a práve jedným z nich je aj František Kozmon. Ak ste od tohto autora ešte nič nečítali, tak mu skúste dať šancu. Podľa mňa neoľutujete. Vynikajúci príbeh, postavy, prostredie, ale aj spôsob, akým bol celý príbeh podaný. Knihu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem samotnému autorovi.

Knihu si môžeš kúpiť napríklad TU